Η Δασκάλα

2,5

Αιχμηρή, δραματικά ισορροπημένη και υποδειγματικά ερμηνευμένη σάτιρα πάνω στις παθογένειες μιας εποχής και μιας ιδεολογίας.

Η Δασκάλα

Αιχμηρή, δραματικά ισορροπημένη και υποδειγματικά ερμηνευμένη σάτιρα πάνω στις παθογένειες μιας εποχής και μιας ιδεολογίας.

Η Δασκάλα - εικόνα 1

Άξιος συνεχιστής της μεγάλης παράδοσης του τσεχοσλοβάκικου σινεμά και πιστός στο σαρκαστικό τρόπο με τον οποίο στιλίστες όπως ο Μίλος Φόρμαν και ο Γίρι Μέν­τζελ σατίριζαν τις κοινωνικές συμπεριφορές μιας ολόκληρης εποχής, ο Γιάν Χρέμπεκ στρέφει­ για άλλη μία φορά το φακό του στο πρόσφατο παρελθόν της χώρας θέτοντας μια σειρά από επώδυνες ερωτήσεις. Μετά τα υποψήφια για Όσκαρ «Παιχνίδια Διχασμού και… Εγκυμοσύνης» και το «Κάθε Ψέμα Κρύβει μια Αλήθεια», στα οποία ο Τσέχος δημιουργός κατήγγειλε εύστοχα το διάχυτο οπορτουνισμό μιας πολιτικά και ηθικά διαβρωμένης καθημερινότητας, μας μεταφέρει τώρα στην Μπρατισλάβα­ του 1983.

Εκεί η διευθύντρια ενός σχολείου καλεί συγκέντρωση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών για να συζητήσουν ανεπίσημα την περίπτωση της Μαρία Ντραζντέτσοβα. Μιας­ νεοδιορισθείσας δασκάλας η οποία, βασισμένη στους στενούς δεσμούς της με το κομουνιστικό καθεστώς, ζητάει χάρες και χειραγωγεί ενήλικους και παιδιά για το προσωπικό της συμφέρον. Η απόπειρα αυτοκτονίας μιας μαθήτριας ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, όμως καθώς η συζήτηση εξελίσσεται φαίνεται πως όχι μόνο πολλοί φοβούνται να καταγγείλουν την αλήθεια, αλλά υπάρχουν και αρκετοί που συμφωνούν με τις πρακτικές της Ντραζντέτσοβα.

Η Δασκάλα - εικόνα 2

Ζωντανοί χαρακτήρες κι ένα καλογραμμένο σενάριο, το οποίο ενισχύεται αφηγηματικά από την αποτελεσματική χρήση των φλας μπακ (ενώ η συζήτηση προχωρά, τα παρελθόντα γεγονότα αποκαλύπτονται σταδιακά), μας κάνουν μάρτυρες μιας ρεαλιστικά αβέβαιης, καταπιεστικής πραγματικότητας. Χάρη στο έξυπνο, διακριτικό χιούμορ του Χρέμπεκ και του μόνιμου σεναριογράφου του Πετρ Γιαρκόφσκι, αυτή δεν γλιστρά ποτέ προς την υπερβολή ή το εύκολο δράμα και κρατά (τις περισσότερες φορές) τις πρέπουσες αποστάσεις από το διδακτισμό. Η βραβευμένη στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι ερμηνεία της εκπληκτικής Ζουζάνα Μορέρι ενισχύει την αίσθηση της βελούδινης απειλής που καλύπτει αυτόν το φοβισμένο μικρόκοσμο, οι «κάτοικοι» του οποίου είναι και δειλοί και ήρωες, και συμφεροντολόγοι και αλτρουιστές. Συμμέτοχοι στις παθογένειες μιας εποχής και μιας ιδεολογίας, τις οποίες το έξοχο φινάλε σατιρίζει… διαχρονικά, με τόλμη και οξυδέρκεια.

Σλοβακία, Τσεχία. 2016. Διάρκεια: 102΄. Διανομή: ROSEBUD.21.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Δασκάλα

Ucitelka / The Teacher
3
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 102 '
  • Γιαν Χρέμπεκ

Στην Μπρατισλάβα του 1983 η διευθύντρια ενός σχολείου καλεί συγκέντρωση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών για να συζητήσουν ανεπίσημα την περίπτωση της Μαρία Ντραζντέτσοβα. Μιας δασκάλας η οποία, βασισμένη στους στενούς δεσμούς της με το κομουνιστικό καθεστώς, ζητάει χάρες και χειραγωγεί ενήλικους και παιδιά για το προσωπικό της συμφέρον.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
12/12/2025

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.