Αυλαία και βραβεία για το 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Το μακροβιότερο φεστιβάλ της πόλης έριξε την αυλαία του την Τετάρτη 2/12 στο Odeon Όπερα, όπου οι αναγνώστες του «α» έδωσαν το δικό τους βραβείο…

Αυλαία και βραβεία για το 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Άλλο ένα Πανόραμα πέρασε στην ιστορία. Κόντρα στις αντίξοες οικονομικές συνθήκες, η μακροβιότερη κινηματογραφική διοργάνωση της Αθήνας παραμένει ζωντανή και παραγωγική. Το βράδυ της Τετάρτης 2/12, το 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου μοίρασε τα βραβεία του στο κατάμεστο κινηματογράφο Odeon Όπερα. Εκεί ήταν και η επιτροπή των αναγνωστών του «αθηνόραμα».

Μετά από ανοιχτό διαγωνισμό, και φέτος, οι αναγνώστες του «αθηνόραμα» συγκρότησαν μια πενταμελή επιτροπή που έδωσε το Bραβείο Kοινού του Πανοράματος, βλέποντας και τις 12 ταινίες του διαγωνιστικού προγράμματος. Οι αναγνώστες του «α», που ξέρουν να βλέπουν και να κρίνουν ταινίες (μια ματιά στο forum του athinorama.gr θα σας πείσει), επέλεξαν το «Babai» του Βισάρ Μορίνα ως κορυφαία ταινία. Μάλιστα, η επιτροπή έβγαλε και το παρακάτω σκεπτικό για την απόφασή της:

«Το 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου μας άνοιξε την πόρτα στην καθημερινότητα των λαών της Ευρώπης. Κοινός τόπος, σχεδόν και, των δώδεκα ταινιών του διαγωνιστικού τμήματος ήταν η καταπίεση (θρησκευτική, πολιτική, κοινωνική, σεξουαλική και οικονομική) των "αδυνάτων", φέρνοντας τους πρωταγωνιστές τους, συχνά, αντιμέτωπους με την απόγνωση, που θεριεύει λίγο πριν την λύτρωση. Η ταινία που επιλέξαμε είναι ζοφερή, δίνοντας παράλληλα ένα βαθύ νόημα στη λέξη “εμπιστοσύνη”. Ο φόβος είναι κομμάτι της καθημερινής ρουτίνας στο φιλμ: Ατμόσφαιρα βίας, φόβου, θάρρους, επιμονής, άγχους και έντασης. Όλα αυτά αποκαλύπτονται μέσα από τα μάτια του δεκάχρονου Νόρι, που μόλις εγκαταλείπεται από τον πατέρα του, ξεκινά την οδύσσειά του, ένα επικίνδυνο ταξίδι από το Κόσσοβο στο Βερολίνο».

Αυλαία και βραβεία για το 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου - εικόνα 1
O Γιάννης Στάνκογλου παραλαμβάνει τιμητική βράβευση για τη συνεισφορά του στην κινηματογραφική τέχνη

Στα υπόλοιπα βραβεία του φεστιβάλ τώρα, η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου, αποτελούμενη από τους Τάσο Γουδέλη, Λευτέρη Αδαμίδη και Νέστορα Πουλάκο, απένειμε το βραβείο της στην ταινία “L'ombre des femmes” του Γάλλου Φιλίπ Γκαρέλ.

Επίσης, στην τελετή λήξης απονεμήθηκε το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI), το οποίο ονομάζεται πλέον «βραβείο στη μνήμη του Θόδωρου Αγγελόπουλου». Την τριμελή επιτροπή αποτελούσαν, η Ρωσίδα Victoria Smirnova, ο Γάλλος Jean-Max Mejean, και η Ελληνίδα Ιφιγένεια Καλαντζή. Η ταινία την οποία ξεχώρισαν ήταν το «The Treasure» («Comoara»), του Ρουμάνου Κορνέλιου Πορουμπόιου. Το βραβείο παρέδωσε η Φοίβη Αγγελοπούλου.

