Φωτιά στη Θάλασσα

4

Κινηματογραφικά απλή και γυμνή, μα πρωτότυπη, πολυεπίπεδη και διεισδυτική προσέγγιση ενός απόλυτα επίκαιρου και «θεαματοποιημένου» προβλήματος, η οποία κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ Βερολίνου.

Φωτιά στη Θάλασσα

Κινηματογραφικά απλή και γυμνή, μα πρωτότυπη, πολυεπίπεδη και διεισδυτική προσέγγιση ενός απόλυτα επίκαιρου και «θεαματοποιημένου» προβλήματος, η οποία κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ Βερολίνου.

Φωτιά στη Θάλασσα - εικόνα 1

Προσφυγική κρίση. Αναμφίβολα το μεγαλύτερο σύγχρονο διεθνές πρόβλημα, οι εικόνες του οποίου έχουν δημοσιοποιηθεί και «χρησιμοποιηθεί» μέχρι εξαντλήσεως. Τι άλλο θα μπορούσε, άραγε, να προσθέσει κανείς κινηματογραφικά σ’ αυτό το θέαμα, αποτρόπαιο μα αναπόφευκτο, ενοχλητικό αλλά και ευπώλητο; Ο βραβευμένος με Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία για το «Sacro GRA» ντοκιμαντερίστας Τζιανφράνκο Ρόσι έχει μερικές πολύ ενδιαφέρουσες ιδέες προσέγγισής του, οι οποίες ξεκινούν από τη Λαμπεντούζα. Το μικρό νησί νοτίως της Σικελίας και κοντά στις τυνησιακές ακτές, το οποίο εδώ και μια δεκαετία υποδέχεται καθημερινά – κι όχι πάντα ζωντανούς– δεκάδες πρόσφυγες.

Η Λαμπεντούζα αποτελεί ένα πολλαπλό σύνορο: Χωρίζει την Αφρική από την Ευρώπη, τον Δυτικό από τον Τρίτο Κόσμο και (για πολλούς) την επίγεια κόλαση από τον επίγειο παράδεισο. Τα σύνορα, όμως, είναι πλέον μια όλο και ρευστότερη έννοια, κάτι από τη μια μεριά αόρατο (ειδικά στη μέση του πελάγους) και από την άλλη αυστηρά οριοθετημένο, καθώς η διάβασή του είναι συχνά όριο ζωής και θανάτου. Μέσα από τη «Φωτιά στη Θάλασσα», που απέσπασε δίκαια τη Χρυσή Άρκτο στην πρόσφατη Μπερλινάλε, ο Ρόσι προσπαθεί να αποκαλύψει τις πολλαπλές όψεις του μεταναστευτικού προβλήματος, οι οποίες πέρα από τις γνωστές και υπερφωτισμένες, είναι συχνά αντιφατικές και αλληλοσυγκρουόμενες. Χωρίς το παραμικρό σχόλιο off και μονάχα με τη δύναμη της εικόνας αντιπαραθέτει την ξηρά, ως προαιώνιο σύνορο που έχει πια χαθεί, με το νερό, ένα σύμβολο ζωής που έχει μετατραπεί σε μονοπάτι θανάτου.

Φωτιά στη Θάλασσα - εικόνα 2

Εκείνους που έρχονται, μια ανθρωπομάζα χωρίς ενιαία γλώσσα, συμπεριφορά και χαρακτηριστικά προσώπου, με αυτούς που μένουν, είτε συμμέτοχους είτε αμέτοχους στην εξελισσόμενη τραγωδία. Τη φωτισμένη πλευρά του δράματος, η οποία είναι συγχρόνως και η πιο σκοτεινή (συγκλονιστική η σιωπηλή σκηνή με τους νεκρούς μετανάστες στο εσωτερικό του πλοίου), με την άγνωστη και πιο αισιόδοξη, εκείνη των ανθρώπων του νησιού που εξακολουθούν να ζουν την καθημερινότητά τους.

Σκηνοθέτης με διεισδυτική ματιά, ανθρωποκεντρικός και την ίδια ώρα βαθιά πολιτικός, ο Ρόσι ανιχνεύει σ’ αυτή την απλή, ασήμαντη καθημερινότητα τις κάθε λογής αντανακλάσεις της μεγάλης Ιστορίας που διαδραματίζεται στον ίδιο ακριβώς γεωγραφικό χώρο. Ο Μπαρτόλο, ένας γενναίος και συγκινητικός γιατρός, αποτελεί την αλτρουιστική ψυχή της Ευρώπης που παλεύει να διατηρήσει τις ουμανιστικές αξίες της. Κι ο πραγματικός πρωταγωνιστής του φιλμ, ο 12χρονος Σαμουέλε, είναι το αθώο και αμφίβολο αύριό της, το οποίο ζει αμέριμνο τόσο κοντά –και τόσο μακριά– στα ιστορικά γεγονότα, βλέπει την ξηρά σαν τόπο παιχνιδιού και το νερό σαν έναν απειλητικό και μαζί γοητευτικό, γεμάτο θαύματα κόσμο. Τον κόσμο της Λαμπεντούζα, της Μεσογείου και μαζί ολόκληρης της πολιτισμένης Ευρώπης, μονίμως παγιδευμένο ανάμεσα στη φωτιά και τη θάλασσα.

Ιταλία, Γαλλία. 2016. Διάρκεια: 108΄. Διανομή: STRADA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Φωτιά στη Θάλασσα

Fuocoammare
4
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2016
  • Διάρκεια: 108 '
  • Τζιανφράνκο Ρόζι

Ο 12χρονος Σαμουέλε πηγαίνει σχολείο, κυνηγά πουλιά με τη σφεντόνα του και προσπαθεί να μάθει για τη θάλασσα και το ψάρεμα. Ο γιατρός Πιέτρο Μπαρτόλο δουλεύει εδώ και χρόνια στα Επείγοντα Περιστατικά της Λαμπεντούζα. Είναι δυο από τους κατοίκους του μικροσκοπικού ιταλικού νησιού το οποίο υποδέχεται καθημερινά δεκάδες πρόσφυγες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.