Ο Τζούλιο Ρικιαρέλι μιλάει για τον τολμηρό «Λαβύρινθο της Σιωπής»

Ο σκηνοθέτης του πολιτικού θρίλερ «Ο Λαβύρινθος της Σιωπής» μιλάει για την επιτυχία της τολμηρής ταινίας του, το «Ζ» και το σκοτεινό γερμανικό παρελθόν.

Ο Τζούλιο Ρικιαρέλι μιλάει για τον τολμηρό «Λαβύρινθο της Σιωπής»

Αφηγούμενος τα αληθινά γεγονότα της «Δίκης της Φρανκφούρτης» και τις πολυετείς προσπάθειες του νεαρού εισαγγελέα Γιόχαν Ράντμαν να φέρει μπροστά στη γερμανική δικαιοσύνη πολλούς συνεργάτες των ναζί που χρόνια μετά τον πόλεμο κυκλοφορούσαν ελεύθεροι, ο «Λαβύρινθος της Σιωπής» προσπαθεί να κοιτάξει κατάματα την επώδυνη αλήθεια της συλλογικής ευθύνης μιας ολόκληρης κοινωνίας. Ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης του Τζούλιο Ρικιαρέλι μας μιλάει για την επιτυχημένη ταινία του, η οποία απέσπασε το βραβείο κοινού στις αθηναϊκές «Νύχτες Πρεμιέρας» και μπήκε στη βραχεία λίστα των εννιά ξενόγλωσσων οσκαρικών υποψηφιοτήτων.

Ο Τζούλιο Ρικιαρέλι μιλάει για τον τολμηρό «Λαβύρινθο της Σιωπής» - εικόνα 1

Πως αποφασίσατε να περάσετε από την ηθοποιία στη σκηνοθεσία;
Ήταν ένα όνειρό μου από παλιά, αλλά μου πήρε καιρό να πειστώ πως είμαι ικανός να περάσω από το μπροστινό στο πίσω μέρος της κάμερας. Το να σκηνοθετείς είναι μια πανέμορφη, περίπλοκη δουλειά και πλέον δεν μπορώ να φανταστώ κάτι που θα με γέμιζε περισσότερο.

Ποιες είναι οι κινηματογραφικές σας αναφορές;
Λατρεύω τον «Νονό», τον «Ελαφοκυνηγό», το «Οργισμένο Είδωλο», αλλά και το «Blues Brothers», όπως και τις τσέχικες ταινίες του Μίλος Φόρμαν. Διαφορετικά πράγματα… Βλέπω πολλές ταινίες, αλλά έτσι και αρχίσω να δουλεύω κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο προσπαθώ να βγάλω από το μυαλό μου αυτές που αγαπώ περισσότερο, ψάχνοντας να βρω τον τρόπο που πρέπει να αφηγηθώ τη συγκεκριμένη ιστορία. Εκ των υστέρων καταλαβαίνω πως το «Ζ» του Κώστα Γαβρά ήταν μια φανερή επιρροή για το «Λαβύρινθο…», δεν είναι όμως μια ταινία που προσπάθησα να αντιγράψω.

Πόσο σας βοήθησε η ιταλική καταγωγή σας στο να επιλέξετε για το ντεμπούτο σας ένα τόσο ευαίσθητο θέμα για τη γερμανική ιστορία;
Τα γεγονότα της «Δίκης της Φρανκφούρτης», δεμένα σε μια ιστορία με τόσες πολλές διαστάσεις, μου φάνηκαν εξ αρχής συναρπαστικά. Χάρηκα που μου δόθηκε η ευκαιρία να τα αφηγηθώ, όπως χαίρομαι που διαπιστώνω πως η Γερμανία κάνει πραγματικά σκληρή προσπάθεια να αντιμετωπίσει το παρελθόν της, να περισώσει πολύτιμες μνήμες και να μην ξεχάσει, Τώρα, το ότι είμαι κατά το ήμισυ Ιταλός, καθώς η μητέρα μου είναι Γερμανίδα, νομίζω πως με έκανε να αντιμετωπίσω το όλο θέμα πιο συναισθηματικά, να καταλάβω και να περιγράψω καλύτερα τον εσωτερικό κόσμο του πρωταγωνιστή.

Είχατε αντιδράσεις ή αρνητική κριτική από το γερμανικό κοινό ή τα μέσα ενημέρωσης;
Όχι, αντιθέτως η ανταπόκριση ήταν θερμή και η ταινία αποτέλεσε εμπορική επιτυχία. Στο εξωτερικό και ειδικότερα στις ΗΠΑ υπήρξε επίσης θετικό κλίμα, ενώ μεγάλη μερίδα του ευρωπαϊκού κοινού αναγνώρισε στην υπόθεση πράγματα που έχουν να κάνουν και με τη δική τους εθνική ιστορία. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι οι οποίοι συνεργάστηκαν με τους ναζί ανά την Ευρώπη και σχεδόν σε κάθε χώρα υπάρχει και μια σκοτεινή πλευρά της αντίστοιχης ιστορίας. Στην ίδια τη Γερμανία τώρα, η ταινία ξεκίνησε μια σειρά συζητήσεων για το τι πίστευε ο κόσμος γύρω από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και το Ολοκαύτωμα τη δεκαετία του ’50 και στις αρχές του ’60, μια περίοδο για πολλούς μισοξεχασμένη.

Πιστεύετε λοιπόν στην εκπαιδευτική δύναμη του κινηματογράφου;
Πιστεύω στον πολιτισμό. Η τέχνη είναι απαραίτητη βοήθεια στην εξέλιξη ενός ανθρώπου, αλλά και μιας κοινωνίας. Μας μαθαίνει πώς να ζούμε, πώς να σκεφτόμαστε ελεύθερα, πώς να αναγνωρίζουμε το ωραίο και το υψηλό. Και ο κινηματογράφος έχει μεγάλη πολιτιστική δύναμη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τι έμεινε από την τελετή απονομής του βραβείου κοινού LUX, πέρα από την υποχρέωση ψήφου στις επικείμενες Ευρωεκλογές;

Μια χούφτα αξιόλογες ταινίες με κοινωνικό πρόσημο, μια ψαλμωδία στα Εσθονικά και μια σημαία με τα αστεράκια της ΕΕ.

ΓΡΑΦΕΙ: ΑΝΝΑ ΦΑΡΔΗ
26/04/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (25/4-1/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.