Πέθανε ο Αντρέι Ζουλάφσκι

Μεγάλη η απώλεια του Πολωνού δημιουργού για το ευρωπαϊκό σινεμά

Πέθανε ο Αντρέι Ζουλάφσκι

Πρωτοπόρος και εκκεντρικός, ο Αντρέι Ζουλάφσκι αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία του ευρωπαϊκού σινεμά. Πάντοτε φευγάτος και ρηξικέλευθος, ο Πολωνός σκηνοθέτης επέλεξε την μοναχική πορεία του auteur, χωρίς να ενδώσει ποτέ στις σειρήνες του εμπορικού σινεμά. Η πιο ακμαία περίοδος της καριέρας του ήταν σίγουρα η δεκαετία ’70, όπου το sui generis σινεμά του «κόλλησε» με το γενικότερο αντικομφορμιστικό κλίμα της εποχής.

Το 1974, γύρισε την πιο γνωστή του ταινία «Σημασία Έχει ν’ Αγαπάς», με τον έρωτα ενός φωτορεπόρτερ και μιας δευτεροκλασάτης ηθοποιού να μετατρέπεται σε μια παραληρηματική ωδή στον έρωτα. Λίγα χρόνια πριν, στο αντιπολεμικό δράμα «Τρίτο Μέρος της Νύχτας» (1971) είχε δείξει το σπάνιο ταλέντο του, ενώ το 1972 έδειξε με τον «Διάβολο» την αδιαμφισβήτητη horror δεξιοτεχνία του.

Από τις μετέπειτα δημιουργίες του ξεχωρίζει το «Μια Δαιμονισμένη Γυναίκα» (1981) με πρωταγωνιστή τον Μαρκ, ο οποίος επιστρέφοντας στο σπίτι βρίσκει τη γυναίκα του Άννα να συμπεριφέρεται παράξενα. Αυτή τον εγκαταλείπει, όχι για τον εραστή της, αλλά για ένα τέρας που παίρνει σιγά-σιγά τα χαρακτηριστικά του Μαρκ… Χαρακτηριστική ζουλαφσκική περίπτωση.

Όπως είχε γράψει, ο Μπάμπης Ακτσόγλου στο «α» πρόκειται για μια «παροξυστικά υστερική και βασανιστική ταινία, αλλά με μνημειώδεις ερμηνείες, κυρίως από την Ιζαμπέλ Ατζανί». Κλείνοντας με την φράση «όχι για όλα τα γούστα, αλλά πολύ cult», περιγράφοντας με ακρίβεια μέσα σε λίγες λέξεις το ζουλαφσκικό κινηματογραφικό σύμπαν.

Περισσότερες πληροφορίες

Μία Γυναίκα Δαιμονισμένη

Possession
4,5
  • Σινεφίλ
  • 1981
  • Διάρκεια: 124 '
  • Αντρέι Ζουλάφσκι

Επιστρέφοντας στο Δυτικό Βερολίνο, ο Μαρκ βρίσκει τη γυναίκα του Άννα να συμπεριφέρεται παράξενα. Τον εγκαταλείπει, όχι για τον εραστή της, αλλά για ένα τέρας που παίρνει σιγά-σιγά τα χαρακτηριστικά του Μαρκ, ενώ ο ίδιος συναντά στο πρόσωπό της δασκάλας του παιδιού τους τη σωσία της Άννας. Βραβείο ερμηνείας στις Κάννες για την εκπληκτική performance της Ιζαμπέλ Ατζανί.

Το Τρίτο Μέρος της Νύχτας

TRZECIA CZESC NOCY
3
  • Σινεφίλ
  • 1971
  • Διάρκεια: 106 '
  • Αντρέι Ζουλάφσκι

Στην κατεχόμενη, από τους Γερμανούς, Πολωνία ένας νεαρός βρίσκει τη γυναίκα του και το παιδί του δολοφονημένους από τους Γερμανούς. Επιστρέφει στην παλιά του ζωή, με μια κοπέλα που μοιάζει της γυναίκας του.

Σημασία Έχει να Αγαπάς

L' Important c' Est d' Aimer
4
  • Δραματική
  • 1974
  • Διάρκεια: 105 '
  • Αντρέι Ζουλάφσκι

Ένας δευτεροκλασάτος φωτορεπόρτερ, ο οποίος δουλεύει για έναν γκάνγκστερ, ερωτεύεται μιαν ηθοποιό ερωτικών ταινιών που είναι παντρεμένη με έναν εκκεντρικό κινηματογραφόφιλο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η διεθνής σταρ Βίκι Κριπς μας μιλά για το "Καυτό Γάλα" και τα γυρίσματα στην Ελλάδα

Μία από τις πλέον καταξιωμένες Ευρωπαίες ηθοποιούς απαντά στις ερωτήσεις μιας για το ψυχόδραμα της οσκαρικής Ρεμπέκα Λένκιεβικζ.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
12/09/2025

Μάγια, ζόμπι και πινγκ πονγκ στο 48ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Αυτές είναι οι πρώτες πέντε ταινίες που ξεχωρίζουμε από την κινηματογραφική διοργάνωση που βρίσκεται εν εξελίξει.

Δωρεάν κινηματογραφικές βραδιές στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης

Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης ανοίγει τις πόρτες της και μεταμορφώνεται σε θερινό σινεμά.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (11-17/9)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Δείτε αποκλειστικά στο "α" το τρέιλερ της ταινίας που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες

Το "Ένα Απλό Ατύχημα" του Ιρανού Τζαφάρ Παναχί θα κυκλοφορήσει στους ελληνικούς κινηματογράφους στις 16 Οκτωβρίου.

Από τον Βέντερς στον Λάνθιμο: Τα κινηματογραφικά events της Στέγης Ωνάση

Η ανακοίνωση του προγράμματος του φορέα επιφύλασσε πολλές κινηματογραφικές εκπλήξεις που θα ενθουσιάσουν τους σινεφίλ.

Γιόακιμ Τρίερ, πώς γύρισες μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς;

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης μιλάει για τη "Συναισθηματική Αξία" του, το μπεργκμανικό δράμα το οποίο του χάρισε το Μεγάλο Βραβείο του φεστιβάλ Καννών.