Afterimage

2

Η τελευταία ταινία της φιλμογραφίας τού πάλαι ποτέ σπουδαίου Αντρέι Βάιντα είναι ένα αδύναμο, δραματικά καταγγελτικό χρονικό με ασυμβίβαστους αγωνιστές και γραφικούς καθεστωτικούς.

Afterimage

Η τελευταία ταινία της φιλμογραφίας τού πάλαι ποτέ σπουδαίου Αντρέι Βάιντα είναι ένα αδύναμο, δραματικά καταγγελτικό χρονικό με ασυμβίβαστους αγωνιστές και γραφικούς καθεστωτικούς.

Afterimage - εικόνα 1

Αποχαιρετώντας πέρυσι το μάταιο τούτο κόσμο σε ηλικία 90 ετών και αφού είχε ολοκληρώσει το «Afterimage», ο Αντρέι Βάιντα άφησε πίσω του μια πλούσια φιλμογραφία ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, η οποία –τουλάχιστον μέχρι και τη δεκαετία του ’80– τον τοποθετούσε στην πρώτη γραμμή των σύγχρονων Ευρωπαίων σκηνοθετών. Από εκεί και πέρα ο Πολωνός δημιουργός αποφάσισε να αφήσει στην άκρη τα υπαρξιακά θέματα και τους πολιτικούς υπαινιγμούς, κινηματογραφικά στρατευόμενος ανοιχτά υπέρ της Αλληλεγγύης και κατά του κομουνιστικού καθεστώτος, το οποίο ύστερα από λίγα χρόνια κατέρρευσε «εν μια νυκτί» σε όλη την Ανατολική Ευρώπη.

Mπορεί το πολιτικό πάθος του να του χάρισε έναν Χρυσό Φοίνικα και δύο οσκαρικές υποψηφιότητες, φτώχυνε όμως απογοητευτικά την αλληγορική δύναμη των εικόνων και την αμφισημία των χαρακτήρων του, περιορίζοντάς τον κυρίως σε μια σειρά καταγγελτικών δραμάτων βασισμένων σε ιστορικά γεγονότα, με τελευταία τα «Κατίν» (2007) και «Βαλέσα: Ο Άνθρωπος της Ελπίδας» (2013).

Afterimage - εικόνα 2

Ακριβώς στην ίδια γραμμή, το «Afterimage» βιογραφεί τον μοντερνιστή ζωγράφο Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι, ίσως τον κορυφαίο Πολωνό εικαστικό του προηγούμενου αιώνα κι εμβληματικό θύμα των σταλινικών διώξεων. Τον συναντάμε στο μεταπολεμικό Λοντζ­, όταν αρνείται να υποκύψει στις κυβερνητικές εντολές και στο σοσιαλιστικό ρεαλισμό, χάνει τη θέση του καθηγητή στη Σχολή Καλών Τεχνών και σταδιακά αποκλείεται από κάθε δυνατότητα εργασίας για να επιβιώσει. Η ταινία εξιστορεί την υπερήφανη «πτώση» του περιγραφικά, μέσα από την αντιπαράθεση ασυμβίβαστων αγωνιστών και γραφικών καθεστωτικών, όπως σχεδόν σε όλες τις ταινίες του ύστερου Βάιντα.

Οι τόνοι εδώ κρατούνται ευτυχώς χαμηλοί και περιορίζουν τον ιστορικοπολιτικό διδακτισμό, δυστυχώς όμως και το προσωπικό δράμα, το οποίο χτυπά μόνιμα την ίδια νότα και δεν κορυφώνεται αποτελεσματικά. Η σχέση του Στρεμίνσκι με τη σύζυγό του και σπουδαία γλύπτρια Καταρίνα­ Κόμπρο μένει στο περιθώριο, εκείνη με την κόρη του είναι μονοδιάστατη και ό,τι απομένει δεν είναι παρά η στιλάτη αναπαράσταση της εποχής (με αναφορά και στον «Άνθρωπο Από Μάρμαρο»), που αντανακλά τη σκοτεινή αίσθηση του φόβου και της απογοήτευσης.

Πολωνία. 2016. Διάρκεια: 98΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Afterimage

Powidoki
2
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 98 '
  • Αντρέι Βάιντα

Στη μεταπολεμική Πολωνία ο μοντερνιστής ζωγράφος Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι αρνείται να υποκύψει στις κυβερνητικές εντολές και στο σοσιαλιστικό ρεαλισμό, χάνει τη θέση του καθηγητή στη Σχολή Καλών Τεχνών και σταδιακά αποκλείεται από κάθε δυνατότητα εργασίας για να επιβιώσει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

pt-shorts - Ένα νέο φεστιβάλ έρχεται στα βουνά της Δωρίδας

Το ορεινό χωριό Ποτιδάνεια γίνεται η έδρα μιας καινούριας κινηματογραφικής διοργάνωσης που φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε θεσμό με διεθνή εμβέλεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
09/07/2025

Το σινεμά της Μπέτσι Μπράουν και του Πίτερ Βακ έρχεται στο Τριανόν

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένα ξεχωριστό αφιέρωμα έρχεται να φωτίσει την προκλητική και ριζοσπαστική φιλμογραφία δύο δημιουργών που διαμόρφωσαν μια νέα γλώσσα στο σύγχρονο cult σινεμά.

Αποστολία Κατσιαντρίδου, τι σημαίνει "We're Not Really Strangers";

Η επιμελήτρια προγράμματος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαντορίνης παρουσιάζει στο "α" την κεντρική θεματική του φετινού προγράμματος.

Ντέιβιντ Κόρενσουετ: Όσα πρέπει να γνωρίζεις για τον νέο Superman

Κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία για τη ζωή και την καριέρα του 32χρονου ηθοποιού από την Πενσιλβάνια, πριν γίνει σούπερ-διάσημος.

Ελληνικό box office: Μπραντ Πιτ εναντίον δεινοσαύρων

Απογοητευτικό ξεκίνημα για το "Jurassic World: Αναγέννηση" και εύκολη πρωτιά ξανά για το γκαζωμένο "F1: Η Ταινία", την παράσταση όμως στα ταμεία έκλεψε ένας... σαλεμένος Γάλλος ψυχίατρος.

Τι νέο θα δούμε από αυτή την Πέμπτη (10/07) στα θερινά σινεμά

Όλες οι καινούριες ταινίες που κάνουν πρεμιέρα την Πέμπτη 10 Ιουλίου.

"Οι Μπαλκονάτες": επιστροφή στο γυναικείο βλέμμα

Η νέα κωμωδία που γρήγορα μετατρέπεται σε θρίλερ έρχεται στους κινηματογράφους από το Cinobo.