Μαργκερίτ Ντιράς: Η Οδύνη

3

Η λογοτεχνική αφήγηση του ημερολογίου της Ντιράς οδηγεί με στερεό βήμα ένα στιβαρό, καλοστημένο δράμα εποχής, πραγματικά ερωτευμένο με τις λέξεις της διάσημης συγγραφέα.

Μαργκερίτ Ντιράς: Η Οδύνη

Η λογοτεχνική αφήγηση του ημερολογίου της Ντιράς οδηγεί με στερεό βήμα ένα στιβαρό, καλοστημένο δράμα εποχής, πραγματικά ερωτευμένο με τις λέξεις της διάσημης συγγραφέα.

Μαργκερίτ Ντιράς: Η Οδύνη - εικόνα 1

Ο Εμανουέλ Φινκιέλ, βραβευμένος πριν από δύο δεκαετίες με Σεζάρ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη για το «Voyages» (1999), είναι πραγματικά ερωτευμένος με τις λέξεις της Μαργκερίτ Ντιράς. Γι’ αυτό και αποφασίζει να τους δώσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην κινηματογραφική διασκευή της «Οδύνης» («La douleur»), του μυθιστορηματικού ημερολογίου που εκείνη κρατούσε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και τελικά δημοσίευσε μόλις το 1985. Εκεί η διάσημη συγγραφέας του «Εραστή» και υποψήφια για Όσκαρ σεναριογράφος του «Χιροσίμα, Αγάπη μου» αφηγείται την απέλπιδα προσπάθειά της να βρει τα ίχνη του συζύγου­ της Ρομπέρ Αντέλμ, μέλους της αντίστασης όπως κι εκείνη, τον οποίο οι Γερμανοί συνέλαβαν το καλοκαίρι του 1944. Λίγο αργότερα ένας Γάλλος συνεργάτης των ναζί την πλησιάζει και της μεταφέρει νέα του, γεγονός που την αναγκάζει να τον συναντά καθημερινά και την εμπλέκει σε ένα συναισθηματικά επικίνδυνο παιχνίδι, στο οποίο συμμετέχει παρά τη θέλησή της.

Μαργκερίτ Ντιράς: Η Οδύνη - εικόνα 2

Η Ντιράς περιγράφει αυτήν την πιντερική κατάσταση με αφοπλιστική ειλικρίνεια και μια πρωτοποριακή γραφή, η οποία συγχέει τα αφηγηματικά υποκείμενα, τους θύτες με τα θύματα και τα πραγματικά γεγονότα με τη φαντασία. Αδυνατώντας να την παρακολουθήσει σε αυτό το λογοτεχνικό τόλμημα, ο Φινκιέλ περιορίζεται σοφά στα όσα εξομολογητικά μπορεί να μετατρέψει σε κινηματογραφική πλοκή, αφήνοντας τη συγκρατημένη, μελαγχολική ερμηνεία της Μελανί Τιερί («Η Πριγκίπισσα του Μονπενσιέ», «Το Θεώρημα Μηδέν») και τον εσωτερικό μονόλογο της συγγραφέα να οδηγήσουν τον θεατή σε έναν τόπο ατομικής και συλλογικής οδύνης.

Οδύνη για μια προσωπική­ επιθυμία που δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί (η επιστροφή του Ρομπέρ) και ταυτόχρονα για τη συνειδητοποίηση, μέσω του Ολοκαυτώματος, του τέλους μιας­ ολόκληρης εποχής στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού. Όλα αυτά η Ντιράς τα περιπλέκει δεξιοτεχνικά με τα αντιφατικά πάθη, τα περίπλοκα διλήμματα και τα ηθικά ερωτήματα που τη βασανίζουν, πολλά εκ των οποίων διασώζει ατόφια η σεναριακά στιβαρή (αν και υπερβολικά στηριγμένη στο voice over) και κινηματογραφικά στοχευμένη, γοητευτικά ατμοσφαιρική διασκευή του Φινκιέλ.

Γαλλία, Βέλγιο. 2017. Διάρκεια: 127΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Μαργκερίτ Ντιράς: Η Οδύνη

La Douleur
3
  • Δραματική
  • 2017
  • Διάρκεια: 127 '
  • Εμανουέλ Φινκιέλ

Τους τελευταίους μήνες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου η νεαρή συγγραφέας Μαργκερίτ Ντιράς, μέλος της αντίστασης, αναζητά τα ίχνη του συζύγου της Ρομπέρ Αντέλμ, τον οποίο έχουν συλλάβει οι Γερμανοί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
12/12/2025

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.