Ποια είναι μέχρι στιγμής η μεγάλη ταινία του φεστιβάλ Κανών; Οι Γάλλοι έχουν σχεδόν ομόφωνα επιλέξει τα «120 Χτυπήματα το Λεπτό» του Ρομπέν Καμπιγιό, αλλά για όλους τους υπόλοιπους κάθε άλλο παρά ομοφωνία υπάρχει. Ακόμα και μετά την προβολή της πολυαναμενόμενης «Αποπλάνησης» της Σοφία Κόπολα τα φαβορί δεν άλλαξαν, με το «Loveless» του Αντρέι Σβιάγκιντσεφ, το «Τετράγωνο» του Ρούμπεν Έστλουντ και τους «120 Χτύπους…» να προηγούνται στα προγνωστικά.
Η χθεσινή μέρα πέρασε χωρίς καλά καλά να την καταλάβουμε, με μια λυρική, ποιητική και ζεν Ναόμι Καβάσε («Hikari»), που εδώ και χρόνια απλά επαναλαμβάνει μια οπτικά εντυπωσιακή, φλου αρτιστίκ μανιέρα, και μια άχρωμη βιογραφία του Ογκίστ «Ροντέν» από τον απρόσωπο Ζακ Ντουαγιόν, στην οποία δεν κατάφερε να δώσει ενδιαφέρον ούτε το ερμηνευτικό εκτόπισμα του Βενσάν Λιντόν. Τουλάχιστον το κάλεσμα που έκανε το Κέντρο Κινηματογράφου και το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ελληνικό περίπτερο της Αγοράς είχε κόσμο, ποτά και καλή ατμόσφαιρα, δίνοντάς μας την ευκαιρία για ενημέρωση (και κουτσομπολιό) εφ όλης της ύλης. Το τελικό συμπέρασμα είναι πως παρά τις γκρίνιες, όλες σχεδόν οι ταινίες από το διαγωνιστικό και ένα μεγάλο μέρος των παραλλήλων τμημάτων έχουν ήδη αγοραστεί, όπως κάθε χρόνο, από τους Έλληνες διανομείς, πολλές μάλιστα ταινίες σε αλμυρούτσικες τιμές.
Η «Αποπλάνηση» της Κόπολα, η οποία προβλήθηκε σήμερα το πρωί, είχε εξ αρχής διανομή στη χώρα μας, καθότι είναι παραγωγή της χολιγουντιανής Universal. Αποτελεί μάλιστα ριμέικ ενός αριστουργηματικού γουέστερν – θρίλερ του Ντον Σίγκελ, του «The Beguiled» του 1971, στο οποίο προς το τέλος του αμερικανικού εμφυλίου πολέμου ένας τραυματισμένος στρατιώτης των Βορείων βρίσκει καταφύγιο σε ένα οικοτροφείο θηλέων εντός των Νοτίων εδαφών. Η Κόπολα υιοθετεί μια ιδιόμορφα αποστασιοποιημένη σκηνοθετική προσέγγιση, λιτή και ατμοσφαιρική, επιλέγοντας να αφηγηθεί την ιστορία από τη μεριά των κοριτσιών (δασκάλες τους οι Νικόλ Κίντμαν και Κίρστεν Ντανστ), ενώ ο Σίγκελ είχε μείνει στη μεριά του «εισβολέα», τον οποίο υποδύονταν ο Κλιντ Ίστγουντ και τώρα ο Κόλιν Φάρελ. Εύκολες οι πολιτικές συμπαραδηλώσεις (η Αμερική σε εμφύλιο), σκληρή η μάχη εξουσίας μεταξύ των δυο φύλων, πρόσφορο για συζητήσεις το κινηματογραφικό αποτέλεσμα.
Με παράδοξο και ακούσιο τρόπο, η ταινία της Κόπολα ένωσε δυο από τις σημαντικότερες παρουσίες του 70ου Φεστιβάλ Κανών, το οποίο γιόρτασε χθες την επέτειό του με πλήθος καλεσμένων (ανάμεσα σε πλήθος βραβευμένων, 13 σκηνοθέτες με Χρυσό Φοίνικα έδωσαν το παρών). Τον Κλιντ Ίστγουντ, ο οποίος καταχειροκροτήθηκε στο τέλος του «Μαθήματος σινεμά» το οποίο παρέδωσε, και την Νικόλ Κίντμαν, η οποία με τρεις ταινίες («Αποπλάνηση», «Ο Φόνος Ενός Ιερού Ελαφιού» και η παντελώς αποτυχημένη sci-fi σάτιρα «How to Talk to Girls at Parties» του Τζον Κάμερον Μίτσελ) και μια τηλεοπτική σειρά («Top of the Lake» της Τζέιν Κάμπιον) αναδείχτηκε στην πλέον φωτογραφημένη σταρ της φετινής διοργάνωσης.
Ευχαριστούμε την Air France για τη βοήθειά της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.