Ελπιδοφόρα ξεκίνησε φέτος το 41ο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας (16-22/9), μετά από μια σειρά ανακοινώσεων οι οποίες διασφαλίζουν το μέλλον της διοργάνωσης. Από τη μία είχαμε την αύξηση της χρηματοδότησης του θεσμού και τη δρομολόγηση της ανακατασκευής της Καπναποθήκης, όπου θα στεγαστεί το φεστιβάλ, και από την άλλη τη δημιουργία προγράμματος κινηματογραφικών σπουδών στην πόλη σε συνεργασία με το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Οι κινήσεις αυτές, τις οποίες ευχόμαστε να δούμε σύντομα να υλοποιούνται, βοηθούν το φεστιβάλ να εδραιωθεί και να εμπλουτίσει το πεδίο δράσης του. Χρειάζεται όμως και η ίδια η διοργάνωση να προστατεύσει το υψηλό επίπεδο που έχει καθιερώσει στα 40 και πλέον χρόνια ύπαρξης της.
Προτού ανάψει τα φώτα του το φεστιβάλ, όταν ανακοινώθηκαν οι τίτλοι των ταινιών οι οποίες θα διαγωνίζονταν στο εθνικό τμήμα, με έκπληξη συνειδητοποιήσαμε πως ο ήδη υψηλός αριθμός τους αυξήθηκε σε σχέση με πέρσι, φτάνοντας στις 66 μικρού μήκους. Το αποτέλεσμα ήταν ένας μεγάλος αριθμός των διαγωνιζόμενων ταινιών όχι μόνο να είναι κινηματογραφικά εντελώς ανεπαρκείς, αλλά να μην έπρεπε εξαρχής να έχουν θέση στο πρόγραμμα.
Έτσι παρακολουθήσαμε μια σειρά απαράδεκτων ταινιών οι οποίες δοκίμαζαν την υπομονή θεατών, κινηματογραφιστών και κριτικών. Άλλοτε διαχειρίζονταν με προσβλητικό τρόπο θέματα όπως ο βιασμός («Open Up», Κάτια Κορνίλοβα), και άλλοτε απεικόνιζαν άτεχνα πολύπλοκα κοινωνικά ζητήματα («Ο Ευρωπαίος Πολίτης», Νίκος Καμπέρης) και πολιτικές ιδέες («The Penal Colony», Λίντσεϊ Αλικσανιάν & Μάνος Τσίζεκ), αφήνοντάς μας απορημένους ως προς τον λόγο που αυτές οι ταινίες βρίσκονται στη μεγάλη οθόνη του κινηματογράφου Ολυμπία. Κρίνοντας λοιπόν εκ του αποτελέσματος, βρήκε αντίκρισμα η επιλογή του βραβευμένου με Χρυσό Διόνυσο το 2014 σκηνοθέτη Θανάση Νεοφώτιστου να αποσύρει την ταινία του «Λεωφόρος Πατησίων» από το εθνικό διαγωνιστικό τμήμα, στο οποίο προτιμήθηκε η ποσότητα έναντι της ποιότητας.
Κατά ειρωνική σύμπτωση όλα αυτά διευκόλυναν το έργο της κριτικής επιτροπής και των ενώσεων, οι οποίοι είχαν να επιλέξουν τους τυχερούς αποδέκτες των φετινών βραβείων ανάμεσα σε έναν αριθμό ταινιών που δεν ξεπερνά τη δωδεκάδα. Μεγάλη νικήτρια αναδείχθηκε η ταινία «Άβανος» του Παναγιώτη Χαραμή, την οποία είχαμε ήδη ξεχωρίσει ως μία από τις καλύτερες του προγράμματος. Ο Χαραμής είδε την ταινία του να αποχωρεί από την τελετή λήξης με 5 ακόμα βραβεία: σεναρίου για τον ίδιο, φωτογραφίας (Κλαούντιο Μπολιβάρ), ανδρικής ερμηνείας (Κίμων Κουρής), σκηνικών (Χρύσα Σερδάρη) και το βραβείο της Ένωσης Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ).
Η επιβλητική επικράτηση της ταινίας «Άβανος» άφησε λίγα περιθώρια στις υπόλοιπες μικρού μήκους για κάποιο βραβείο, με μία από αυτές να είναι το υπέροχο «Έκτορας Μαλό - Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς» της Ζακλίν Λέντζου, το οποίο απέσπασε τον Αργυρό Διόνυσο. Η δημιουργός, η οποία τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο στην Εβδομάδα της Κριτικής του φεστιβάλ των Κανών, σκηνοθέτησε ένα βαθιά συναισθηματικό φιλμ με μοναδική επίγνωση του βάρους που φέρνει η μοναξιά. Τη διαχειρίζεται με μια διακριτική κινηματογραφική γλώσσα η οποία προξενεί μια μελαγχολική θαλπωρή που αποτυπώνεται ξεκάθαρα στην εξαιρετική ερμηνεία της Σοφίας Κόκκαλη.
