Πού το πάει ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν με το «Glass»;

Στο επεισοδιακό σίκουελ του box office wonder «Διχασμένος», ο Τζέιμς ΜακΑβόι δεν θα είναι μόνος, και με αυτό δεν εννοούμε τις πολλαπλές του προσωπικότητες...

Πού το πάει ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν με το «Glass»;

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι για μία δεκαετία περίπου, από το άνισο «Lady in the Water» (2006) μέχρι το μέτριο «The Visit» (2015), ο Σιάμαλαν είχε χάσει τη φόρμα του. Όλα άλλαξαν ξαφνικά με την κυκλοφορία του «Διχασμένου» το 2016. Ο Σιάμαλαν επανέκτησε τη σκηνοθετική του οξυδέρκεια, σκαρφίστηκε ένα ασυνήθιστο σενάριο και υπέγραψε ένα θρίλερ που σκόρπισε ανατριχίλες, οι οποίες μεταφράστηκαν σε εκκωφαντική επιτυχία στο box office. Βέβαια, τέτοια σκαμπανεβάσματα δεν είναι ξένα στον Αμερικανο-ινδό δημιουργό, ο οποίος κατά κάποιον τρόπο το συνηθίζει να ξεκινά από τον... πάτο για να εκτοξευθεί ξαφνικά στην κορυφή.

Φιλμογραφία των αντιφάσεων

Πού το πάει ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν με το «Glass»; - εικόνα 1

Τις δύο πρώτες ταινίες του, το ημιαυτοβιογραφικό «Praying with Anger» (1992) και την οικογενειακή κωμωδία «Wide Awake» (1998), δεν πρέπει να τις είδε κανείς πέρα από τον ίδιο και τους συγγενείς του. Αυτό βέβαια δεν αποθάρρυνε τον εμμονικό με το σινεμά Σιάμαλαν, ο οποίος αμέσως μετά γύρισε την ταινία που είδαν οι πάντες. Στην εκπνοή του 20ού αιώνα κυκλοφόρησε η «Έκτη Αίσθηση», το υποβλητικό θρίλερ που τον έφερε για πρώτη και μοναδική φορά μέχρι σήμερα υποψήφιο για Όσκαρ σκηνοθεσίας και αποθέωσε την ατάκα του τρομοκρατημένου Χάλεϊ Τζόελ Όσμεντ «βλέπω νεκρούς ανθρώπους».
Ακολούθησε ένα εντυπωσιακό χατ-τρικ («Άφθαρτος», «Οιωνός», «Σκοτεινό Χωριό») που μαζί με την «Έκτη Αίσθηση» θεμελίωσε τα χαρακτηριστικά του σκηνοθέτη. Όλες οι ταινίες του, παρά τη μέτρια υποδοχή από τους κριτικούς, σημείωσαν τρομερή εισπρακτική επιτυχία, χάρη στις απρόβλεπτες ανατροπές και τις πρωτότυπες ιδέες του δημιουργού τους, οι οποίες έβρισκαν αυτόματα τη θέση τους στην ποπ κουλτούρα. Έχουν μείνει αξέχαστα, για παράδειγμα, τα εκτενή ρεπορτάζ με χωράφια σημαδεμένα από «εξωγήινα σύμβολα» όταν κυκλοφόρησε ο «Οιωνός» ή οι πρώτες χρήσεις των spoiler alerts για να μην αποκαλυφθεί το σοκαριστικό τέλος του «Σκοτεινού Χωριού». Από αυτές τις ταινίες, όμως, εκείνη που ξεχωρίζει με διαφορά για τις αρετές της είναι ο «Άφθαρτος».

Και οι υπερήρωες έχουν ψυχή

Πού το πάει ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν με το «Glass»; - εικόνα 2

Πολύ πριν από τα κόμικς γίνουν mainstream και τα σούπερ blockbuster κατακλύσουν τα μούλτιπλεξ, η ιδέα για μια ταινία με «αληθινούς» υπερήρωες ήταν εντελώς καινοτόμα. Ο Σιάμαλαν την έκανε πράξη στον «Άφθαρτο», την ταινία όπου ο Μπρους Γουίλις ως Ράνταλ Νταν συνειδητοποιεί ότι είναι ο μοναδικός επιζών ενός εκτροχιασμού τρένου, και μάλιστα χωρίς μία γρατσουνιά. Τότε θα τον προσεγγίσει ο κύριος Γκλας (Σάμιουελ Τζάκσον), ένας ιδιοκτήτης γκαλερί κόμικς που πάσχει από ατελή οστεογένεση, ο οποίος θα προσπαθήσει να τον πείσει πως έχει πραγματικές υπερδυνάμεις. Ο «Άφθαρτος» εντυπωσιάζει με την απόλυτα κινηματογραφική γλώσσα της αφήγησης, αλλά κυρίως με τον τρόπο που διαχειρίζεται τον αβάσταχτο πόνο και τα ψυχολογικά αδιέξοδα των ηρώων, τα οποία τους οδηγούν είτε προς το καλό είτε προς το κακό. Ο σκηνοθέτης φέρνει τον φανταστικό κόσμο των πολύχρωμων σχεδίων σε ένα ρεαλιστικό σύμπαν με επίκεντρο τις οδυνηρές προσωπικές ιστορίες των χαρακτήρων του. Αυτές μαζί με εκείνη του Κέβιν Γουέντελ Κραμπ (Τζέιμς ΜακΑβόι) από τον «Διχασμένο» σμίγουν στο «Glass» για να ολοκληρωθεί η περιπέτειά τους.

