Ποίηση Χωρίς Τέλος

3,5

Με την ίδια σουρεαλιστική τόλμη και αφηγηματική αυθαιρεσία, ο πολυπράγμων Αλεχάνδρο Χοδορόφσκι συνεχίζει τη συναρπαστική κινηματογραφική αυτοβιογραφία του από εκεί όπου σταμάτησε ο «Χορός της Πραγματικότητας».

Ποίηση Χωρίς Τέλος

Ενάντια στη θέληση του αυταρχικού πατέρα του, ο νεαρός Αλεχάνδρο αποφασίζει να μη σπουδάσει γιατρός, αλλά να γίνει ποιητής, μπαίνοντας στους κύκλους της καλλιτεχνικής αβανγκάρντ του προπολεμικού Σαντιάγκο. Με την ίδια σουρεαλιστική τόλμη και αφηγηματική αυθαιρεσία, ο πολυπράγμων Αλεχάνδρο Χοδορόφσκι συνεχίζει τη συναρπαστική κινηματογραφική αυτοβιογραφία του από εκεί όπου σταμάτησε ο «Χορός της Πραγματικότητας».

Ποίηση Χωρίς Τέλος - εικόνα 1

Σε μια εποχή όπου οι based on a true story ταινίες κοντεύουν να ξεπεράσουν σε αριθμό όσες ξεκινούν από μια ολότελα πρωτότυπη μυθοπλασία, η σινε-αυτοβιογραφία του Αλεχάνδρο Χοδορόφσκι αποκτά επιπλέον μια αξία. Με φελινικό οίστρο, πιστότερο στη δύναμη της φαντασίας απ’ όσο σε εκείνη του ρεαλισμού, τα πρώτα δύο φιλμ της σχεδιασμένης ως κινηματογραφικής πενταλογίας πάνω στη ζωή του μας υπενθυμίζουν πως δεν υπάρχει ένας και μοναδικός –ο ακαδημαϊκά σωστός και ο χολιγουντιανά ιερός– τρόπος για να κοιτάξουμε την Ιστορία. ακόμη και τη δική μας, την προσωπική. Και φυσικά δεν μπορεί ποτέ να είναι «αληθινός» αυτός με τον οποίο θα την αναπαραστήσουμε.

Καθότι η αλήθεια είναι μια έννοια δεμένη με την πολιτική, κοινωνική και ηθική στάση μας απέναντι στον κόσμο, την οπτική γωνία δηλαδή υπό την οποία τον παρατηρούμε. Και ο Χοδορόφσκι επέλεξε εξαρχής εκείνη της καθαρής ποίησης. Θεατρικός συγγραφέας, μουσικός, ποιητής, σεναριογράφος κόμικς, μίμος και μυστικιστής φιλόσοφος, ο 88χρονος δημιουργός των τριπαρισμένων cult αλληγοριών «El Topo» (1970), «The Holy Mountain» (1973) και «Santa Sangre» (1989) επέστρεψε πίσω από την κάμερα 23 χρόνια μετά το «The Rainbow Thief» (1990) για να αφηγηθεί τη δική του διαδρομή στον 20ό αιώνα, τον οποίο σημάδεψε καλλιτεχνικά με πολλούς τρόπους. Ο «Χορός της Πραγματικότητας» (2013) μας μετέφερε στην Τοκοπίγια του ’30, όπου ο μικρός Αλεχάνδρο μεγαλώνει σε μια έντονα πολιτικοποιημένη ουκρανο-εβραϊκή οικογένεια.

Ποίηση Χωρίς Τέλος - εικόνα 2

Εκεί αληθινά πρόσωπα και πραγματικά γεγονότα, γκροτέσκο εικόνες, όνειρα και σουρεαλιστικές αυθαιρεσίες γίνονται γαϊτανάκι σε ένα διασκεδαστικά αναρχικό παραμύθι όπου τα πάντα είναι πιθανά. Ακόμη και η αλήθεια. Μια αλήθεια την οποία δεν κρατάνε ούτε η Ιστορία, ούτε η επιστήμη, ούτε και η πολιτική. Μονάχα η ποίηση, την οποία ο νεαρός Αλεχάνδρο ανακαλύπτει στο δεύτερο κεφάλαιο της αυτοβιογραφίας του, αρνούμενος να υπακούσει στον αυταρχικό πατέρα του και να σπουδάσει γιατρός. Αντ’ αυτού αποφασίζει να γίνει ποιητής, μπαίνοντας στους κύκλους της καλλιτεχνικής αβανγκάρντ του προπολεμικού Σαντιάγκο.