Η ηθοποιός απέδειξε για ακόμα μια φορά το αστείρευτο ταλέντο της πρωταγωνιστώντας σε δύο ακόμα ταινίες, το «Muffin» (Ντάνιελ Μπόλντα) και το «Μόλλυ 6 με 8» (Ευθύμης Μιχελουδάκης) για το οποίο και διακρίθηκε στην κατηγορία γυναικείας ερμηνείας. Η ταινία του Μιχελουδάκη, μια τρυφερή και εντυπωσιακά πιστή επιστροφή στον κόσμο του Νίκου Νικολαίδη απέσπασε επίσης το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου.
Ο Δημήτρης Τσαλαπάτης αναδείχθηκε καλύτερος πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης με την ταινία «Νάρκη», της οποίας η αριστοτεχνική διεύθυνση φωτογραφίας βρήκε την αναγνώριση της Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών, η οποία με τη σειρά της απένειμε το βραβείο της στον Γιάννη Σίμο.
Τέλος, με δύο βραβεία φεύγει από τη Δράμα και ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος για την έξυπνη μαύρη κωμωδία του «Η Σιγή των Ψαριών όταν Πεθαίνουν», αποσπώντας συγκεκριμένα το ειδικό βραβείο της επιτροπής του εθνικού διαγωνιστικού και το βραβείο καλύτερης ταινίας νοτιοανατολικής Ευρώπης από το διεθνές τμήμα.
Δείτε παρακάτω τα βραβεία του 41ου Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Δράμας:
Χρυσός Διόνυσος: «Άβανος» (Παναγιώτης Χαραμής)
Αργυρός Διόνυσος: «Έκτορας Μαλό - Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς» (Ζακλίν Λέντζου)
Βραβείο «Σωκράτης Δημητριάδης» για την καλύτερη ταινία της κατηγορίας «Ελληνες του Κόσμου»: «Calling» (Άρτεμις Αναστασιάδου)
Ειδικό βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη «Ντίνος Κατσουρίδης»: Δημήτρης Τσαλαπάτης («Νάρκη»)
Βραβείο « Τώνια Μαρκετάκη» για την καλύτερη γυναίκα σκηνοθέτη: «En Partie» (Αναστασία Μελία Ελευθερίου)
Βραβείο Καλύτερης Σπουδαστικής Ταινίας: «Πολυέλαιος» (Αντώνης Γλαρός)
Βραβείο Ντοκιμαντέρ: «La Ultima Hija» (Εύη Καραμπάτσου)
Ειδικό βραβείο Περιβάλλον & Κλιματική Αλλαγή: «Τέταρτος Τοίχος» (Δημήτρης Γκότσης)
Τιμητική Διάκριση Φωτογραφίας: Κλαούντιο Μπολιβάρ («Άβανος»)
Τιμητική Διάκριση Σεναρίου: Παναγιώτης Χαραμής («Άβανος»)
Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας: Σοφία Κόκκαλη («Μόλλυ 6 με 8»)
Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας: Κίμων Κουρής («Άβανος»)
Τιμητική Διάκριση Μοντάζ: Μυρσίνη Αριστείδου («Άρια»)
Τιμητική Διάκριση Πρωτότυπης Μουσικής: Βασίλης Ζλατάνος («Βουρβουρού»)
Τιμητική Διάκριση Hχου: Αντριάνο Μαντόβα («Ave Eva»)
Τιμητική Διάκριση Σχεδιασμού Ηχου: Γουίλιαμ Μίλερ («The Sound»)
Τιμητική Διάκριση Σκηνικών: Χρύσα Σερδάρη («Άβανος»)
Τιμητική Διάκριση Κοστουμιών: Μάρλι Αλειφέρη («Βουρβουρού»)
Εύφημος Μνεία: «Όλα για Όλα» (Μαρίνος Σκλαβουνάκης)
Εύφημος Μνεία: «Quidnunc» (Χάρης Αγιώτης)
Εύφημος Μνεία: Κρις Σκοτ για την ερμηνεία του στην ταινία «Βeyond good & evil or (The exuberantly painful process of teething)»
Βραβείο Π.Ε.Κ.Κ. (Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου) για το Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα: «Μόλλυ 6 με 8» (Ευθύμης Μιχελουδάκης)
Βραβείο Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών για την καλύτερη φωτογραφία από νέο Ελληνα κινηματογραφιστή: Γιάννης Σίμος («Νάρκη»)
Βραβείο Τεχνικής Αρτιότητας της Ένωσης Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης ΕΤΕΚΤ: «Άβανος» (Παναγιώτης Χαραμής)
Βραβείο Ο.Λ.Κ.Ε. (Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας): «37 Μέρες» (Νικολέτα Λεούση)
«Κίνητρα» Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου: «Yawth» των Λήδα Βαρτζιώτη & Δημήτρη Τσακαλέα / «Εντροπία» του Χρήστου Τάτση / «Βασιλεία» της Αναστασίας Κρατίδη / «Tropical Dreams» της Βαγγελιώς Σουμέλη / «En Partie» της Αναστασίας Μελία Ελευθερίου / «Κιόκου πριν Έρθει το Καλοκαίρι» του Κωστή Χαραμουντάνη