Τόμας Στούμπερ: «Το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι υπερβολικά ξερό και μονοκόμματο»

Ο βραβευμένος με σπουδαστικό Όσκαρ Γερμανός σκηνοθέτης μιλάει για την αντισυμβατικά ρομαντική δραμεντί του με τίτλο «Στους Διαδρόμους».

Τόμας Στούμπερ: «Το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι υπερβολικά ξερό και μονοκόμματο»

Ο βραβευμένος με σπουδαστικό Όσκαρ Γερμανός σκηνοθέτης τού «Στους Διαδρόμους» μιλάει για την αντισυμβατικά ρομαντική δραμεντί του, η οποία έκανε αίσθηση στο Φεστιβάλ Βερολίνου και κέρδισε το βραβείο σεναρίου στις Νύχτες Πρεμιέρας.

Τόμας Στούμπερ: «Το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι υπερβολικά ξερό και μονοκόμματο» - εικόνα 1

Γιατί αποφασίσατε να διασκευάσετε σεναριακά το συγκεκριμένο διήγημα του Κλέμενς Μέγιερ, με τον οποίον έχετε ξανασυνεργαστεί στο παρελθόν;
Η μικρού μήκους που γύρισα ως πτυχιακή το 2012, το «Of Dogs and Horses» («Von Hunden und Pferden») βασιζόταν σε δικό του διήγημα και αυτή ήταν η αρχή της γνωριμίας μας. Κατόπιν δουλέψαμε μαζί στο σενάριο του «Herbert», αλλά το «Στους διαδρόμους» είναι ένα διήγημά του το οποίο είχα διαβάσει από παλιά και με είχε αμέσως εντυπωσιάσει με την πολυπλοκότητα, το βάθος και την ατμόσφαιρά του. Χρόνια μετά γράψαμε το σενάριο με τον Κλέμενς και τελικά βρήκαμε τα λεφτά για να το γυρίσουμε.

Πόσο δύσκολο είναι ένα μετατρέψεις ένα διήγημα σε σενάριο ταινίας μεγάλου μήκους;
Δύσκολο είναι να μετατρέψεις ακόμα και ένα μυθιστόρημα, διότι αν και αυτό έχει όγκο γεγονότων, πληροφοριών, προσώπων και συχνά μακρά πλοκή, πρέπει να ξέρεις πού να εστιάσεις και πώς να αναδείξεις αυτό που σε ενδιαφέρει κινηματογραφικά. Η δυσκολία στο συγκεκριμένο διήγημα ήταν να μη χαλάσει κατά τη διασκευή αυτή η ιδιαίτερη ατμόσφαιρά του. Έτσι, εστιάσαμε στις λεπτομέρειες, αλλά και πάλι αφήσαμε απ’ έξω πράγματα, ενώ σκέψεις και συναισθήματα των ηρώων τα μετατρέψαμε σε «δράση» και σε εικόνα, διότι αυτά που πολλές φορές είναι λογοτεχνικές αρετές για μια γραπτή ιστορία αποδεικνύονται μεγάλο κινηματογραφικό μειονέκτημα αν αποδοθούν «κατά λέξη».

Τόμας Στούμπερ: «Το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι υπερβολικά ξερό και μονοκόμματο» - εικόνα 2

Αυτή η μείξη κωμωδίας και δράματος που βλέπουμε στην οθόνη υπάρχει και στο πρώτο υλικό;
Θα έλεγα πως το διήγημα δεν έχει σχεδόν καθόλου χιούμορ, είναι σαφώς δραματικό. Το σίγουρο είναι ότι το σενάριο είναι αστειότερο από το διήγημα και η ταινία αστειότερη από το σενάριο.
Τι σας οδήγησε στην επιλογή ενός πιο ανάλαφρου ύφους;
Πιστεύω πως έχει να κάνει με τη διάθεση που είχαμε όταν γράφαμε την ταινία και τη δική μου όταν τη γύριζα. Σκεφτήκαμε πως η μελαγχολία και η θλίψη που είχε αρχικά η ιστορία θα ισορροπούσε καλύτερα με κάποιες χιουμοριστικές ανάσες.

Τόμας Στούμπερ: «Το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι υπερβολικά ξερό και μονοκόμματο» - εικόνα 3

Είναι και η ελαφρά ονειρική διάσταση που έχει η ταινία η οποία την κάνει πιο γλυκιά, πιο τρυφερή.
Όπως το παιχνίδι με τους ήχους της θάλασσας… Αν και είμαι μέγας θαυμαστής των αδελφών Νταρντέν, πιστεύω πως το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι συχνά υπερβολικά ξερό. Μονοκόμματο. Γιατί να μην αξιοποιήσουμε όλες τις εκφραστικές κινηματογραφικές δυνατότητες όπως ο ήχος, η σκηνογραφία, διδάγματα του παλιού σινεμά που μοιάζουν να έχουν ξεχαστεί. Όσες φορές κι αν δω το «Μ» του Φριτς Λανγκ, πάντα θα εντυπωσιαστώ από τον πειραματισμό του στον ήχο, που είχε εφευρεθεί δυο-τρία χρόνια πριν. Μπορείς λοιπόν να είσαι αληθινός, ρεαλιστής και ταυτόχρονα λίγο διαφορετικός. Είτε πιο ανάλαφρος, πιο ονειρικός, πιο τρυφερός ή πιο αστείος…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι "ψαγμένες" ταινίες που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Οι σινεφίλ και arthouse παραγωγές που παίζονται στις μεγάλες οθόνες της πόλης έως και την Τετάρτη 26/11.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
22/11/2025

Το Ethnofest είναι και πάλι εδώ!

Η 16η διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει με αφιέρωμα στην εκτός σχεδίου Ελλάδα και πολλά ακόμα ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ.

Τι νέο βλέπουμε στα σινεμά αυτό το ΠΣΚ

Οι κριτικές, τα τρέιλερ και όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις για τις νέες ταινίες της εβδομάδας στους κινηματογράφους της Αθήνας.

Πού θα δεις όλες τις ταινίες του Γιάννη Οικονομίδη

Λίγο πριν την κυκλοφορία της νέας του ταινίας, όλη η φιλμογραφία του Γιάννη Οικονομίδη αποκλειστικά στο cinobo.com

Ξεκινάει το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου

Μπαίνοντας δυναμικά στη δεύτερη δεκαετία του, το πετυχημένο σινε-event της Καλαμάτας σηκώνει αυλαία και από τις 21 έως τις 30/11 παρουσιάζει ένα διευρυμένο πρόγραμμα 108 ντοκιμαντέρ από όλο τον κόσμο, αλλά και ένα πλούσιο καλειδοσκόπιο παράλληλων δράσεων.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (20-26/11)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Χλίνουρ Πάλμασον έκανε μια ταινία για την "Αγάπη που Απομένει"

Μιλήσαμε με τον διακεκριμένο Ισλανδό δημιουργό που σκηνοθετεί ένα βραδυφλεγές οικογενειακό δράμα με φόντο τα επιβλητικά τοπία του απομακρυσμένου νησιού.