Ματέο Γκαρόνε: «Η ιδέα της κυριαρχίας του δυνατού κερδίζει καθημερινά έδαφος σε όλο τον κόσμο»

Ο Ιταλός σκηνοθέτης της ταινίας «Dogman» μιλάει για τη βία και το φόβο που κυριαρχούν στην καθημερινότητά μας αλλά και για την αληθινή ιστορία πίσω από το αλληγορικό αστικό γουέστερν του.

Ματέο Γκαρόνε: «Η ιδέα της κυριαρχίας του δυνατού κερδίζει καθημερινά έδαφος σε όλο τον κόσμο»

Ο Ιταλός σκηνοθέτης της ταινίας «Dogman» μιλάει για τη βία και το φόβο που κυριαρχούν στην καθημερινότητά μας αλλά και για την αληθινή ιστορία πίσω από το αλληγορικό αστικό γουέστερν του, το οποίο κέρδισε βραβείο ερμηνείας στο τελευταίο Φεστιβάλ Κανών.

Ματέο Γκαρόνε: «Η ιδέα της κυριαρχίας του δυνατού κερδίζει καθημερινά έδαφος σε όλο τον κόσμο» - εικόνα 1

Το πρώτο πράγμα που εντυπωσιάζει τον θεατή της ταινίας σας είναι αυτό το απόλυτα παρακμιακό αστικό ντεκόρ γύρω από το Dogman, το μαγαζί περιποίησης σκύλων του Μαρτσέλο.
Κάναμε γυρίσματα στο Καστέλ Βολτούρνο, μια κωμόπολη έξω από τη Νάπολη. Είναι μια τοποθεσία την οποία ανακάλυψα στα γυρίσματα του «Ταριχευτή» («L’Imbalsamatore») πριν από 17 χρόνια και χρησιμοποίησα ξανά σε κάποιες σκηνές στα «Γόμορρα». Ένα αστικό γουέστερν σκηνικό, ιδανικό για την ιστορία μας.

Εκτός από τα κτίρια και την όλη πολεοδομική εικόνα, χρησιμοποιείτε και τον καιρό, το φυσικό φωτισμό, με τρόπο δραματικό.
Το πρώτο μέρος της ταινίας είναι πιο φωτεινό, διότι η διάθεση είναι πιο ανάλαφρη, πιο κωμική. Στο δεύτερο ο καιρός συννεφιάζει κι επικρατούν η σκοτεινιά και η βροχή, γεγονός που κάνει εντονότερη την αίσθηση της μοναξιάς. Συγχρόνως υπογραμμίζει και την τραγική πορεία που παίρνουν τα γεγονότα.

Ματέο Γκαρόνε: «Η ιδέα της κυριαρχίας του δυνατού κερδίζει καθημερινά έδαφος σε όλο τον κόσμο» - εικόνα 2

Το σενάριο βασίζεται σε ένα πραγματικό γεγονός. Πόσο πιστός μείνατε στις λεπτομέρειές του;
Συνέβη πριν από τρεις δεκαετίες και ήταν διαβόητο για τη σκληρότητά του. Πολύ πιο άγριο και σπλάτερ από αυτό που βλέπουμε. Δούλευα το συγκεκριμένο σχέδιο για καιρό, το οποίο άλλαζε σιγά σιγά με το πέρασμα του χρόνου. Μέχρι που συνάντησα τον Μαρτσέλο Φόντε, έναν εξαιρετικό ηθοποιό, έναν σύγχρονο Μπάστερ Κίτον, ο οποίος έγινε αμέσως ο ήρωάς μου. Λόγω της κατατομής του αλλά και του χαρακτήρα που είχα δια­μορφώσει, δεν θα μπορούσε να εξασκήσει τόσο άγρια φυσική βία όσο ο πραγματικός ήρωας. Στραφήκαμε λοιπόν ακόμη περισσότερο προς την ψυχολογική βία, αλλάζοντας ανάλογα πράγματα και στην πλοκή, τα οποία με τη σειρά τους μας απομάκρυναν αρκετά από την αληθινή ιστορία.

