Με τα Mάτια Ανοιχτά

3

Η εκρηκτική παρουσία της πρωτοεμφανιζόμενης Μπάγια Μεντχαφέρ και το σάουντρακ του Ιρακινού Κιγιάμ Αλαμί ανεβάζουν επίπεδο στο νεανικό μελωδικό δράμα.

Με τα Mάτια Ανοιχτά

Λίγο πριν από την Αραβική Άνοιξη στην Τυνησία η 18χρονη Φάρα ζει με ένταση την εναλλακτική Τύνιδα. Οι σχέσεις με τη δυναμική μητέρα της φτάνουν σύντομα στα άκρα, αφού εκείνη θα κάνει τα πάντα για την προστατεύσει από την επερχόμενη σύγκρουση με το αναπόφευκτο της πραγματικότητας. Η εκρηκτική παρουσία της πρωτοεμφανιζόμενης Μπάγια Μεντχαφέρ και το σάουντρακ του Ιρακινού Κιγιάμ Αλαμί ανεβάζουν επίπεδο στο νεανικό μελωδικό δράμα.

Με τα Mάτια Ανοιχτά - εικόνα 1

Η Αραβική Άνοιξη άλλαξε τις παγκόσμιες γεωπολιτικές ισορροπίες, προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις κατά τη δεκαετία που διανύουμε, όπως είναι η εξάπλωση του ριζοσπαστικού ισλαμισμού σε Συρία και Λιβύη. Συχνότερα η ανάγνωση αυτών των εξεγέρσεων γίνεται από μια αυστηρά δυτική οπτική, η οποία οδηγεί σε μυωπικά συμπεράσματα. Η Τυνήσια Λέιλα Μπουζίντ προσφέρει με το σκηνοθετικό της ντεμπούτο μια αποκαλυπτική ματιά πάνω στις αιτίες που οδήγησαν στην «Επανάσταση των Γιασεμιών» και τη χώρα σε μια επώδυνη μετάβαση στη δημοκρατία. Οδηγός μας σε αυτήν την προ-εξεγερσιακή εξερεύνηση είναι η 18χρονη Φάρα, η οποία ζει με ένταση την εναλλακτική Τύνιδα. Έχοντας μόλις τελειώσει το σχολείο, τραγουδά σε ένα συγκρότημα με πολιτικό στίχο, πίνει αλκοόλ κι ερωτεύεται με πάθος. Οι σχέσεις με τη δυναμική μητέρα της φτάνουν σύντομα στα άκρα, αφού εκείνη θα κάνει τα πάντα να την προστατεύσει από την επερχόμενη σύγκρουση με το αναπόφευκτο της πραγματικότητας.

Η Μπουζίντ χρησιμοποιεί εμπνευσμένα τη μουσική ως προνομιακό σεναριακό όχημα, αποτυπώνοντας στο πεντάγραμμο –ως μεταφορά– την επαναστατική ορμή της νέας Τυνησίας. Το γκρουπ παντρεύει την παραδοσιακή μουσική (το παλιό) με ροκ επιρροές (τη δύση) κι αιχμηρό στίχο (πολιτικός ακτιβισμός), παρουσιάζοντας έτσι ένα συναρπαστικό μελωδικό μείγμα που συγκινεί το κοινό (το μέλλον) – εκπληκτικό το σάουντρακ από τον Ιρακινό Κιγιάμ Αλαμί. Η γυναίκα, ως μητέρα και κόρη, είναι το μεγαλύτερο θύμα μιας βαθιά σεξιστικής και συντηρητικής κοινωνίας που ασφυκτιά υπό το καθεστώς φόβου. Χωρίς να προσφέρει διδαχές κι ευκολίες, το φιλμ ρίχνει φως σε μια αυταρχική πραγματικότητα, με τα νυχτερινά πλάνα του φωτογράφου Σεμπάστιαν Γκέπφερτ και –κυρίως– την εκρηκτική παρουσία της πρωτοεμφανιζόμενης Μπάγια Μεντχαφέρ να ξεχωρίζουν.

Τυνησία. 2015. Διάρκεια: 102΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART.

Περισσότερες πληροφορίες

Με τα Μάτια Ανοιχτά

As I Open my Eyes/ À Peine j'Ouvre les Yeux
3
  • Δραματική
  • 2015
  • Διάρκεια: 102 '
  • Λέιλα Μπουζίντ

Λίγο πριν από την Αραβική Άνοιξη στην Τυνησία η 18χρονη Φάρα ζει με ένταση την εναλλακτική Τύνιδα. Οι σχέσεις με τη δυναμική μητέρα της φτάνουν σύντομα στα άκρα, αφού εκείνη θα κάνει τα πάντα για την προστατεύσει από την επερχόμενη σύγκρουση με το αναπόφευκτο της πραγματικότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
12/12/2025

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.