Το ελληνικό ντοκιμαντέρ «πάει» Τεχνόπολη

Η Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων μετατρέπεται για τέσσερις η μέρες σε κοιτίδα των εγχώριων ταινιών τεκμηρίωσης με αφορμή το αφιέρωμα «Με τα Μάτια Ανοιχτά», που διοργανώνει για τέταρτη χρονιά η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Το ελληνικό ντοκιμαντέρ «πάει» Τεχνόπολη

Η Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων μετατρέπεται για τέσσερις η μέρες (29/3-1/4) σε κοιτίδα των εγχώριων ταινιών τεκμηρίωσης με αφορμή το αφιέρωμα «Με τα Μάτια Ανοιχτά», που διοργανώνει για τέταρτη χρονιά η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Το ελληνικό ντοκιμαντέρ «πάει» Τεχνόπολη - εικόνα 1
Ο μοντέρ Νιλς Παγκ Άντερσεν

Την ικανότητα του ντοκιμαντέρ να σχολιάζει εμφατικά την επικαιρότητα μέσα από λιγότερο γνωστές ανθρώπινες ιστορίες θέλει να επισημάνει το αφιέρωμα «Με τα Μάτια Ανοιχτά» που διοργανώνεται και φέτος στην Τεχνόπολη. Το πρόγραμμα των προβολών προσφέρει μια ευρεία γκάμα ντόπιων ταινιών, οι οποίες αφορούν κυρίως την εθνογραφία και την ιστορία. Την αυλαία του αφιερώματος σηκώνει φέτος ένας πολύ σημαντικός προσκεκλημένος, ο βραβευμένος μοντέρ Νιλς Παγκ Άντερσεν («Η Πράξη του Φόνου», «Η Όψη της Σιωπής», «Ανθρώπινη Ροή»). Ο Άντερσεν θα πραγματοποιήσει ένα masterclass με ελεύθερη είσοδο, το οποίο δεν πρέπει να χάσουν όσοι θέλουν να μάθουν τα μυστικά του μοντάζ από έναν πραγματικό μάστορα του είδους... Τι άλλο όμως ξεχωρίζουμε στο αφιέρωμα;

Αναμνήσεις από την Κατοχή

Το ελληνικό ντοκιμαντέρ «πάει» Τεχνόπολη - εικόνα 2
«Μπαλκόνι - Ημέρες Κατοχής»

Μία από τις πιο τραυματικές περιόδους της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας έχει κεντρική θέση στο πρόγραμμα προβολών. Η ταινία «Μπαλκόνι - Ημέρες Κατοχής» (Χρύσανθος Κωνσταντινίδης, 2018) πραγματοποιεί ένα ιδιαίτερο οδοιπορικό στο παρελθόν του χωριού Λιγκιάδες, γνωστού και ως «Μπαλκόνι των Ιωαννίνων», με οδηγό έναν Γερμανό ιστορικό ο οποίος μαγνητοφωνεί τις μαρτυρίες όσων επέζησαν των θηριωδιών των Ναζί στο χωριό. Μια διαφορετική ιστορία της Κατοχής αφηγείται ο Τίμων Κουλμάσης στο «Πορτραίτο του Πατέρα σε Καιρό Πολέμου», αυτήν του πατέρα του και βοηθού καθηγητή, ο οποίος εργαζόταν στο Γερμανικό Επιστημονικό Ινστιτούτο που στην πραγματικότητα λειτουργούσε ως καταφύγιο αντιστασιακών, με τη μητέρα του, φοιτήτρια τότε στη Σχολή Καλών Τεχνών.

