«Σοφία»: Μια διαφορετική μαροκινή ταινία ενηλικίωσης

Η Μεριέμ Μπενμ’Μπαρέκ - Αλοϊζί μιλάει για το κοινωνικά τολμηρό σκηνοθετικό ντεμπούτο της, μια ακτινογραφία της σύγχρονης μαροκινής πραγματικότητας, το οποίο βραβεύτηκε στα φεστιβάλ των Κανών και της Θεσσαλονίκης.

«Σοφία»: Μια διαφορετική μαροκινή ταινία ενηλικίωσης

Η Μεριέμ Μπενμ’Μπαρέκ - Αλοϊζί μιλάει για το κοινωνικά τολμηρό σκηνοθετικό ντεμπούτο της «Σοφία», μια ακτινογραφία της σύγχρονης μαροκινής πραγματικότητας, το οποίο βραβεύτηκε στα φεστιβάλ των Κανών και της Θεσσαλονίκης.

Η ιστορία της Σοφίας, μιας νεαρής Μαροκινής η οποία μένει έγκυος εκτός γάμου και αναγκάζεται να κατονομάσει τον πατέρα του παιδιού της, γιατί αλλιώς κινδυνεύει με αυστηρή φυλάκιση, ήταν μια από τις εκπλήξεις του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα» των περσινών Κανών. Πρώτη ταινία της Μεριέμ Μπενμ’Μπαρέκ – Αλοϊζί, απέσπασε το βραβείο σεναρίου, όπως και εκείνο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

«Σοφία»: Μια διαφορετική μαροκινή ταινία ενηλικίωσης - εικόνα 1

Πόσο καιρό σας πήρε η προετοιμασία της «Σοφίας», η οποία είναι γαλλική παραγωγή, γυρισμένη όμως στη Καζαμπλάνκα;
Γεννήθηκα στο Ραμπάτ και μεγάλωσα μεταξύ Μαρόκου, Βελγίου και Γαλλίας. Όταν τέλειωσα τη σχολή κινηματογράφου επέστρεψα στο Μαρόκο, όπου δούλεψα κάποια χρόνια, και μετά ξαναγύρισα στο Παρίσι, όπου άρχισα να γράφω την ταινία. Για τρία χρόνια πηγαινοερχόμουν, μέχρι που κατέληξα στην Καζαμπλάνκα για την τελική προετοιμασία και τα γυρίσματα. Αυτά δεν θα μπορούσαν να γίνουν φυσικά πουθενά αλλού, αλλά η παραγωγή έχει χρηματοδότηση από την Γαλλία, το Βέλγιο και το Κατάρ. Τώρα που τέλειωσα με την ταινία ζω πια στο Παρίσι.

Μεριέμ Μπενμ’Μπαρέκ - Αλοϊζί
Πόσο δύσκολο είναι για μια Μαροκινή να επιλέξει καριέρα σκηνοθέτη;
Όχι πολύ δυσκολότερο από έναν άντρα, καθώς το βασικό πρόβλημα στην ευρύτερη Βόρεια Αφρική είναι η έλλειψη σχολών, υποδομών και φυσικά πόρων. Είναι σχεδόν υποχρεωτικό να καταφύγεις σε συμπαραγωγή, κάτι που εμπεριέχει τον κίνδυνο να αρχίσεις να σκέφτεσαι σαν Δυτικός, να αναρωτιέσαι για το τι θα αρέσει σε έναν Γάλλο ή Άγγλο ή Αμερικανό παραγωγό και τελικά να αντιμετωπίζεις τη δική σου ιστορία σαν ξένος.

Εσείς κατορθώσατε να το αποφύγετε αυτό στην ταινία σας.
Ήταν η βασική μου επιδίωξη: να μην πλησιάσω την πραγματικότητα της χώρας μου με ένα φολκλορικό τρόπο, να αποφύγω τις εθνογραφικές ευκολίες και να μην πέσω φυσικά στην παγίδα της φτηνής καταγγελίας ενός αντροκρατούμενου κόσμου. Όσο ενδιαφέρον έχει για τη δραματουργία της ταινίας η Σοφία, άλλη τόση έχει και ο Ομάρ, ο πατέρας, ο οποίος είναι κι αυτός το ίδιο εγκλωβισμένος στα πατροπαράδοτα ήθη και τα κοινωνικά ταμπού.
Υπάρχει, ξέρετε, μια στερεοτυπική απεικόνιση του αραβικού κόσμου στις ταινίες, όπου οι γυναίκες κρατούν πάντα το ρόλο του θύματος σε ένα πατριαρχικό καθεστώς. Ήθελα να δείξω κάτι διαφορετικό στη «Σοφία», παρασύροντας το δυτικό θεατή με ένα αφηγηματικό τρικ. Η ταινία ξεκινά με μια οικεία σε όλους μας εικόνα του αραβικού κόσμου, ενώ η πλοκή έχει τον τόνο ενός κοινωνικού θρίλερ. Ποιος είναι ο πατέρας; Η απάντηση έρχεται γρήγορα και όταν περνάμε στη δεύτερη πράξη τα πράγματα αρχίζουν σταδιακά να αλλάζουν. Η Σοφία αρνείται να παίξει το ρόλο του θύματος, η δυτική προκατάληψη σταδιακά αποδομείται και το πραγματικό θέμα του φιλμ, οι περίπλοκες σχέσεις εξουσίας αυτού του μικρόκοσμου, έρχεται σε πρώτο πλάνο.

«Σοφία»: Μια διαφορετική μαροκινή ταινία ενηλικίωσης - εικόνα 3

Κατά πόσο η ιστορία της Σοφίας είναι βασισμένη σε αληθινά γεγονότα;
Η ιδέα ξεκίνησα από μια μικρή κοπέλα που γνώριζα και το σενάριο άρχισε να αναπτύσσεται πάνω σε διάφορες άλλες ιστορίες που ήδη ήξερα ή έμαθα μέσα από συζητήσεις που έκανα με ανύπαντρες μητέρες, γιατρούς και μαίες. Πρόκειται για ένα παλίμψηστο ιστοριών, τις οποίες ενώνει ένας κοινός μυθοπλαστικός άξονας. Το ίδιο προσπάθησα να πετύχω και σκηνοθετικά, εστιάζοντας στους χαρακτήρες με κοντινά ως επί το πλείστον πλάνα. Ούτε ντοκιμαντερίστικος, ξερός ρεαλισμός, αλλά ούτε και η μακρινή ματιά του παρατηρητή που χάνει το ανθρώπινο δράμα και αναδεικνύει τον φολκλορικό περίγυρο. Η κοινωνική κριτική είναι φυσικά παρούσα, αλλά διακριτικά, στη σκιά και στο φόντο…

Δείτε το τρέιλερ της «Σοφίας»:

Περισσότερες πληροφορίες

Σοφία

Sofia
3
  • Κοινωνική
  • 2018
  • Διάρκεια: 80 '
  • Μεριέμ Μπενμ'Μπαρέκ-Αλοΐζί

Η 20χρονη Σοφία γεννάει εκτός γάμου, κάτι που στη σύγχρονη Καζαμπλάνκα τιμωρείται αυστηρά. Έτσι, εκτός από την οργή της οικογένειάς της, η Σοφία πρέπει να αντιμετωπίσει και το νόμο, καθώς έχει προθεσμία 24 ωρών να δηλώσει την ταυτότητα του πατέρα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.