Πολυξένη

2,5

Ιστορικό μελόδραμα με φροντισμένη παραγωγή, δυναμική ερμηνεία από την Κάτια Γκουλιώνη, αλλά «ξύλινο» σενάριο και περιγραφική σκηνοθετική προσέγγιση.

Πολυξένη

Ιστορικό μελόδραμα με φροντισμένη παραγωγή, δυναμική ερμηνεία από την Κάτια Γκουλιώνη, αλλά «ξύλινο» σενάριο και περιγραφική σκηνοθετική προσέγγιση.

Πολυξένη - εικόνα 1

Στο μεγάλο κενό χώρο του ελληνικού σινεμά, ανάμεσα στις καλλιτεχνικές ταινίες με αυστηρά φεστιβαλική σταδιοδρομία και τις καθαρά εμπορικές παραγωγές, κωμωδίες στην πλειονότητά τους, επιχειρεί να κινηθεί το τελευταίο φιλμ της Δώρας Μασκλαβάνου («…Κι Αύριο Μέρα Είναι», «Και αν Φύγω… θα Ξανάρθω»), η οποία μας μεταφέρει στην Κωνσταντινούπολη των αρχών της δεκαετίας του ’70. Εκεί η νεαρή Πολυξένη, υιοθετημένη από το 1957 από ένα ζευγάρι ευκατάστατων Κωνσταντινουπολιτών, βλέπει τον θετό της πατέρα να πεθαίνει κι εκείνη μαζί με τη μητέρα της, η οποία ζει με την παρελθούσα αίγλη και με διαρκώς αυξανόμενα χρέη, να προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα σε ένα επιφυλακτικό περιβάλλον. Περιβάλλον το οποίο γίνεται εχθρικό κι επιθετικό όταν η Πολυξένη μένει μόνη της, αντιμέτωπη με ένα σχέδιο υφαρπαγής της κληρονομιάς της.

Πολυξένη - εικόνα 2

Το ιστορικό μελόδραμα της Μασκλαβάνου είναι φροντισμένο ως παραγωγή, στημένο με έναν πειστικό τρόπο, ο οποίος αν και παρασύρεται συχνά από τη γραφικότητα του τόπου και του χρόνου (Πόλη, κοστούμια, παλιά αρχοντικά…), προσπαθεί να φέρει σε πρώτο πλάνο τους χαρακτήρες και τα πάθη τους. Η Κάτια Γκουλιώνη («Μέσα στο Δάσος», «Σύμ­πτωμα») ζωντανεύει την έρμαια της συλλογικής μισαλλοδοξίας ηρωίδα της με εξωστρεφή δυναμισμό, όσοι όμως την περιτριγυρίζουν, πλην ίσως της μητέρας/Λυδίας Φωτοπούλου, παραμένουν μέχρι τέλους δραματικά αδια­μόρφωτοι και απλώς σχηματικοί­. Ανάμεσά τους και ο Τούρκος τον οποίο εκείνη ερωτεύεται, ένα προβλέψιμα απλοϊκό σεναριακό εύρημα που καταναλώνεται προκειμένου να τονιστούν η ξενοφοβία και η υστεροβουλία που κυριαρχούν στο μικρόκοσμο της Πολύ Ξένης (όπως μας υποδεικνύουν λίγο χοντροκομμένα οι τίτλοι της αρχής).

Ο αφηγηματικός ρυθμός, βοηθούμενος από το στρωτό μοντάζ της σκηνοθέτιδας/σεναριογράφου, υποστηρίζει την περιγραφική σκηνοθετική προσέγγιση, η φωτογραφία του Κλαούντιο Μπολιβάρ («11 Συναντήσεις με τον Πατέρα μου», «Με Χωρίς Γυναίκες», «Success Story») τονίζει ατμοσφαιρικά την κλειστοφοβική­ αίσθηση, δέσμια του «ξύλινου» και άτολμου σεναρίου της όμως η ταινία παραμένει μέχρι τέλους τυλιγμένη σε μια παλιομοδίτικη, ξεθυμασμένων αρωμάτων αύρα.

Ελλάδα. 2017. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: ROSEBUD.21/ SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Πολυξένη

2,5
  • Δραματική
  • 2017
  • Διάρκεια: 100 '
  • Δώρα Μασκλαβάνου

Το 1957 ένα ζευγάρι ευκατάστατων Κωνσταντινουπολιτών υιοθετεί ένα μικρό κορίτσι, το οποίο χρόνια αργότερα θα τους κληρονομήσει και θα προσπαθήσει να τα βγάλει πέρα σε ένα εχθρικό και προκατειλημμένο περιβάλλον.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες του Τζέιμς Κάμερον σε σειρά αξιολόγησης

Ένα ranking των ταινιών του κινηματογραφικού μύθου, με αφορμή την κυκλοφορία του Avatar: Φωτιά και Στάχτη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΠΑΜΠΗς ΔΟΥΚΑς
19/12/2025

Απόψε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος: Δύο ξεχωριστές ταινίες, αποκατεστημένες και προσβάσιμες για όλους

"Πικρό ψωμί" και "Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις" προβάλλονται απόψε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος με είσοδο ελεύθερη για το κοινό.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (18-24/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Τζέιμς Κάμερον έχτισε τον μύθο του πολύ πριν το 'Avatar: Φωτιά και Στάχτη'

Για περισσότερα από 45 χρόνια, ο θρυλικός Καναδός σκηνοθέτης μετατρέπει το αδύνατο σε κινηματογραφική τελειότητα, αναγκάζοντας κάθε φορά Χόλιγουντ και κοινό σε βαθιά υπόκλιση.

Τελικά, αξίζει να δούμε το νέο "Avatar: Φωτιά και Στάχτη";

Με αφορμή την πρεμιέρα της τρίτης ταινίας του μπλε franchise επιστημονικής φαντασίας, εξερευνούμε τον αντι-αποικιοκρατικό (;) κόσμο του Τζέιμς Κάμερον.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 18 Δεκεμβρίου.

Film Factory: Ένα τριήμερο κινηματογραφικών masterclasses με ελεύθερη είσοδο στην Ταινιοθήκη

Μία από τις πιο δημιουργικές και επιτυχημένες εκπαιδευτικές δράσεις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου επιστρέφει για δέκατη τέταρτη χρονιά.