Θα ραγίσει το γυαλί;

Πού το πάει ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν με το «Glass»; - εικόνα 3

Η εμφάνιση-έκπληξη του Μπρους Γουίλις στην τελευταία σκηνή του «Διχασμένου» ένωσε το σύμπαν της ταινίας με αυτό του «Άφθαρτου» και προετοίμασε το έδαφος για την υπόθεση του «Glass». Σε αυτό ο Κραμπ και οι 23 προσωπικότητές του σκορπούν ακόμη τον τρόμο και ο Νταν είναι ο μοναδικός που μπορεί να τον αντιμετωπίσει. Ο πρωταγωνιστής του «Άφθαρτου» εργάζεται ως security τη μέρα και αυτόκλητος υπερασπιστής των αδυνάμων το βράδυ, έτσι η εξουδετέρωση του Κραμπ έχει μπει στις άμεσες προτεραιότητές του. Όταν τελικά οι δυο τους θα βρεθούν τετ-α-τετ, θα συλληφθούν και θα οδηγηθούν στην ίδια ψυχιατρική φυλακή με τον κύριο Γκλας, ο οποίος σχεδιάζει την απόδραση και των τριών ώστε να επιδείξουν στον κόσμο τις πρωτοφανείς δυνάμεις τους...

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τρόμος και love story στο trailer του "Bones and All" του Λούκα Γκουαντανίνο

Εν αναμονή της πρεμιέρας της νέας ταινίας του Λούκα Γκουαντανίνο στο 79ο Φεστιβάλ της Βενετίας, παίρνουμε μια πρώτη "γεύση" με το trailer που κυκλοφόρησε.

11/08/2022

79ο Φεστιβάλ Βενετίας: Με βαριά ονόματα κι οσκαρικό αέρα

Εξασφαλίζοντας μερικές από τις πλέον αναμενόμενες πρεμιέρες της επόμενης σεζόν, η φετινή κινηματογραφική Μπιενάλε σηκώνει αυλαία στις 31/8 με το "White Noise" του Νόα Μπάουμπακ. Το "α" θα είναι εκεί με διαρκείς ανταποκρίσεις.

Το Μικρό Βιβλιοπωλείο στο Παρίσι

Ρομαντικό δράμα – συνταγή, γεμάτο γραφικούς χαρακτήρες και γλυκόπικρα συναισθήματα που θυμίζουν λογοτεχνικό μπεστ σέλερ ευρείας κατανάλωσης, βασίζονται όμως σε ιδέα του γνωστού σκηνοθέτη Ετόρε Σκόλα.

Περιμένοντας τον Μποτζάνγκλς

Τολμηρή, μα άνιση μείξη κωμωδίας καταστάσεων, κοινωνικής σάτιρας και συγκινητικού μελοδράματος, η οποία μένει υπερβολικά πιστή στο μυθιστορηματικό πρώτο υλικό της.

Ο Αντικαταστάτης

Αστυνομικό θρίλερ με τολμηρά καταγγελτική διάθεση. Αφηγηματικά ακατέργαστο όμως, δυσκολεύεται εξ αρχής να κάνει την ίντριγκά του πραγματικά ενδιαφέρουσα.

SAS Ειδικές Δυνάμεις: Κόκκινος Συναγερμός

"Die Hard" ιδέα από τα Lidl κι από βιβλίο πολεμοχαρή Βρετανού κομάντο με σινε-διεκπεραίωση στον αυτόματο πιλότο.

Μπαραβέντο

Η πρώτη ταινία του δημιουργού τού cinema novo είναι μια εικαστικά ενδιαφέρουσα, στρατευμένη όσο και φολκλορική κοινωνική διαμαρτυρία η οποία χρωστά τη γοητεία της στην απελευθερωτική ποίηση των εικόνων της.