Το πειραματικό σινεμά του Γκούσταβ Ντόιτς στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Ένας πρωτόγνωρος κινηματογραφικός κόσμος αποκαλύπτεται στην πάντα ανήσυχη διοργάνωση του βορρά.

Το πειραματικό σινεμά του Γκούσταβ Ντόιτς στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Γκούσταβ Ντόιτς
Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης βρίσκεται ελάχιστες μέρες μακριά (1-10/3), με τα επιμέρους τμήματα και αφιερώματά του να μας επιφυλάσσουν πρωτόγνωρες κινηματογραφικές εμπειρίες.

Ένα από αυτά είναι το αφιέρωμα στον Αυστριακό εικονοκλάστη καλλιτέχνη Γκούσταβ Ντόιτς, ο οποίος από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα έχει ασχοληθεί με κάθε πιθανή μορφή τέχνης, από τη ζωγραφική και τη φωτογραφία μέχρι την αρχιτεκτονική και το σινεμά.

Πάντα με πειραματική προσέγγιση και στόχο την παραγωγή πραγματικά πρωτότυπου έργου, ο Ντόιτς δημιούργησε ένα ιδιοσυγκρασιακό κινηματογραφικό σύμπαν με πρώτη ύλη το αρχειακό υλικό, το οποίο και αποκαλύπτεται στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ.

Σημειώστε επίσης πως στις 4/3, στις 12.00, στο Momus – Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, Λιμάνι) θα διεξαχθεί ανοιχτή συζήτηση για το έργο του Ντόιτς παρουσία του ίδιου του καλλιτέχνη, ο οποίος θα ξεναγήσει το κοινό στον κόσμο των ταινιών του.

Δείτε τις ταινίες του αφιερώματος στον Γκούσταβ Ντόιτς:

Film ist 1-6 (1998)

Το πειραματικό σινεμά του Γκούσταβ Ντόιτς στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - εικόνα 2

Μια μνημειώδης κινηματογραφική εμπειρία, η οποία παρουσιάζει μια μοναδική προσέγγιση στην αρχειακή έρευνα και τη λεγόμενη «οπτική» σκέψη, πειραματίζεται με τα όρια της αναλογίας και των συσχετισμών και εξερευνά την εξωτερική ομοιότητα των σωμάτων, των αντικειμένων, των κινήσεων και των αφηγήσεων στην ιστορία του πρώιμου κινηματογράφου. Μια αρχαιολογικού τύπου ανασκαφή ανοίκειων, αιθέριων εικόνων που υποστηρίζουν, με τον τρόπο τους, πως ο γενέθλιος τόπος του σινεμά ήταν το επιστημονικό εργαστήριο.

Film ist. 7-12 (2002)

Το πειραματικό σινεμά του Γκούσταβ Ντόιτς στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - εικόνα 3

Στο δεύτερο μέρος του κινηματογραφικού πρότζεκτ Film Ist. ο Ντόιτς ανατρέχει στη σχέση ανάμεσα στο φιλμ, τα κινηματογραφικά στούντιο και το βαριετέ, καθώς «επεξεργάζεται ένα συγκλονιστικό κατάλογο αρχειακού υλικού και τον μεταμορφώνει σε ένα λεξικό για την τεχνολογική μορφή και λειτουργία του κινηματογράφου. Μια χορογραφημένη συμπαγής δομή που ξεπερνά τη στενή μεθοδολογία της έρευνας, ως ένα λεπταίσθητο, μετανθρώπινο ποιητικό δοκίμιο» (Στίβεν Μπολ, Real Time).

World Mirror Cinema (2005)

Το πειραματικό σινεμά του Γκούσταβ Ντόιτς στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - εικόνα 4

Μια όψη του κόσμου, όπως αυτή διαφαίνεται μέσα από την κινούμενη εικόνα: μια εικόνα γεμάτη αντιφάσεις, σασπένς, πίστη στη δύναμη των ταινιών, χωρίς εξωτερικό σχολιασμό. Πλάνα αρχείου από τις πρώτες μέρες του κινηματογράφου, στα οποία βλέπουμε τις κινηματογραφικές αίθουσες στο αστικό τους περιβάλλον -παρατηρώντας τη ζωή στους δρόμους, τους όλο περιέργεια περαστικούς που χαζεύουν και τις αντιδράσεις τους στον φακό-, συνομιλούν με τις ίδιες τις ταινίες που παίζονται σε αυτές τις αίθουσες. Ένα διεγερτικό έργο σε εξέλιξη, το οποίο επιτρέπει στην πραγματικότητα του δρόμου να ανοίξει ένα διάλογο με τον κόσμο του σινεμά.

