Ο Τζορτζ Κλούνεϊ «πυροβολεί» την εξουσία με το «Suburbicon»

Η νέα ταινία του γοητευτικού σταρ τον βρίσκει ξανά στην καρέκλα του σκηνοθέτη να κινηματογραφεί ένα πολιτικά φορτισμένο σενάριο των αδερφών Κοέν.

Ο Τζορτζ Κλούνεϊ «πυροβολεί» την εξουσία με το «Suburbicon»

Η νέα ταινία του γοητευτικού σταρ τον βρίσκει ξανά στην καρέκλα του σκηνοθέτη να κινηματογραφεί ένα πολιτικά φορτισμένο σενάριο των αδερφών Κοέν, το οποίο απογυμνώνει το ρατσισμό της λευκής αμερικανικής μεσαίας τάξης κι εντείνει το «αντάρτικό» του κατά του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.

Ο Τζορτζ Κλούνεϊ «πυροβολεί» την εξουσία με το «Suburbicon» - εικόνα 1

Οταν στα τέλη των ’90s ο Τζορτζ Κλούνεϊ έπαιρνε... εξιτήριο από την τηλεοπτική σειρά «Στην εντατική», το ιατρικό δράμα που εκτόξευσε τη δημοτικότητά του ατένιζε με αβεβαιότητα το επαγγελματικό του μέλλον. Περίπου είκοσι χρόνια μετά, και με δύο Όσκαρ στα χέρια, είναι πια κυρίαρχος του παιχνιδιού κι εκπροσωπεί την ανήσυχη, προοδευτική πλευρά του Χόλιγουντ, που εκμεταλλεύεται τα φωτογραφικά φλας για να προωθήσει καίριες πολιτικές αλλαγές.

Μαζί με τον πρωταγωνιστή του «Suburbicon» –της έκτης σκηνοθετικής του απόπειρας– Ματ Ντέιμον, τον σκηνοθέτη Στίβεν Σόντερμπεργκ, τους αδερφούς Κοέν και τον Μπεν Άφλεκ (επίσης ηθοποιό, παραγωγό, σεναριογράφο και σκηνοθέτη) συνθέτουν μια φιλελεύθερη συνιστώσα στην καρδιά της χολιγουντιανής ελίτ, η οποία κοντράρει το σκοταδισμό που επιχειρεί να επιβάλει ο Ντόναλντ Τραμπ με όπλο ένα συνδυασμό πολιτικού ακτιβισμού και κοινωνικά ευαισθητοποιημένου σινεμά που απευθύνεται στο μαζικό κοινό. Το «Suburbicon» είναι το ιδανικό παράδειγμα αυτής της κινηματογραφικής «αντίστασης» της οποίας ηγείται ο Τζορτζ Κλούνεϊ.

Τι κρύβεται στα αμερικανικά προάστια;
Η ταινία διαδραματίζεται στα τέλη της δεκαετίας του ’50, την εποχή που ανδρώνεται η γενιά των baby boomers συγκροτώντας τη λευκή μεσαία τάξη των ΗΠΑ, η οποία για πρώτη φορά μπορεί να αποκτήσει το δικό της σπίτι στα γραφικά (και ακριβά) προάστια. Ανάμεσά τους και ο κεντρικός χαρακτήρας Γκάρντ­νερ Λοτζ, ο οποίος απολαμβάνει μια ευτυχισμένη ζωή με τη γυναίκα και τον γιο του, μέχρι την ημέρα που εκείνη θα βρεθεί νεκρή. Η τροπή των γεγονότων γκρεμίζει την εικόνα οικογενειακής ευτυχίας που παρουσίαζαν και ο πανικός ωθεί τον Λοτζ­ να εκμεταλλευτεί την άφιξη στη γειτονιά μιας οικογένειας Αφροραμερικανών και να στρέψει σε αυτούς την προσοχή της κοινότητας, η οποία αντιδρά βίαια εναντίον τους. Μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή «άνθησης» του φυλετικού διαχωρισμού.

Το βασισμένο σε αληθινά γεγονότα σενάριο έρχεται σε μια περίοδο που ο ρατσισμός και η άκρα δεξιά ενδυναμώνονται στην αμερικανική κοινή γνώμη, με τον Τραμπ να δρα κάθε άλλο παρά πυροσβεστικά. Τραγική επαλήθευση του φαινομένου, τα αιματηρά γεγονότα στο Σάρλοτσιβλ μεταξύ ακροδεξιών και αντιρατσιστών πριν από δύο μήνες, με αποτέλεσμα το θάνατο μιας κοπέλας. «Το “Suburbicon” δεν σχετίζεται με αυτό το περιστατικό, θέλει όμως να δείξει τον τρόπο που επινοούνται αποδιοπομπαίοι τράγοι και την ένταση που βιώνουν σήμερα οι φυλετικές σχέσεις», σχολιάζει ο Τζορτζ Κλούνεϊ, ο οποίος δεν μασάει τα λόγια του για τον πρόεδρο Τραμπ, χαρακτηρίζοντάς τον «ξενοφοβικό φασίστα».

