Τα βραβεία του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Επίσκεψη – αστραπή στην Θεσσαλονίκη πραγματοποίησε η νέα υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, η οποία δεν έμεινε όμως για την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων, στα οποία θριάμβευσε η ουγγρική κωμωδία δράσης «Δολοφονικά Αμαξίδια».

Τα βραβεία του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Επίσκεψη – αστραπή στην Θεσσαλονίκη πραγματοποίησε η νέα υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, η οποία δεν έμεινε όμως για την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων, στα οποία θριάμβευσε η ουγγρική κωμωδία δράσης «Δολοφονικά Αμαξίδια».

Τα βραβεία του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - εικόνα 1
«Δολοφονικά Αμαξίδια»

Ήταν ένα φεστιβάλ… σχεδόν σαν όλα τ’ άλλα, καθώς η αλλαγή διεύθυνσης έφερε ένα φρέσκο αεράκι ανανέωσης, δεν αλλοίωσε όμως τη φυσιογνωμία της σπουδαιότερης κινηματογραφικής εκδήλωσης της χώρας. Ήταν, επίσης, μια μάλλον μέτρια χρονιά για το ελληνικό σινεμά, το οποίο αν και κέρδισε κάμποσες επίσημες διακρίσεις, δεν επεφύλασσε καμιά πραγματική ευχάριστη έκπληξη. Διόλου τυχαίο λοιπόν πως κάθε ομάδα που απένειμε σχετικό βραβείο – από την κριτική επιτροπή, την ΕΡΤ και το κοινό ως τους Έλληνες και ξένους κριτικούς – επέλεξε και μια διαφορετική ταινία («Άφτερλωβ», «Park», «Έτερος Εγώ», «90 Χρόνια ΠΑΟΚ», «Πλατεία Αμερικής»).

Η κριτική επιτροπή του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος έκανε ό,τι μπορούσε πάντως για να μας πείσει πως υπάρχει αστείρευτο υποκριτικό ταλέντο στη χώρα μας (τρεις ελληνικές διακρίσεις ερμηνείας!), ενώ μόνο παρήγορο δεν είναι το γεγονός πως τόσο το κοινό όσο και η επιτροπή φοιτητών που απένειμε το ολοκαίνουριο Βραβείο Νεότητας ξεχώρισαν ανάμεσα από 13 διαφορετικού ύφους και θεματικές πρεμιέρες το φωσκολικό θρίλερ «Έτερος Εγώ».

Τα βραβεία του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - εικόνα 2
«Ο Σπορέας»

Στο διεθνές διαγωνιστικό το επίπεδο ήταν φυσικά πολύ πιο ανεβασμένο, αλλά η επιτροπή ξεδιάλεξε τρεις όλες κι όλες ταινίες, επιβραβεύοντάς τις με τα μεγάλα βραβεία: Η γκανγκστερική μαύρη κωμωδία του Ούγγρου Ατίλα Τιλ «Δολοφονικά Αμαξίδια» απέσπασε τον Χρυσό Αλέξανδρο και την αντρική ερμηνεία, η γλυκόπικρη ιστορία ενηλικίωσης «Πέτρα της Καρδιάς» από την Ισλανδία τον Αργυρό Αλέξανδρο και το ψυχολογικό δράμα «Ο Σπορέας», ντεμπούτο του Γιαπωνέζου Γιόσουκε Τακέουτσι, τον Χάλκινο Αλέξανδρο καλύτερης σκηνοθεσίας και τη γυναικεία ερμηνεία.

Οι καλόκαρδοι κριτές επεφύλαξαν κάτι μικρότερο και για τις τρεις ελληνικές παρουσίες, με σημαντικότερη το βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης στο «Άφτερλωβ», κίνηση υπερβολικά καλής θέλησης αν σκεφτεί κανείς πως έμειναν στα κρύα του λουτρού ταινίες σαν την πρωτότυπη, ασπρόμαυρη βιογραφία «Η πιο Ευτυχισμένη Μέρα του Όλι Μάκι» του Φινλανδού Γιούχο Κουοσμάνεν (βραβείο καλύτερης ταινίας του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα των Κανών), η στιλάτη «Lady Macbeth» του καταξιωμένου θεατρικά Βρετανού Γουίλιαμ Όλντροϊντ, την οποία αποζημίωσε η Διεθνής Ένωση Κριτικών, και το αμερικανικό σύγχρονο βαμπιρικό δράμα «Μεταμόρφωση» του Μάικλ Ο’Σι.

Μετά την τελετή απονομής, ακολούθησε η προβολή της βιογραφικής «Χορεύτριας», παρουσία της σκηνοθέτιδας Στέφανι ντι Τζούστο και της πρωταγωνίστριας Σοκό.