Film Ist: Ένα κορίτσι και ένα όπλο (2009)

Το πειραματικό σινεμά του Γκούσταβ Ντόιτς στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - εικόνα 5

Ένα κινηματογραφικό δράμα σε πέντε πράξεις για ένα από τα αρχαιότερα θέματα στην ιστορία του κινηματογράφου και της ανθρωπότητας: την αντιπαράθεση των φύλων. Μια υπνωτιστική εξερεύνηση του σινεμά ως έκφραση του Θανάτου ή του Έρωτα (με έναν τίτλο-αναφορά στην περίφημη ρήση του Γκοντάρ περί του τι χρειάζεται για να γυρίσεις μια ταινία), η οποία ενώνει θραύσματα από εθνογραφικές ταινίες, επιστημονικά ντοκιμαντέρ, πρώιμες ταινίες πορνό, αλλά και σκηνές από ευρωπαϊκές αφηγηματικές ταινίες της δεκαετίας του ’30, γκρεμίζει κάθε διάκριση ανάμεσα στα είδη και τελικά παρουσιάζει ένα πυρετώδες όνειρο –ή εφιάλτη– από σελιλόιντ.

Το δικό μου Σάντνες. Ένας κινηματογραφικός Άτλας (2010)

Το πειραματικό σινεμά του Γκούσταβ Ντόιτς στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - εικόνα 6

Μια έρευνα σε κινούμενες εικόνες από ιδιωτικά αρχεία ενός τόπου και των κατοίκων του, οι οποίες σταχυολογήθηκαν και συναρμολογήθηκαν υπό τη μορφή ενός κινηματογραφικού άτλαντα. Από το πρώιμο σινεμά στα ταινιάκια που γυρίστηκαν iPhone και από τα οικιακά βίντεο στην παγκόσμια σκηνή του YouTube, το πρότζεκτ αφηγείται μια φανταστική συλλογική ιστορία, μέσα από την καταγραφή ιδιωτικών ζωών.

Σημειώσεις και σκαριφήματα (2016)

Το πειραματικό σινεμά του Γκούσταβ Ντόιτς στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - εικόνα 7

Αυθόρμητες, απροσχεδίαστες, διόλου στημένες λήψεις, ως επί το πλείστον σε ξένες χώρες, όπου δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στο συνηθισμένο, δοκιμάζοντας έτσι την ευρηματικότητα του ερευνητή στο καθημερινό και τετριμμένο.

Πώς ζούμε. Γράμματα στην οικογένεια (2017)

Το πειραματικό σινεμά του Γκούσταβ Ντόιτς στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - εικόνα 8

Μια σπουδή στις πιο μύχιες, εφήμερες κινηματογραφικές πρακτικές, που ακολουθεί τη φόρμα της επιστολογραφίας. Τα οικογενειακά βίντεο που συγκροτούν το φιλμ είναι σαν κινούμενες καρτ-ποστάλ, που αφηγούνται διάφορες ζωές και διαδρομές στον 20ό αιώνα. Μ’ αυτό τον τρόπο, η ταινία δεν συγκροτεί απλώς μια κοινότητα, αλλά εδραιώνει παράλληλα και μια διαχρονική συντροφικότητα, η οποία επιτρέπει σε διαφορετικές γενιές κινηματογραφιστών να συνομιλήσουν μεταξύ τους και, μέσω της κινηματογραφικής οθόνης, και με μας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το Park Your Cinema επιστρέφει με "La La Land", "Wicked" και πολλά ακόμα στο ΚΠΙΣΝ

Καλοκαιρινές βραδιές σινεμά για 10η χρονιά. Δείτε το πρόγραμμα των προβολών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/05/2025

25 χρόνια από την πρεμιέρα του "In the Mood for Love"

Η "Ερωτική Επιθυμία" του Γουόνγκ Καρ Βάι διατηρεί αναλλοίωτη την έντασή της ακόμα και δύο δεκαετίες μετά την πρώτη προβολή της.

Ανταπόκριση από το 78ο Φεστιβάλ Καννών: Η "Nouvelle Vague" είναι πάντα της μόδας

Το "Φοινικικό Σχέδιο" του Γουές Άντερσον δεν έκρυβε εκπλήξεις, το "Die my Love" της Αν Ράμσεϊ δυστυχώς πολλές, αλλά ο σινεφίλ Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ ήταν αυτός ο οποίος έκλεψε τις εντυπώσεις.

Updated | Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 22/5

Ο Τομ Κρουζ, ο Πολ Σρέιντερ, ο Λεός Καράξ και η Λίλο με τον Στιτς προσεχώς τις μαρκίζες των κινηματογράφων

Έχω μια (δωρεάν) θέση για μαχητικές αβαν γκαρντ ταινίες από τη Βόρεια Αφρική και Νοτιοδυτική Ασία

Η film curator Róisín Tapponi μας μιλά για την ξεχωριστή σινεφίλ κοινότητα των Shasha Movies που μας συστήνεται με μια σειρά προβολές στο TAVROS μέχρι τις 23 Μαΐου.

78ο Φεστιβάλ Καννών: Η έκπληξη του "Sound of Falling", η απογοήτευση του "Eddington"

Το γερμανικό δράμα εποχής της Μάσα Σιλίνσκι εντυπωσίασε, αλλά και δίχασε, σε αντίθεση με την πολυαναμενόμενη μαύρη σάτιρα του Άρι Άστερ, η οποία άφησε παγωμένους τους κριτικούς.

Οι ταινίες που φέρνουν το καλοκαίρι στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Ρομαντικές, νοσταλγικές και δροσερές προτάσεις από τον κινηματογραφικό οδηγό του "α".