Arrival

3,5

Έχοντας κατά νου την «Επαφή» και την «Άβυσσο», ο στιλίστας Ντενίς Βιλνέβ («Prisoners», «Sicario») υπογράφει μια χαμηλότονη κι ευαίσθητη, χολιγουντιανά προσεγμένη δραματική φαντασία πάνω στο χρόνο, στην επικοινωνία και στο ανθρώπινο πεπρωμένο.

Arrival

Έχοντας κατά νου την «Επαφή» και την «Άβυσσο», ο στιλίστας Ντενίς Βιλνέβ («Prisoners», «Sicario») υπογράφει μια χαμηλότονη κι ευαίσθητη, χολιγουντιανά προσεγμένη δραματική φαντασία πάνω στο χρόνο, στην επικοινωνία και στο ανθρώπινο πεπρωμένο.

Arrival - εικόνα 1

Τ ι είναι η μοίρα; Μια προδιαγεγραμμένη πορεία ζωής η οποία δεν μπορεί να αλλάξει και από τη γέννηση μας οδηγεί αναπόφευκτα στο θάνατο. Ακόμη κι αν την ισχύ αυτού του φιλοσοφικού αξιώματος την καταλαβαίνει και ο τελευταίος από εμάς, ο άνθρωπος δεν έπαψε ποτέ να παλεύει ενάντια στα όσα του επιφυλάσσει το (φυγείν αδύνατον) πεπρωμένο, οι θεοί, η τύχη, η φυσική νομοτέλεια... Και αν αποτυγχάνει, παρηγορείται με τη δημιουργία λογοτεχνικών ή κινηματογραφικών έργων φαντασίας, στα οποία καταφέρνει τελικά το ακατόρθωτο ξαναγράφοντας ένα μέλλον το οποίο εξελισσόταν ενάντια στη θέλησή του.

Σε αυτό το διαχρονικό υπαρξιακό πρόβλημα είναι χτισμένο το «Arrival», ένα sci-fi θρίλερ με παλιομοδίτικο άρωμα και φιλοσοφικά ερωτήματα­, βασισμένο στο πολυβραβευμένο διήγημα του Τεντ Τσιάνγκ «Story of your life». Σε αυτό η Γη δέχεται μια μέρα την απροειδοποίητη επίσκεψη­ 12 γιγάντιων εξωγήινων διαστημοπλοίων, τα οποία προσγειώνονται σε διάφορα μέρη του πλανήτη. Η διακεκριμένη γλωσσολόγος Λουίζ Μπανκς προσκαλείται και αποδέχεται να συμμετάσχει σε μια στρατιωτικο-επιστημονική αποστολή η οποία έχει σκοπό να επικοινωνήσει με τους απρόσκλητους επισκέπτες, θέλοντας επειγόντως να διερευνήσει τις (φιλικές ή εχθρικές) διαθέσεις τους.

Μαζί με έναν θεωρητικό φυσικό, και πάντα υπό την εποπτεία οπλισμένων στρατιωτικών, θα συναντήσει τα δύο επτάποδα του διαστημοπλοίου που έχει προσγειωθεί στη Μοντάνα και υπό ασφυκτική πίεση χρόνου, καθώς η Κίνα ετοιμάζεται να επιτεθεί στο «δικό της» UFO, θα ξεκινήσει μια προσπάθεια συνεννόησης μαζί τους.

Arrival - εικόνα 2

Επιδέξιος στιλίστας, ο Καναδός Ντενίς Βιλνέβ αναζητά πάντα μια πιο βαθιά δραματική νότα στις ταινίες είδους που σκηνοθετεί («Prisoners», «Ο Άνθρωπος Αντίγραφο», «Sicario»). Λάτρης του σασπένς, δια­τηρεί κι εδώ μια αγωνιώδη και υποβλητική ατμόσφαιρα, μίλια μακριά από τις ποπκόρν περιπέτειες εξωγήινης εισβολής με ανεξέλεγκτες καταστροφικές διαθέσεις. Το στοιχείο της απειλής υπάρχει φυσικά (παραπέμποντας άμεσα στην «Άβυσσο» του Τζέιμς Κάμερον) και κλιμακώνεται με προβλέψιμη ένταση, η καρδιά της ταινίας ανήκει όμως αλλού, και συγκεκριμένα στη σχέση της Λουίζ με τη γνώση (λυτρωτική ή καταστροφική), άρα το μέλλον (ευτυχισμένο ή επώδυνο), άρα τη διαχείριση της μοίρας της.

Η ευφυής ιδέα του Τσιάνγκ­ να συνδέσει όλα αυτά με την έννοια του χρόνου, τις δυνατότητες της ανθρώπινης επικοινωνίας και την υπόθεση Σαπίρ - Γουόρφ (η γλώσσα μας καθορίζει τη σκέψη μας) περνάει χωρίς κραδασμούς στο σενάριο του Έρικ Χέσερερ («The Thing», «Μη Σβήσεις το Φως»), το οποίο παραδόξως δουλεύει αποτελεσματικότερα στο επίπεδο των ιδεών και λιγότερο σε αυτό της αληθοφανούς πλοκής (η κατάληξη της κινέζικης κρίσης). Ο Βιλνέβ υποστηρίζει αυτό το υπαρξιακό οδοιπορικό με αφηγηματική πειθαρχία αλλά και ποιητικο-νοσταλγική καλλιέπεια (η «Επαφή» συναντά τον Τέρενς Μάλικ), υποδειγματικά πιστός στην ενήλικη, οσκαρική εκδοχή του χολιγουντιανού δράματος φαντασίας.

ΗΠΑ. 2016. Διάρκεια: 116΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM.

Περισσότερες πληροφορίες

Arrival

3
  • Επιστ. Φαντασίας
  • 2016
  • Διάρκεια: 116 '
  • Ντενί Βιλνέβ

Όταν εξωγήινα διαστημόπλοια προσγειώνονται σε διάφορα μέρη της Γης, μια διακεκριμένη γλωσσολόγος αναλαμβάνει να επικοινωνήσει με τους επιβάτες τους για να ξεκαθαρίσει τις διαθέσεις τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.