Στιλάτη διασκευή ενός επιστολικού μυθιστορήματος της Τζέιν Όστιν, το οποίο αποτυπώνει έξοχα το σατιρικό πνεύμα της συγγραφέα.
Εμβληματική φωνή της αγγλικής λογοτεχνίας του 18ου αιώνα, η Τζέιν Όστιν (1775-1817) εξέδωσε μόλις τέσσερα μυθιστορήματα κατά τη διάρκεια της ζωής της, ενώ τρία ακόμα εκδόθηκαν μετά το θάνατό της. Τελευταίο ήταν το «Λαίδη Σούζαν», γραμμένο το 1794 ως επιστολικό μυθιστόρημα και με σαφή διάθεση να υπονομεύσει παιχνιδιάρικα μια σειρά στερεοτύπων της ρομαντικής λογοτεχνίας. Αυτή η ανάλαφρη, υπόγεια χιουμοριστική διάθεσή της άλλωστε, συνδυασμένη με το ρομαντικό στοιχείο και τη λεπτή κοινωνική κριτική είναι που έχτισαν τη διαχρονική φήμη της Βρετανής συγγραφέα, της οποίας τα έργα διασκευάζονται επανειλημμένα έως σήμερα στη μικρή και τη μεγάλη οθόνη.
Έχοντας ζήσει χρόνια στη Βαρκελώνη και εργαστεί ως δημοσιογράφος, ηθοποιός και ατζέντης, ο σπουδαγμένος στο Χάρβαρντ Αμερικανός Γουίτ Στίλμαν κέρδισε μια οσκαρική υποψηφιότητα πρωτότυπου σεναρίου για το γουντιαλενικό ντεμπούτο του «Metropolitan» το 1990. Στα επόμενα χρόνια σκηνοθέτησε άλλες τρεις μόλις ταινίες αναλόγου λίγο πολύ ύφους, χωρίς όμως την ανάλογη καλλιτεχνική επιτυχία («Barcelona», «The Last Days of Disco», «Damsels in Distress»), για να επιστρέψει τώρα με μια ιδιότυπη ταινία εποχής. Τη διασκευή της «Λαίδης Σούζαν», με τίτλο δανεισμένο από ένα –επιστολικής πάλι μορφής– διήγημα που η 14χρονη Όστιν έγραψε σε έντονα σατιρικό τόνο προς τέρψη της οικογένειάς της.
Το «Έρωτες & Φιλίες» εξελίσσεται στα 1790 και έχει ως πρωταγωνίστρια τη χήρα Σούζαν Βέρνον, η οποία επισκέπτεται την έπαυλη των πεθερικών της, αναστατώνοντάς τους με το δυναμισμό της και τις φήμες για τις ερωτικές της σχέσεις που τη συνοδεύουν. Γοητεύοντας τον όμορφο νεαρό Ρέτζιναλντ Ντε Κόρσι, τον παντρεμένο λόρδο Μάνινγκ, αλλά και τον ελαφρόμυαλο πλούσιο σερ Τζέιμς Μάρτιν, θα εξυφάνει ένα δεξιοτεχνικό σχέδιο για να βρει το σωστό σύζυγο για εκείνη, αλλά και για τη νεαρή, άβγαλτη κόρη της Φρεντερίκα.
Χωρίς να απομακρυνθεί από τον επιτυχημένο τρόπο με τον οποίο σχετικά πρόσφατα οι Ανγκ Λι («Λογική και Ευαισθησία») και Τζο Ράιτ («Περηφάνια και Προκατάληψη») μετέφεραν έργα της Όστιν στην οθόνη, ο Στίλμαν υιοθετεί ένα ακόμα πιο σαρκαστικό ύφος, απόλυτα ταιριαστό με το πνεύμα (περισσότερο απ’ ό,τι με το στιλ) του πρωτότυπου κειμένου. Ο ρεαλισμός χαρακτήρων και καταστάσεων δεν υπονομεύεται, αλλά τα μεσαία πλάνα και το εσωτερικό μοντάζ των σκηνών εγκαθιδρύουν μια θεατρική, ελαφρώς αποστασιοποιημένη αίσθηση, με μια διάχυτη ειρωνεία να είναι διαρκώς, μα διακριτικώς παρούσα.
Για την Όστιν, όλο το παιχνίδι (κοινωνικών διαφορών, ανδροκρατούμενης λογικής και καταπιεσμένων γυναικών, κομψών λόγων και «κοφτερών» υπονοουμένων) είναι στημένο πάνω στις λεπτομέρειες και τις λεπτές αποχρώσεις, με τον Στίλμαν να αποδεικνύεται ένας εξαίρετος κινηματογραφικός παίκτης του, από τον «μουσικό» αφηγηματικό ρυθμό ως τα χρώματα των κοστουμιών και την κίνηση των ηθοποιών/χαρακτήρων στο χώρο.
Ιρλανδία, Γαλλία. 2016. Διάρκεια: 90΄. Διανομή: STRADA FILMS.
Περισσότερες πληροφορίες
Έρωτες & Φιλίες
Στην Αγγλία του τέλους του 18ου αιώνα η χήρα Σούζαν Βέρνον, μια δυναμική και όμορφη γυναίκα, εγκαθίσταται στην έπαυλη των πεθερικών της και σχεδιάζει πώς θα εξασφαλίσει έναν καλό γαμπρό τόσο για τον εαυτό της όσο και για τη νεαρή κόρη της.