Ο γενικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κανών Τιερί Φρεμό παρουσιάζει και σχολιάζει ειδικά για το ελληνικό κοινό το «Lumiere!», μια συρραφή 98 συντηρημένων και αποκατεστημένων ταινιών του Λουί Λιμιέρ και των οπερατέρ του, στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών την Τρίτη 2/2 (8.30 μ.μ.), σε ένα event που διοργανώνει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Διαβάστε τι είπε στο «α» λίγο πριν φτάσει στην Αθήνα.
Τα αδέλφια Λιμιέρ υπήρξαν εφευρέτες ή καλλιτέχνες;
Και τα δύο. Οι τελευταίοι εφευρέτες και οι πρώτοι καλλιτέχνες του μέσου. Ας μην ξεχνάμε ότι στο τέλος της ανακάλυψης βρίσκεται το ξεκίνημα της δημιουργίας.
Εκτός από την περίφημη «Έξοδο από το Εργοστάσιο», ποια άλλη ταινία των Λιμιέρ είναι η αγαπημένη σας και γιατί;
To «Le Village de Namo». Είναι ένα φιλμ που γυρίστηκε στο Βιετνάμ, που εκείνη την εποχή ήταν προσαρτημένο στην Γαλλική Ινδοκίνα. Είναι ένα υπέροχο πλάνο παρακολούθησης, με ενήλικους και παιδιά. Εμπεριέχει μια μοναδική αθωότητα, πραγματική αίσθηση δράματος και ποιότητα κινηματογραφήσης.
Οι αδελφοί Λιμιέρ γύρισαν μέσα σε λίγα χρόνια σχεδόν 1.500 ταινίες, αλλά ήδη από το 1900 έχασαν το ενδιαφέρον τους για το σινεμά. Γιατί έγινε αυτό;
Δεν έχασαν ποτέ το ενδιαφέρον τους για το σινεμά, απλώς άφησαν τον Μελιές, την Γκομόν και την Πατέ να ανθήσουν, δημιουργώντας μια νέα βιομηχανία. Αυτό που επιδίωκαν από την αρχή οι Λιμιέρ ήταν να ανακαλύψουν την έγχρωμη φωτογραφία, το οποίο και κατάφεραν.
Μετά τους Λιμιέρ, ποια κινηματογραφική ανακάλυψη (ήχος, έγχρωμη εικόνα, ψηφιοποίηση) θεωρείται πιο σημαντική;
Το σινεμά είναι μια μόνιμη εφεύρεση, αλλά αν έπρεπε να δώσω μια απάντηση θα επέλεγα τον ήχος, ο ερχομός του οποίου διαφοροποίησε ολοκληρωτικά το μέσο.
Έχετε κάνει την παρουσίαση του “Lumiere!” σε πολλές πόλεις παγκοσμίως. Ποια από αυτές θυμάστε και γιατί;
Μία από τις πρώτες παρουσιάσεις της συρραφής αποκατεστημένων ταινιών μικρού μήκους των Λιμιέρ ήταν στο φεστιβάλ Τέλουριντ στις Η.Π.Α., την οποία θυμάμαι χαρακτηριστικά. Πρόσφατα, έκανα μια στην Οδησσό, της οποίας αγαπώ το κοινό. Είναι μια σπουδαία κινηματογραφούπολη. Κάθε χώρα έχει το δικό της υπέροχο κοινό. Ανυπομονώ να κάνω την παρουσίαση μπροστά στο αθηναϊκό κοινό.
Είστε, ήδη, δέκα χρόνια διευθυντής του Φεστιβάλ των Κανών. Υπήρξε κάποια ελληνική ταινία που απορρίψατε και τώρα το έχετε μετανιώσει;
Ποτέ δεν μιλάω για το παρελθόν, γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ... επικίνδυνο. Είμαι περήφανος που υποδέχτηκα στην Κρουαζέτ Έλληνες δημιουργούς όπως ο Πάνος Κούτρας και ο Γιώργος Λάνθιμος. Ελπίζω να επιστρέψουν σύντομα στο φεστιβάλ με καινούργιες ταινίες.
Από την Λιόν και το Ινστιτούτο Λιμιέρ στις Κάνες και στο πασίγνωστο φεστιβάλ της πόλης… Αλήθεια, πόσες ταινίες βλέπετε κάθε χρόνο; Και πόσες ώρες της ημέρας δεν ζείτε παρέα με το σινεμά;
Πέρσι, οι προγραμματιστές του Φεστιβάλ των Κανών είδαμε συνολικά 1,800 ταινίες για να επιλέξουμε τις καλύτερες! Προσωπικά, είδα περίπου 500 με 600, το οποίο σημαίνει πολλές ταινίες κάθε μέρα, βλέποντας την πρώτη μαζί με το πρωινό μου. Προσθέστε σε αυτές και τις κλασικές ταινίες που βλέπω συχνά. Ξυπνάω με σινεμά, ζω με σινεμά και κοιμάμαι ονειρευόμενος σινεμά. Παραφράζοντας τον στίχο των Rolling Stones για το rock’n’roll μπορώ να πω ότι «Μόνο σινεμά, γιατί έτσι μου αρέσει»!
“Lumiere!”
Τιμές εισιτηρίων
Κανονικό: 10, 15 €
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5 €
Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 €
Γραμμή εισιτηρίων
Τ.: 210 900 5 800
ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-21:00
Γραμμή Φίλων της Στέγης
Τ.: 213 017 8200
ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-20:00