Τόμας Στούμπερ: «Το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι υπερβολικά ξερό και μονοκόμματο»

Ο βραβευμένος με σπουδαστικό Όσκαρ Γερμανός σκηνοθέτης μιλάει για την αντισυμβατικά ρομαντική δραμεντί του με τίτλο «Στους Διαδρόμους».

Τόμας Στούμπερ: «Το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι υπερβολικά ξερό και μονοκόμματο»

Ο βραβευμένος με σπουδαστικό Όσκαρ Γερμανός σκηνοθέτης τού «Στους Διαδρόμους» μιλάει για την αντισυμβατικά ρομαντική δραμεντί του, η οποία έκανε αίσθηση στο Φεστιβάλ Βερολίνου και κέρδισε το βραβείο σεναρίου στις Νύχτες Πρεμιέρας.

Τόμας Στούμπερ: «Το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι υπερβολικά ξερό και μονοκόμματο» - εικόνα 1

Γιατί αποφασίσατε να διασκευάσετε σεναριακά το συγκεκριμένο διήγημα του Κλέμενς Μέγιερ, με τον οποίον έχετε ξανασυνεργαστεί στο παρελθόν;
Η μικρού μήκους που γύρισα ως πτυχιακή το 2012, το «Of Dogs and Horses» («Von Hunden und Pferden») βασιζόταν σε δικό του διήγημα και αυτή ήταν η αρχή της γνωριμίας μας. Κατόπιν δουλέψαμε μαζί στο σενάριο του «Herbert», αλλά το «Στους διαδρόμους» είναι ένα διήγημά του το οποίο είχα διαβάσει από παλιά και με είχε αμέσως εντυπωσιάσει με την πολυπλοκότητα, το βάθος και την ατμόσφαιρά του. Χρόνια μετά γράψαμε το σενάριο με τον Κλέμενς και τελικά βρήκαμε τα λεφτά για να το γυρίσουμε.

Πόσο δύσκολο είναι ένα μετατρέψεις ένα διήγημα σε σενάριο ταινίας μεγάλου μήκους;
Δύσκολο είναι να μετατρέψεις ακόμα και ένα μυθιστόρημα, διότι αν και αυτό έχει όγκο γεγονότων, πληροφοριών, προσώπων και συχνά μακρά πλοκή, πρέπει να ξέρεις πού να εστιάσεις και πώς να αναδείξεις αυτό που σε ενδιαφέρει κινηματογραφικά. Η δυσκολία στο συγκεκριμένο διήγημα ήταν να μη χαλάσει κατά τη διασκευή αυτή η ιδιαίτερη ατμόσφαιρά του. Έτσι, εστιάσαμε στις λεπτομέρειες, αλλά και πάλι αφήσαμε απ’ έξω πράγματα, ενώ σκέψεις και συναισθήματα των ηρώων τα μετατρέψαμε σε «δράση» και σε εικόνα, διότι αυτά που πολλές φορές είναι λογοτεχνικές αρετές για μια γραπτή ιστορία αποδεικνύονται μεγάλο κινηματογραφικό μειονέκτημα αν αποδοθούν «κατά λέξη».

Τόμας Στούμπερ: «Το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι υπερβολικά ξερό και μονοκόμματο» - εικόνα 2

Αυτή η μείξη κωμωδίας και δράματος που βλέπουμε στην οθόνη υπάρχει και στο πρώτο υλικό;
Θα έλεγα πως το διήγημα δεν έχει σχεδόν καθόλου χιούμορ, είναι σαφώς δραματικό. Το σίγουρο είναι ότι το σενάριο είναι αστειότερο από το διήγημα και η ταινία αστειότερη από το σενάριο.
Τι σας οδήγησε στην επιλογή ενός πιο ανάλαφρου ύφους;
Πιστεύω πως έχει να κάνει με τη διάθεση που είχαμε όταν γράφαμε την ταινία και τη δική μου όταν τη γύριζα. Σκεφτήκαμε πως η μελαγχολία και η θλίψη που είχε αρχικά η ιστορία θα ισορροπούσε καλύτερα με κάποιες χιουμοριστικές ανάσες.

Τόμας Στούμπερ: «Το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι υπερβολικά ξερό και μονοκόμματο» - εικόνα 3

Είναι και η ελαφρά ονειρική διάσταση που έχει η ταινία η οποία την κάνει πιο γλυκιά, πιο τρυφερή.
Όπως το παιχνίδι με τους ήχους της θάλασσας… Αν και είμαι μέγας θαυμαστής των αδελφών Νταρντέν, πιστεύω πως το σύγχρονο καλλιτεχνικό σινεμά είναι συχνά υπερβολικά ξερό. Μονοκόμματο. Γιατί να μην αξιοποιήσουμε όλες τις εκφραστικές κινηματογραφικές δυνατότητες όπως ο ήχος, η σκηνογραφία, διδάγματα του παλιού σινεμά που μοιάζουν να έχουν ξεχαστεί. Όσες φορές κι αν δω το «Μ» του Φριτς Λανγκ, πάντα θα εντυπωσιαστώ από τον πειραματισμό του στον ήχο, που είχε εφευρεθεί δυο-τρία χρόνια πριν. Μπορείς λοιπόν να είσαι αληθινός, ρεαλιστής και ταυτόχρονα λίγο διαφορετικός. Είτε πιο ανάλαφρος, πιο ονειρικός, πιο τρυφερός ή πιο αστείος…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Μέριλ Στριπ και Αν Χάθαγουεϊ επανενώνονται στο teaser του "Ο Διάβολος Φοράει Prada 2"

Πρώτες εικόνες από το πολυαναμενόμενο σίκουελ που τοποθετείται στον κόσμο του Τύπου και της υψηλής μόδας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
13/11/2025

Ο Παρκ Τσαν-γουκ, οι σκοτεινές επιθυμίες και το "Καμιά Άλλη Επιλογή"

Ο Νοτιοκορεάτης σκηνοθέτης μάς εξηγεί πως διασκεύασε το "Τσεκούρι" του Κώστα Γαβρά, υπογράφοντας ένα βίαιο νεονουάρ, το οποίο είναι ταυτόχρονα και μια ξεκαρδιστική, πικρή κοινωνική σάτιρα.

Καμιά Άλλη Επιλογή

Ριμέικ μιας αντικαπιταλιστικής μαύρης σάτιρας του Κώστα Γαβρά γεμάτη θεόπικρο χιούμορ και περίσσιο κυνισμό. Τολμηρός αμοραλιστής, ο Παρκ Τσαν-γουκ αρνείται να συμβιβαστεί με ρομαντικές ηθικολογίες, αλλά και τα κλισέ των κινηματογραφικών ειδών. | Powered by Uber.

Λο

Δοκιμιακό-βιωματικό ντοκιμαντέρ που "δένει" άψογα το προσωπικό με την Ιστορία και αντιλαμβάνεται το σινεμά ως ένα πολύτιμο εργαλείο ψυχικής επούλωσης. | Powered by Uber.

Νυρεμβέργη

Ιστορικό δράμα με στιβαρή παραγωγή και πολιτική ευαισθησία, το οποίο, όμως, δεν απαγκιστρώνεται από τον απλοϊκό ψυχολογισμό και τα αφηγηματικά κλισέ του δικαστικού θρίλερ. | Powered by Uber.

Ανεμώνη

Εντυπωσιακή εικονογραφία και ένας κλασικά επιβλητικός Ντάνιελ Ντέι-Λιούις δεν αρκούν ώστε αυτό το ατμοσφαιρικό ψυχογράφημα να αποφύγει τη φλυαρία. | Powered by Uber.