Τα βραβεία του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης - εικόνα 3
«Άφτερλωβ»

Τέλος, το φετινό φεστιβάλ είχε την πρωτότυπη τιμή να δεχτεί κατά τη διάρκειά του την επίσκεψη δυο υπουργών Πολιτισμού, με τον Αριστείδη Μπαλτά να κηρύσσει την έναρξη και την επομένη να αναχωρεί για την Αθήνα ως απλός βουλευτής, και την Λυδία Κονιόρδου να ξεναγείται στους χώρους της διοργάνωσης και να ενημερώνεται από τους αρμοδίους λίγο πριν την τελετή λήξης, αλλά να επιστρέφει κι αυτή άμεσα στην πρωτεύουσα λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων.

ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

Βραβείο καλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος - Θόδωρος Αγγελόπουλος: «Δολοφονικά Αμαξίδια» («Kills on Wheels») του Ατίλα Τιλ

Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος: «Η Πέτρα της Καρδιάς» («Heartstone») του Γκούδμουντουρ Άρναρ Γκούδμουντσον

Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για καλύτερη σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος: «Ο Σπορέας» («The Sower») του Γιόσουκε Τακέουτσι

Βραβείο Αντρικής Ερμηνείας: Ζόλταν Φένιβεσι, Σάβολτς Τούροτσι, Άνταμ Φέκετε («Δολοφονικά Αμαξίδια»)

Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Δήμητρα Βλαγκοπούλου («Park»), Σουζούνο Τακενάκα («Ο Σπορέας»)

Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης: «Άφτερλωβ» του Στέργιου Πάσχου

Ειδική Μνεία Ερμηνείας: Βασίλης Κουκαλάνι («Πλατεία Αμερικής»), Χάρης Φραγκούλης («Άφτερλωβ»)

ΒΡΑΒΕΙΑ FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου)

Διαγωνιστικό Τμήμα: «Lady Macbeth» του Γουίλιαμ Όλντροϊντ

Ελληνική Ταινία: «Πλατεία Αμερικής» του Γιάννη Σακαρίδη

ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΕΚΚ (Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου)

«90 Χρόνια ΠΑΟΚ – Νοσταλγώντας το Μέλλον» του Νίκου Τριανταφυλλίδη

ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ «ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ»

«Το Αίμα των Σάμι» («Sami Blood») της Αμάντα Κέρνελ

ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΡΤ

«Park» της Σοφίας Εξάρχου

ΒΡΑΒΕΙΟ ΝΕΟΤΗΤΑΣ

«Έτερος Εγώ» του Σωτήρη Τσαφούλια

Ειδικό Βραβείο: «Πλατεία Αμερικής»

BΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER

Διεθνές Διαγωνιστικό: «Στην Ηλικία μου Ακόμα Κρύβομαι για να Καπνίσω» («A Mon Age Je me Cashe Encore Pour Fumer») της Ριάνα

Ελληνικού Προγράμματος: «Έτερος Εγώ» Ματιές στα Βαλκάνια: «Rauf» των Μπαρίς Καγιά και Σονέρ Τζανέρ

Ανοιχτοί Ορίζοντες: «Ο Επιφανής Πολίτης» («El Ciudadano Ilustre») των Γκαστόν Ντουπράτ και Μαριάνο Κον

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/04/2024

Η Αρπαγή

Δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, μια ιστορία εμμονής αποκαλύπτει τη συντριπτική δύναμη των κοινωνικών ρόλων σ’ έναν κόσμο ψυχολογικής ανασφάλειας κι έλλειψης επικοινωνίας.

Το Περασμένο Καλοκαίρι

Αρκετά πιστό ριμέικ της δανέζικης "Βασίλισσας της Καρδιάς". Ενός τολμηρότερου ερωτικού δράματος, το οποίο διέθετε ένα διαφορετικό, αιχμηρό φινάλε.

Αμπιγκέιλ

Το μυστήριο συναντά το horror και το απενοχοποιημένο φαν, σε ένα διασκεδαστικό μιξ αναφορών και χαβαλέ, μέχρις ότου χαθεί ο έλεγχος και κυριαρχήσει η σαχλαμάρα.

Σπίθα στη Θάλασσα

Συγκινητικό δράμα επώδυνης ενηλικίωσης, το οποίο δεν ανοίγεται στα βαθιά σεναριακά, αντλώντας συναισθηματική δύναμη από τους τρισδιάστατους χαρακτήρες του.

Μη μου Λες Ψέματα

Συναισθηματική, στέρεα, όσο και εύπεπτη δραμεντί πάνω στα αληθινά ψέματα, τα οποία ξεκινούν από τη ζωή και γίνονται συναρπαστικές λογοτεχνικές και κινηματογραφικές ιστορίες.

Ένα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια

Υπαρξιακά αδιέξοδα πασχίζουν να αναδειχθούν μέσα από μια μελοδραματική συνθήκη, ο μινιμαλιστικός χειρισμός της οποίας καταντά φτωχός και μονοδιάστατος.