Στον ίσκιο του Νίκου Παπάζογλου

Το ελληνικό ντοκιμαντέρ «πάει» Τεχνόπολη - εικόνα 3
«Εγώ κι ο Ίσκιος μου: Ένα Ντοκιμαντέρ για τον Νίκο Παπάζογλου»

Στην ατζέντα μας σημειώνουμε ένα ντοκιμαντέρ που ανυπομονούμε να δούμε. Ο σπουδαίος μουσικός Νίκος Παπάζογλου μπορεί να «έφυγε» τον Απρίλιο του 2011, οι πιστοί οπαδοί του όμως δεν υπήρχε περίπτωση να τον ξεχάσουν. Έτσι, μια παρέα φίλων αποφάσισε να γυρίσει το αυτοχρηματοδοτούμενο –μέσω crowdfunding– «Εγώ κι ο Ίσκιος μου: Ένα Ντοκιμαντέρ για τον Νίκο Παπάζογλου» (Μιχάλης Αριστείδου & Ιωάννης Γρηγορόπουλος), το οποίο ανατρέχει στα μέρη όπου έζησε και δημιούργησε ο Παπάζογλου, σε μια διαδρομή μεταξύ Αθήνας, Νισύρου και φυσικά Θεσσαλονίκης, της πόλης όπου έφτιαξε μόνος ένα από τα πρώτα στούντιο. Μη χάσετε επίσης το μουσικό ντοκιμαντέρ «StringLESS» (Άγγελος Κοβότσος) για το ομώνυμο γυναικείο πολυφωνικό σχήμα, τα «Sudamerica: Τα Χίλια Χρώματα της Ζωής» (Δήμητρα Ζήρου) και «Ευτυχισμένοι Πρίγκιπες» (Πάνος Δεληγιάννης), αλλά και τα ντοκιμαντέρ για την προσφυγική κρίση «Πεθαίνοντας για την Ευρώπη» (Νίκος Πήλος) και «Η Προσφυγική Κρίση μέσα από τα Κινητά Τηλέφωνα» (Δάφνη Τόλη). Για τα υπόλοιπα, ραντεβού στην Τεχνόπολη...

Δείτε εδώ το πρόγραμμα του αφιερώματος:

Σε περίπτωση που δεν μπορείτε να δείτε το έγγραφο παρακαλώ πατήστε το ακόλουθο link Πρόγραμμα

Δείτε το τρέιλερ το αφιερώματος:

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 27 Νοεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
27/11/2025

Σπασμένη Φλέβα

Σε ένα σκληρό δράμα που αποκτά διαστάσεις μοντέρνας τραγωδίας, ο οικονομιδικός εξπρεσιονισμός "μαλακώνει", αλλά η αφηγηματική δύναμη παραμένει σαρωτική και η πολιτικοκοινωνική ματιά γίνεται οξυδερκέστερη και διεισδυτικότερη. | Powered by Uber.

Πέθανε Αγάπη μου

Μπεργκμανικό ψυχογράφημα που καταγγέλλει μέσα από μια εκκωφαντικά προφανή, επαναλαμβανόμενη και φλασάτη μανιέρα τα πατριαρχικά στερεότυπα και τον μεσοαστικό κομφορμισμό. | Powered by Uber.

Για Πάντα;

Ρομαντική κομεντί με πολλές νόστιμες πινελιές, αλλά φλύαρες, χαλαρές σεναριακές ιδέες που δεν μπορούν να υποτάξουν τα εύπεπτα και συντηρητικά κλισέ. | Powered by Uber.

Το Δάκρυ του Διαβόλου

Found footage και μεταφυσικός τρόμος συνδυάζονται χωρίς αληθοφάνεια σε μια εκβιαστική, λατινοαμερικανική παραλλαγή του "The Blair Witch Project". | Powered by Uber.

Ζωούπολη 2

Διασκεδαστικότατο και σεναριακά ευρηματικό σίκουελ, το οποίο αξιοποιεί τη σινεφίλ και κοινωνικά αλληγορική συνταγή της οσκαρικής πρώτης ταινίας. | Powered by Uber.

Ποιες είναι οι ελπίδες του Γιώργου Λάνθιμου να σαρώσει στα Βραβεία Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου;

Οι σημαντικότερες παραγωγές της Γηραιάς Ηπείρου αναμένεται να "αναμετρηθούν" με έπαθλο τις δάφνες της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου στην απονομή που φιλοξενείται σύντομα στο Βερολίνο