Συναντώντας λογοτέχνες όπως ο Νικάνορ Πάρα (πατέρα της αντι-ποίησης), ο Ενρίκε Λιν και η Στέλα Ντίαζ Βαρίν, συμμετέχοντας σε ντανταϊστικές παραστάσεις, ανακαλύπτοντας τον χωρίς ταμπού έρωτα και ζώντας ελεύθερος στο κέντρο ενός πουριτανικού και μισαλλόδοξου κόσμου (οι ακαδημαϊκοί λόγιοι, η παρέλαση των ναζί), ο Χοδορόφσκι αντλεί θάρρος από τη λυτρωτική δύναμη των λέξεων και μετατρέπει την καθημερινότητά του σε μια διαρκή αισθητική (και πολιτική) πρόταση. Το ίδιο κάνει και με αυτήν την ταινία, οι εικόνες της οποίας είναι την ίδια στιγμή θέαμα και σχόλιο, πραγματικότητα και παραίσθηση, σάτιρα και δράμα, αλήθεια και σινεμά.

Χιλή, Γαλλία. 2016. Διάρκεια: 128΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Ποίηση Χωρίς Τέλος

Poesia Sin Fin / Endless Poetry
3,5
  • Σινεφίλ
  • 2016
  • Διάρκεια: 128 '
  • Αλεχάνδρο Χοδορόφσκι

Ενάντια στη θέληση του αυταρχικού πατέρα του, ο νεαρός Αλεχάνδρο αποφασίζει να μη σπουδάσει γιατρός, αλλά να γίνει ποιητής, μπαίνοντας στους κύκλους της καλλιτεχνικής αβανγκάρντ του Σαντιάγκο της δεκαετίας του ’30.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ταινίες με κλοπές που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Ληστείες, προδοσίες και ακραίες παρεξηγήσεις που παίζουν στις μαρκίζες των κινηματογράφων αυτές τις μέρες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
06/09/2025

Φεστιβάλ Βενετίας: Φαβορί και αουτσάιντερ

Οι προβλέψεις της τελευταίας στιγμής για τα βραβεία λένε πως "Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ" δεν έχει αντίπαλο, το "No Other Choice" του Παρκ Τσαν-γουκ κοιτάζει ψηλά και ο Λάνθιμος δύσκολα θα φύγει από το Λίντο με άδεια χέρια.

Οι 51 μικρού μήκους που διαγωνίζονται στις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας

Ανακοινώθηκαν οι τίτλοι που διεκδικούν τα βραβεία του τμήματος "Ελληνικές Μικρές Ιστορίες".

Τζένιφερ Λόρενς & Ρόμπερτ Πάτινσον ερωτευμένοι μέχρι θανάτου στο "Die My Love"

Οι πρωτοκλασάτοι ηθοποιοί πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία της κορυφαίας σκηνοθέτριας Λιν Ράμσεϊ ("Πρέπει να Μιλήσουμε για τον Κέβιν").

Η ελληνική "Αρκουδότρυπα" βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας

Το ντεμπούτο των Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου απέσπασε το σημαντικό βραβείο Europa Cinemas Label χάρη στο οποίο η ταινία θα μπορέσει να διανεμηθεί σε σινεμά της Γηραιάς Ηπείρου.

Όλα όσα ανυπομονούμε να δούμε στο 48ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Μια εβδομάδα γεμάτη σινεμά που μπορείτε να παρακολουθήσετε ακόμα και εάν δε βρεθείτε στη μακεδονική πόλη.

Είμαστε έτοιμοι για τα "Ανεμοδαρμένα Ύψη" της γενιάς του TikTok;

Το τρέιλερ της νέας ταινίας της οσκαρικής Έμεραλντ Φένελ ξεσήκωσε το ίντερνετ και τις σινεφίλ συζητήσεις.