Ο Τζορτζ Κλούνεϊ «πυροβολεί» την εξουσία με το «Suburbicon» - εικόνα 2

Μόνος εναντίον όλων
Ο φακός του Κλούνεϊ καταφέρεται εναντίον του φόβου των πλούσιων λευκών, οι οποίοι ενδιαφέρονται μόνο να διαφυλάξουν τα προνόμια της τάξης τους με κάθε κόστος, ακόμη κι αν χρειαστεί να κάνουν συμφωνία με το διάβολο. Παρότι και ο ίδιος­ είναι εκατομμυριούχος, έχει δηλώσει πως θα ντρεπόταν αν δεν υπερασπιζόταν σήμερα αυτό που θεωρεί σωστό. «Αν θες να εμπλακείς πραγματικά, πρέπει να κοντράρεσαι συνεχώς», λέει χαρακτηριστικά, κάτι που ο ίδιος προωθεί, είτε περνώντας χρόνο στο κρατητήριο μετά τη συμμετοχή του σε ­διαμαρτυρία εναντίον της κυβέρνησης του Σουδάν είτε συζητώντας για το προσφυγικό σε προσωπική συνάντησή του με την Άγκελα Μέρκελ.

Ο φωτογενής ηθοποιός συνδυάζει την άνεση ενός ανθρώπου γεμάτου αυτοπεποίθηση με την αποφασιστικότητα ενός έμπειρου πολιτικού. Σε μια εποχή που η πολιτική αρένα αντιμετωπίζεται ως θέαμα, ο Κλούνεϊ συζητιέται ήδη ως μια ρεαλιστική επιλογή για τη θέση του ανθρώπου που θα ρίξει τον Τραμπ από το θρόνο του. Λέτε να δούμε τον ρομαντικό Ντάνι Όσιαν –ή τον αμοραλιστή κυβερνήτη Μάικ Μόρις («Αι Ειδοί του Μαρτίου»)– στον Λευκό Οίκο το 2020;

Περισσότερες πληροφορίες

Suburbicon

4
  • Δραματική
  • 2017
  • Διάρκεια: 104 '
  • Τζορτζ Κλούνεϊ

Φιλήσυχη οικογένεια της ειδυλλιακής πόλης του Σαμπέρμπικον, οι Λοτζ δέχονται την επίθεση δύο αγνώστων, οι οποίοι εισβάλλουν στο σπίτι τους και δολοφονούν τη μητέρα του μικρού Νίκι. Γιατί όμως, όταν λίγο αργότερα τους κρατά ως υπόπτους η αστυνομία, ο πατέρας και η αδερφή της μητέρας του λένε πως δεν τους αναγνωρίζουν;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ένα must αφιέρωμα στον αιρετικό σκηνοθέτη Καβν ντε λα Κρουζ

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρουσιάζονται όλες οι ταινίες του δημιουργού από τις Φιλιππίνες ο οποίος θα βρίσκεται στην Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
27/01/2023

4 σπουδαίες ταινίες για το Ολοκαύτωμα που δεν έχετε δει

Τιμούμε την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος βλέποντας ξανά φιλμ που απεικόνισαν με ανατριχιαστική ευστοχία το οδυνηρό γεγονός.

Ο σκηνοθέτης Χλίνουρ Πάλμασον στην επική "Χώρα του Θεού"

Συζητάμε με τον βραβευμένο Σκανδιναβό σκηνοθέτη ενός εκ των πιο εντυπωσιακών arthouse φιλμ των τελευταίων ετών, το οποίο αναπαριστά τη μαγευτική και απάτητη Ισλανδία του 19ου αιώνα.

Το ελληνικό σινεμά από την αρχή στο Untold Φιλμ Φέστιβαλ

Η νέα κινηματογραφική διοργάνωση φιλοδοξεί να γίνει θεσμός, συστήνοντας στους σινεφίλ εγχώρια φιλμ που… διέφυγαν από τα γραφεία διανομής.

Η Χώρα του Θεού

Αιώνιο και εφήμερο συγκρούονται σε ένα μυστικιστικής ατμόσφαιρας, σιωπηλό και εικαστικά εντυπωσιακό χερτζογκικό έπος πάνω στην αυτοκαταστροφική ανθρώπινη ματαιοδοξία και το ακατάλυτο φυσικό μεγαλείο.

Joyland

Ξεπερνώντας τα μελοδραματικά προσκόμματα, η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα ακτινογραφεί διεισδυτικά την πατριαρχική ασιατική/ μουσουλμανική πραγματικότητα και τα ανίκητα κοινωνικά ταμπού της.

Νοσταλγία

Γκανγκστερικό δράμα με στιβαρή ματιά και παλιομοδίτικη κοψιά, το οποίο διαχειρίζεται με αφηγηματική σιγουριά μια προβλέψιμη ιστορία αναπόδραστου παρελθόντος και επώδυνης νοσταλγίας.