Mediterranea

3

Ελάχιστοι συναισθηματισμοί και άφθονος ρεαλισμός συνοδεύουν μια ανθρώπινη κινηματογραφική ιστορία, η οποία κοιτά με ειλικρίνεια στα μάτια το μεγαλύτερο σύγχρονο πολιτικοκοινωνικό πρόβλημα.

Mediterranea

Ελάχιστοι συναισθηματισμοί και άφθονος ρεαλισμός συνοδεύουν μια ανθρώπινη κινηματογραφική ιστορία, η οποία κοιτά με ειλικρίνεια στα μάτια το μεγαλύτερο σύγχρονο πολιτικοκοινωνικό πρόβλημα.

Mediterranea - εικόνα 1

Από τον Τρίτο Κόσμο στο «δυτικό παράδεισο»: μια διαδρομή για την οποία ακούμε καθημερινά στα δελτία ειδήσεων και την οποία παρακολουθούμε όλο και συχνότερα στο σινεμά, με το πρόσφατο «Dheepan» του Ζακ Οντιάρ να την περιγράφει γλαφυρά και διεισδυτικά, κερδίζοντας τον Χρυσό Φοίνικα στο τελευταίο Φεστιβάλ Κανών. Στον ίδιο κινηματογραφικό δρόμο βαδίζει και το «Mediterranea», μεγάλου μήκους ντεμπούτο του Ιταλοαμερικανού πολυβραβευμένου μικρομηκά Τζόνας Καρπινιάνο.

Μόνο που τη θέση των Ταμίλ μεταναστών και του Παρισιού παίρνουν εδώ δύο φίλοι από την Μπουρκίνα Φάσο και η νότια Ιταλία, στην οποία εκείνοι θα αποβιβαστούν αφού διασχίσουν την Αλγερία, τη Λιβύη και τη Μεσόγειο. Το πρώτο μέρος της ταινίας περιγράφει τις άγριες συνθήκες που ο Αγίβα, ο οποίος έχει αφήσει πίσω του τη γυναίκα και τη μικρή κόρη του, και ο νεαρός φίλος του Αμπάς συναντούν στην πορεία τους διαμέσου της βόρειας Αφρικής. Δουλέμποροι, ληστές, ψεύτικες υποσχέσεις, μακρά πεζοπορία, μια βάρκα στη φουρτουνιασμένη θάλασσα και εντέλει η διάσωσή τους από τις ιταλικές αρχές.

Mediterranea - εικόνα 2

Περιστατικά γνωστά, εικόνες οικείες και επικίνδυνο αφηγηματικό υλικό το οποίο ο Καρπινιάνο μεταχειρίζεται στέρεα, αποφεύγοντας την καταγγελτική κοινοτοπία ή τον εύκολο μελοδραματισμό. Κρατά χαμηλούς τόνους, οι οποίοι ανεβαίνουν σταδιακά όταν η προσπάθεια των δύο φίλων να ενσωματωθούν σε μια ξένη κουλτούρα και σε μια κάθε άλλο παρά ευνομούμενη πραγματικότητα (ρατσισμός, παράνομη εργασία, λαθρεμπόριο) γίνεται έντονα προβληματική.

Μέσα από μια ντοκιμαντερίστικη κοινωνική περιγραφή, οι χαρακτήρες σιγά σιγά αναδεικνύονται ζωντανοί και ενδιαφέροντες, η καθ’ ημάς πραγματικότητα βάφεται με τα σωστά χρώματά της και το κρεσέντο έρχεται «φυσικά» όσο κι αναμενόμενα. Στους σωστούς πάντα τόνους, το «Mediterranea» διαχειρίζεται ψύχραιμα την εκτόνωσή του και περνά με αποτελεσματικότητα τα μηνύματά του (μια θολή γιορτή «καταπίνει» τον υποταγμένο Αγίβα), τα οποία συγκίνησαν κριτικούς, φεστιβάλ (πρεμιέρα στην «Εβδομάδα Κριτικής» των Κανών, καλύτερη ταινία στο Κάιρο, βραβεία σε Ζυρίχη, Μόναχο, Στοκχόλμη), ακόμα και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (υποψήφιο για το βραβείο Lux).

Ιταλία, Γαλλία. 2015. Διάρκεια: 107΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Mediterranea

3
  • Κοινωνική
  • 2015
  • Διάρκεια: 107 '
  • Γιόνας Καρπινιάνο

Αφήνοντας πίσω του την Μπουρκίνα Φάσο, τη γυναίκα και τη μικρή κόρη του, ο Αγίβα διασχίζει την Αφρική και τη Μεσόγειο, αναζητώντας μαζί με τον νεαρό φίλο του Αμπάς μια καλύτερη ζωή στην Ιταλία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.