Happy End

3

Σκηνοθετικά ανήσυχος και σεναριακά επιδέξιος, ο Χάνεκε ακτινογραφεί με κατάμαυρη ειρωνεία και πολιτική ακρίβεια τη σύγχρονη ευρωπαϊκή άρχουσα τάξη.

Happy End

Ένα εργατικό ατύχημα φέρνει στην επιφάνεια τα αθώα και τα ένοχα μυστικά της μεγαλοαστικής οικογένειας των Λοράν, ιδιοκτητών κατασκευαστικής εταιρείας. Σκηνοθετικά ανήσυχος και σεναριακά επιδέξιος, ο Χάνεκε ακτινογραφεί με κατάμαυρη ειρωνεία και πολιτική ακρίβεια τη σύγχρονη ευρωπαϊκή άρχουσα τάξη. Συμμετοχή στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Κανών και υποψήφια για δύο ερμηνευτικά βραβεία (Ιπέρ, Τρεντινιάν) της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας.

Happy End - εικόνα 1

Ίσως ο κορυφαίος σύγχρονος Ευρωπαίος κινηματογραφιστής, ο Μίκαελ Χάνεκε έχει αναλύσει τη δομή της (μετα)μοντέρνας κοινωνικής πραγματικότητας με μοναδικό, τολμηρά διεισδυτικό τρόπο. Η μισαλλοδοξία, η αλλοτρίωση, η φοβική ανασφάλεια, αλλά κυρίως ο τρόπος με τον οποίο μετατρέπουμε τη ζωή μας σε θέαμα και, μέσα από πάμπολλες, άμεσες κι έμμεσες μορφές βίας, την καταστρέφουμε αποτελούν τον πυρήνα της φιλοσοφικής σκέψης του. Μιας σκέψης αναλυτικής, διαλεκτικής και βαθιά πολιτικής, η οποία διαπλέκει τις ψυχολογικές συμπεριφορές με τις κοινωνικές συνθήκες και φωτίζει τις ανυπέρβλητες αντιθέσεις που γεννούν μεμονωμένα ή συλλογικά «τρομοκρατικά» ξεσπάσματα.

Μετά τη στιλιζαρισμένη «Λευκή Κορδέλα» και το ασφυκτικό δράμα δωματίου «Αγάπη», ο 75χρονος Γερμανοαυστριακός δημιουργός επιλέγει τώρα έναν πιο ανάλαφρο, σχεδόν κωμικό τόνο για να στοχαστεί πάνω στα ίδια ερωτήματα, τα οποία στο «Happy End» περιστρέφονται γύρω από τη διακριτική γοητεία της μπουρζουαζίας. Πιο συγκεκριμένα της οικογένειας των Λοράν, ο πατριάρχης της οποίας έχει παραχωρήσει τα ηνία της κατασκευαστικής του εταιρείας στην κόρη του Αν. Χωρισμένη, πρέπει να διαχειριστεί, ανάμεσα στ’ άλλα, και την ανικανότητα του γιου της και μελλοντικού διαδόχου της επιχείρησης, μια αβλεψία του οποίου έχει μόλις προκαλέσει ένα σοβαρό εργατικό ατύχημα. Ταυτόχρονα ο αδερφός της αναλαμβάνει την επιμέλεια της έφηβης κόρης του από τον προηγούμενο γάμο του, καθώς μια μυστηριώδης δηλητηρίαση έχει στείλει την πρώην σύζυγό του στο νοσοκομείο.

Happy End - εικόνα 2

Καθώς οι τύχες των Λοράν διασταυρώνονται με αυτές ενός κόσμου σε κρίση αξιών και ταυτότητας, κρυφές συμπεριφορές και καταπιεσμένες επιθυμίες αρχίζουν να βγαίνουν στην επιφάνεια. Κανείς όμως δεν μοιάζει να σοκάρεται ή έστω να προβληματίζεται από αυτές. Ο Χάνεκε παρατηρεί από απόσταση τις προσπάθειες κάθε ήρωα να διατηρήσει τον έλεγχο στο δικό του κομμάτι εξουσίας (οικονομικό, οικογενειακό, συζυγικό) και σαρκάζει πικρά με το χαοτικό αποτέλεσμα, το οποίο σπρώχνεται διακριτικά (μερικές φορές και τσαπατσούλικα) κάτω από το πανάκριβο χαλί. Υιοθετεί μια αφήγηση με παιχνιδιάρικα τρικ που δεν είναι όλα επιτυχημένα, όπως αυτό με το κινητό τηλέφωνο, ξέρει όμως να σκιτσάρει σεναριακά αυτήν την απολαυστική πινακοθήκη κυνικών χαρακτήρων στην παραμικρή αμοραλιστική λεπτομέρειά της, ειρωνευόμενος ακόμη και την ανεπιτυχή προσπάθεια των «επαναστατικών» μελών της να συμπαρασταθούν στους κακότυχους πρόσφυγες.

Για άλλη μία φορά αποκαλύπτει πως οι ατομικές συμπεριφορές, από τα μηνύματα στο Facebook μέχρι τη χορευτική εκτόνωση, είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη δημόσια εικόνα μας και δεν χαρίζεται ούτε στη νέα γενιά, η οποία έχει κληρονομήσει από γονείς και προγόνους μια αποστασιοποιημένα ωμή συμπεριφορά και μια στείρα «ορθολογική» σκέψη. Και όλα αυτά μέσα από γεωμετρικά ισορροπημένα, κλινικώς καθαρά πλάνα, τα οποία μετατρέπουν κάθε έννοια τακτοποίησης σε απόλυτο τρόμο.

Γαλλία, Αυστρία. 2017. Διάρκεια: 107΄. Διανομή: ROSEBUD.21.

Περισσότερες πληροφορίες

Happy End

3
  • Δραματική
  • 2017
  • Διάρκεια: 107 '
  • Μίκαελ Χάνεκε

Ένα εργατικό ατύχημα φέρνει στην επιφάνεια τα αθώα και τα ένοχα μυστικά της μεγαλοαστικής οικογένειας των Λοράν, ιδιοκτητών κατασκευαστικής εταιρείας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
12/12/2025

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.