Η Κιβωτός των Ανθρώπων

3,5

Ο σκηνοθέτης της «Ρώσικης Κιβωτού» προεκτείνει την προβληματική του πάνω στην τέχνη, την ιστορία και την εξουσία με ένα λιγότερο εστέτ και περισσότερο ντοκιμαντερίστικο τρόπο.

Η Κιβωτός των Ανθρώπων

Ο σκηνοθέτης της «Ρώσικης Κιβωτού» προεκτείνει την προβληματική του πάνω στην τέχνη, την ιστορία και την εξουσία με ένα λιγότερο εστέτ και περισσότερο ντοκιμαντερίστικο τρόπο.

Η Κιβωτός των Ανθρώπων - εικόνα 1

Διάσημη για την αξεπέραστη τεχνική δεξιοτεχνία της, η γυρισμένη με ένα μόνο πλάνο «Ρώσικη Κιβωτός» αποτελεί την εμβληματικότερη ταινία με θέμα τα μουσεία τέχνης. Αναμενόμενα λοιπόν, η διεύθυνση του Λούβρου απευθύνθηκε στο σκηνοθέτη της Αλεξάντρ Σοκούροφ για μια κινηματογραφική παραγωγή πάνω στην ιστορία του και συγκεκριμένα σ’ εκείνη των χρόνων του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Έτσι, ο Ρώσος δημιουργός του «Φάουστ» βρέθηκε εκ νέου σε ένα περιβάλλον που γνωρίζει πολύ καλά και μπροστά στα θέματα που επανέρχονται διαρκώς στο έργο του: τη σχέση τέχνης και εξουσίας, την κοινωνική ευθύνη του καλλιτέχνη, τη διατήρηση της (ιστορικής και πολιτισμικής) μνήμης και τη δυνατότητα του ατόμου να επέμβει στην πορεία της Ιστορίας.

Η Κιβωτός των Ανθρώπων - εικόνα 2

Για να τα επανεξετάσει και ταυτόχρονα να περιγράψει τα γεγονότα που συνέδεσαν τη ναζιστική κατοχή με το παρισινό μουσείο επιλέγει για αφηγηματικούς ξεναγούς τον τότε διευθυντή του Λούβρου Ζακ Ζοζάρ και τον Γερμανό διοικητή του Φρανσίσκος Βολφ Μέτερνιχ. Οι πολιτισμένες συζητήσεις τους διανθίζονται με υλικό αρχείου, πραγματολογικές πληροφορίες, σκηνές φαντασίας στις οποίες ο Ναπολέων και η Μαριάν (σύμβολο της Γαλλικής Δημοκρατίας) περιφέρονται στους διαδρόμους του μουσείου, σχόλιο off του σκηνοθέτη πάνω σε όσα εξελίσσονται μπροστά στην κάμερα, ενώ παράλληλα ο ίδιος ο Σοκούροφ προσπαθεί να επικοινωνήσει με ένα φίλο του, καπετάνιο ενός φορτηγού πλοίου που μεταφέρει κάποια σημαντικά έργα τέχνης και έχει πέσει σε επικίνδυνη θαλασσοταραχή.

Αν και ετερόκλητα μεταξύ τους, όλα αυτά τα στοιχεία συνδέονται με ένα ποιητικό, μα στέρεο κινηματογραφικό τρόπο, ο οποίος περνά από τις λογοτεχνικές αναφορές στη σύγχρονη τεχνολογία (από τους Τολστόι και Τσέχοφ στο Skype), από το παρελθόν στο παρόν και από το ντοκιμαντέρ στη μυθοπλαστική αυθαιρεσία. Χιουμορίστας, εστέτ και χαρισματικός αφηγητής, ο Σοκούροφ υμνεί τη διαχρονική αξία της τέχνης, κυρίως όμως μας υπενθυμίζει πως η Ιστορία δεν είναι μια ακίνητη μνήμη την οποία οφείλουμε να διατηρήσουμε ανέγγιχτη, αλλά μια διαρκής πράξη στην οποία είμαστε υποχρεωμένοι να συμμετέχουμε.

Γαλλία, Γερμανία. 2015. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: FILMTRADE.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Κιβωτός των Ανθρώπων

Francofonia
3,5
  • Σινεφίλ
  • 2015
  • Διάρκεια: 88 '
  • Αλεξάντρ Σοκούροφ

Η ιστορία του Λούβρου κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής και η σχέση του Γάλλου διευθυντή με τον Γερμανό διοικητή του μουσείου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
13/12/2025

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.