Καπερναούμ

1,5

Μελοδραματικές υπερβολές, ντοκιμαντερίστικες εικόνες, συναισθηματικός εκβιασμός, Βραβείο της Επιτροπής στις Κάνες και υποψηφιότητα ξενόγλωσσου Όσκαρ για ένα νατουραλιστικό δράμα-αποθέωση του κινηματογραφικού λαϊκισμού.

Καπερναούμ

Ηθοποιός η οποία πέρασε πίσω από την κάμερα υπηρετώντας ένα σινεμά με κοινωνικά μηνύματα που δεν φοβάται τη συγκίνηση («Caramel», «Όταν Θέλουν οι Γυναίκες»), η Λιβανέζα Ναντίν Λαμπακί υιοθετεί τώρα ένα λιγότερο στιλιζαρισμένο και σαφώς πιο ντοκιμαντερίστικο ύφος καθώς επαναπροσεγγίζει τη σύγχρονη πραγματικότητα της χώρας της. Τη θέση μάλιστα κάποιας πρωταγωνίστριας έχει πάρει εδώ ένας χαρισματικός ανήλικος, ξεναγός μας σε μια πάμφτωχη τριτοκοσμική καθημερινότητα. Μια εικόνα εξαθλίωσης και χάους, μέσα στην οποία όμως καραδοκούν ελπίδες για ένα απροσδόκητο θαύμα (η αλληγορική σημασία της καταραμένης βιβλικής πόλης Καπερναούμ του τίτλου, όπου ο Ιησούς θεράπευσε τον παραλυτικό).

Το θαύμα αναζητά ο 12χρονος Ζαΐν, μέλος μιας οικογένειας προσφύγων από τη Συρία, ο οποίος εξεγείρεται ενάντια στις απάνθρωπες συνθήκες ζωής του. Η Λαμπακί μας τον συστήνει σε μια αίθουσα δικαστηρίου, όπου εξηγεί γιατί έχει μηνύσει τους… γονείς του, ένα χώρο όπου θα επανέλθουμε ξανά και ξανά, καθώς η ταινία επιλέγει ένα μη γραμμικό αλλά μπερδεμένο τρόπο αφήγησης μπας και νοστιμίσει ένα φτηνά μελοδραματικό σενάριο. Σύμφωνα με αυτό, ο Ζαΐν αποφασίζει να φύγει από το σπίτι όταν μαθαίνει πως οι δικοί του αρραβώνιασαν τη μικρή αδερφή του, εφευρίσκει χίλιους δυο τρόπους για να μείνει ζωντανός σε μια αστική ζούγκλα χωρίς θεό και νόμο και δεν φοβάται να τα βάλει με πολύ ισχυρότερούς του για να εκδικηθεί το άδικο σε μια γεμάτη κλισέ, συναισθηματικά εκβιαστική ιστορία επιβίωσης δύο μικρών παιδιών (ο Ζαΐν «υιοθετεί» στην πορεία και τον μικρότερό του Γιόνας, η μητέρα του οποίου συλλαμβάνεται από τις αρχές ως παράνομη μετανάστρια) κι ένα νατουραλιστικό δράμα-αποθέωση του κινηματογραφικού λαϊκισμού.

Καπερναούμ - εικόνα 1

Έχοντας στο νου της ένα μοντέρνο «Salaam Bombay» (1988), το νεο-ρεαλιστικού ύφους κοινωνικό δράμα που έκανε παγκόσμια γνωστή την Ινδή Μίρα Ναΐρ, η Ναντίν Λαμπακί ποντάρει τα πάντα στην καρτποσταλική γραφικότητα της ασχήμιας, εκμεταλλεύεται τη συμπόνια της φιλεύσπλαχνης Δύσης και… βγαίνει κερδισμένη, αποσπώντας το Βραβείο της Επιτροπής στις Κάνες και μια υποψηφιότητα για ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Λίβανος, Γαλλία, ΗΠΑ. 2018. Διάρκεια: 126΄. Διανομή: ROSEBUD.21 / SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Καπερναούμ

Capharnaum
1,5
  • Κοινωνική
  • 2018
  • Διάρκεια: 126 '
  • Ναντίν Λαμπακί

Ένα 12χρονο αγόρι, μέλος μιας οικογένειας προσφύγων από τη Συρία, εξεγείρεται ενάντια στις άθλιες συνθήκες της ζωής του και προσπαθεί να επιβιώσει στην ταραγμένη πραγματικότητα του σύγχρονου Λιβάνου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/10/2025

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.

Τα Τέρματα του Αυγούστου

Η ανθρωπογεωγραφία μιας κινηματογραφικά αόρατης Ελλάδας αναδεικνύεται γλαφυρά μέσα από την τρυφερή ματιά σε ένα μικρόκοσμο συναρπαστικών αντιθέσεων. | Powered by Uber.