Τέλος, τιμητικές βραβεύσεις για τη συνεισφορά τους στην κινηματογραφική τέχνη δόθηκαν στον Διονύση Σαββόπουλο, αλλά και σε έναν από τους πλέον κινηματογραφικούς Έλληνες ηθοποιούς, τον Γιάννη Στάνκογλου.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Νίνος Φένεκ Μικελίδης, στη σύντομη ομιλία του κατά τη διάρκεια της τελετής λήξης, αναφέρθηκε στην απώλεια «του σπουδαίου ηθοποιού και καλού φίλου του Φεστιβάλ, Μηνά Χατζησάββα». Τέλος διάβασε την επιστολή του φετινού καλεσμένου Μπερτράν Ταβερνιέ, ο οποίος αναγκάστηκε για σοβαρούς λόγους υγείας να ακυρώσει την προγραμματισμένη επίσκεψή του στο Φεστιβάλ. Στην επιστολή του, ο βετεράνος Γάλλος σκηνοθέτης αναφέρθηκε «στη σημασία του κινηματογράφου και της κουλτούρας, ειδικά υπό το φως των πρόσφατων γεγονότων. Οι ταινίες μπορεί να είναι όπλα μαζικής καταστροφής, όπως και η κουλτούρα».

Μετά την τελετή λήξης, ακολούθησε η προβολή του μεταναστευτικού δράματος εποχής «Brooklyn» του Τζον Κρόλεϊ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 18 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
18/12/2025

Avatar: Φωτιά και Στάχτη

Τρίτη παραλλαγή της ίδιας ακριβώς ιστορίας. Όσο όμως το θέαμα διογκώνεται προς το (ακόμα) εντυπωσιακότερο, τόσο όλα τα υπόλοιπα (χαρακτήρες, πλοκή, οικολογική αλληγορία) γίνονται απλοϊκότερα, μελοδραματικότερα και αφελέστερα. | Powered by Uber.

Η Αγγελία

Ψυχολογικό θρίλερ διαδοχικών ανατροπών, το οποίο, από την εξέλιξη της πλοκής έως τις ερωτικές σκηνές, μοιάζει αναποφάσιστο μέχρι τέλους για το αν θα ήθελε να είναι μια σαρκαστική παρωδία. | Powered by Uber.

Αυτά που Σκοτώνεις

Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Σάντανς για ένα αγωνιώδες δράμα, το οποίο στήνει μια υποβλητική ατμόσφαιρα μυστηρίου, θολώνοντας δεξιοτεχνικά τα όρια φαντασίας και πραγματικότητας. | Powered by Uber.

Αλευρίνο, "Το Σπέρμα του Σύμπαντος"

Άλλο ένα χιουμοριστικό, χαοτικό και κατασκευαστικά ερασιτεχνικό σινε-δοκίμιο από τον αθεράπευτα παιγνιώδη και απολαυστικό παραμυθά δημιουργό τού "Πέφτουν οι Σφαίρες σαν το Χαλάζι…" | Powered by Uber.

Χριστούγεννα με τον Ποντικούλη

Ναΐφ, καρτουνίστικη και καλογυρισμένη κωμωδία καταστροφής, όπου τα (ψηφιακά) ποντίκια κλέβουν την παράσταση από τους αμήχανους ζωντανούς χαρακτήρες. | Powered by Uber.

Πέφτουν οι Σφαίρες σαν το Χαλάζι και ο Τραυματισμένος Καλλιτέχνης Αναστενάζει...

Ανοικονόμητο πρωτόλειο το οποίο, έχοντας προσλάβει cult διαστάσεις, αποτυπώνει το συγκεχυμένο πνεύμα μιας εποχής, διατηρώντας σε μεγάλο βαθμό την αναρχική και σατιρική διάθεσή του. | Powered by Uber.