Ποιο είναι το πιο ενδιαφέρον κινηματογραφικό στοιχείο του Μαρτσέλο;
Δεν πρόκειται απλώς για έναν άνθρωπο που εξεγείρεται απέναντι στην καταπίεση την οποία υφίσταται. Πατήσαμε στα πρότυπα των βωβών ταινιών και βάλαμε δίπλα δίπλα έναν καλό, τον ήρωά μας, κι έναν κακό, τον τραμπούκο Σιμόνε. Η αντίθεσή τους είναι απλή, σχηματική, αλλά όσο προχωράει η ταινία ο Μαρτσέλο αποδεικνύεται ιδιαίτερα περίπλοκος. Δουλέψαμε πολύ τη σχέση του με την κοινωνία γύρω του. Σαν ένα γουέστερν, όπου όλοι στη μικρή πόλη τούς γνωρίζουν όλους. Θέλαμε να δούμε πώς η βία που γεννάει αυτός ο κλειστός χώρος εισβάλλει στη ζωή του σαν ιός, γίνεται μεταδοτική και μολύνει τους πάντες. Ο Μαρτσέλο προσπαθεί να αντισταθεί σε αυτό, προσπαθεί μάταια να δραπετεύσει με έναν τρόπο...

Ματέο Γκαρόνε: «Η ιδέα της κυριαρχίας του δυνατού κερδίζει καθημερινά έδαφος σε όλο τον κόσμο» - εικόνα 3

Υπάρχει μια σαφής πολιτική αλληγορία εδώ.
Η βία έχει διάφορα πρόσωπα. Όπως και ο φόβος, ειδικά αυτός, στον οποίο στηρίζεται η βία. Ο φόβος λοιπόν, ατομικός και συλλογικός, έχει πολλές αναγνώσεις και αλληγορικές αναφορές. Η ιδέα της κυριαρχίας του δυνατού κερδίζει καθημερινά έδαφος σε ολόκληρο τον κόσμο και η εξάπλωσή της γεννά όλο και πιο αποτρόπαιες συμπεριφορές. Συμπεριφορές που ξεκινούν σαν τυχαία ξεσπάσματα, οργανώνονται όμως κοινωνικά και προοδευτικά γίνονται κοινή, αποδεκτή πρακτική.

Σημαντικός είναι, φυσικά, στην ταινία και ο ρόλος των σκυλιών.
Τα σκυλιά, όπως και τα παιδιά, είναι εντελώς ανεξέλεγκτα. Γι’ αυτό λένε πως αποτελούν το μεγαλύτερο πρόβλημα για έναν σκηνοθέτη. Φέρνουν όμως στο σενάριο το απρόβλεπτο, πράγμα που αναζητώ διαρκώς κι επίμονα. Δεν θέλω σε μια ταινία να είναι όλα οργανωμένα και προβλέψιμα. Στο γύρισμα το σκυλί δεν ακολουθεί τον ηθοποιό. Συμβαίνει το αντίθετο, κάτι που προσθέτει έκπληξη και αναγκάζει τον ηθοποιό να αυτοσχεδιάσει, να αντιδράσει με το ένστικτο. Έτσι, κάτι αναπάντεχο εισβάλλει στο πλάνο, κάτι βγαλμένο από την αληθινή ζωή, που αναστατώνει δημιουργικά όλη αυτήν την τακτοποίηση και ανατρέπει την ψευδαίσθηση του απόλυτου ελέγχου.


Δείτε το τρέιλερ της ταινίας εδώ:

Περισσότερες πληροφορίες

Dogman

4
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 102 '
  • Ματέο Γκαρόνε

Ιδιοκτήτης ενός μαγαζιού φροντίδας σκύλων, ο Μαρτσέλο είναι παγιδευμένος σε μια σχέση υποταγής με τον πρώην μποξέρ Σιμόνε, ο οποίος τον υποχρεώνει να συμμετάσχει σε μια διάρρηξη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.