
Μια μυθιστορηματική βιογραφία του Γιώργου Σκαμπαρδώνη διασκευάζεται σαν προχειροφτιαγμένο, σχηματικότατο τηλεοπτικό σίριαλ.

Γραμμένο το 2001, το μυθιστόρημα του Γιώργου Σκαμπαρδώνη «Ουζερί Τσιτσάνης» αναμειγνύει αληθινά πρόσωπα, ιστορικά γεγονότα και μυθοπλαστικά στοιχεία, αποτελώντας ένα καλογραμμένο χρονικό της καθημερινής πραγματικότητας στη γερμανοκρατούμενη Θεσσαλονίκη των αρχών της δεκαετίας του ’40. Αυτόν τον συνδυασμό μυθιστορηματικής βιογραφίας, ιστορικής καταγραφής και περιγραφής μιας ολόκληρης εποχής επιχειρεί και η ταινία του τηλεοπτικού Μανούσου Μανουσάκη («Ψίθυροι καρδιάς», «Άγγιγμα ψυχής»), η οποία εστιάζει σεναριακά σε μια ιστορία αγάπης. Αυτήν του Γιώργου, κουνιάδου του 26άχρονου τότε Βασίλη Τσιτσάνη, με τον οποίο έχουν ανοίξει μαζί ένα ουζερί.
Από τη μια παρακολουθούμε, λοιπόν, την προσπάθεια του νιόπαντρου συνθέτη να αντισταθεί στη συνολική καταπίεση και στους γύρω του πειρασμούς, όπως αυτόν της ταλαντούχας τραγουδίστριας Λέλας, εκτονώνοντας την εσωτερική του ένταση στο μπουζούκι, κι απ’ την άλλη τον κρυφό αντιστασιακό αγώνα του Γιώργου, ο οποίος θα ερωτευτεί τη συνεργάτιδά του Εστρέα. Η συνεύρεση ενός χριστιανού και μιας Εβραίας, όμως, είναι απαγορευμένη με κάθε τρόπο. Κι έτσι, ενώ οι ναζί κλιμακώνουν τις διώξεις τους, οι δύο νέοι θα ζητήσουν τη βοήθεια του Τσιτσάνη για να ξεφύγουν.

Είναι απορίας άξιο πως ένα τόσα πολλά υποσχόμενο κινηματογραφικό σχέδιο, το οποίο συνδυάζει καλλιτεχνικά και εμπορικά στοιχεία, καταλήγει σε κάτι τόσο… ευνουχισμένο ως αποτέλεσμα, ανεπαρκές ακόμα και για τηλεοπτικό σίριαλ. Το παντελώς προβλέψιμο και σχηματικό στην ανάπτυξή του σενάριο μοιάζει τελικά το μικρότερο κακό.
Πάνω στο φτηνό μελόδραμα, στις απίθανες συμπτώσεις και στη φωσκόλεια ρητορεία, έρχεται να προστεθεί και μια κακοσχεδιασμένη παραγωγή (από τα ψεύτικα αίματα και τις σκηνές πλήθους γυρισμένες με διαρκή κοντινά πλάνα μέχρι τους ίδιους πέντε Γερμανούς σε όλες τις σκηνές πάντα και παντού), η οποία αφαιρεί από την ταινία και την τελευταία ρανίδα αληθοφάνειας. Σαν σε πλατό της Finos Film του ’70, τα πάντα θυμίζουν εδώ «Υπολοχαγό Νατάσα» και «Κονσέρτο για Πολυβόλα», με ελάχιστες στιγμές πάλκου και λαϊκής μουσικής που –αλά «Ρεμπέτικο»– θα μπορούσαν να διασκεδάσουν τα καταδικασμένα προσχήματα.
Ελλάδα. 2015. Διάρκεια: 116΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.
Περισσότερες πληροφορίες
Ουζερί Τσιτσάνης
Στη γερμανοκρατούμενη Θεσσαλονίκη του 1942 ο Γιώργος δουλεύει μαζί με το γαμπρό του Βασίλη Τσιτσάνη σε ένα δικό τους ουζερί. Θα γνωρίσει και θα ερωτευτεί την Εστρέα, ο έρωτας μεταξύ ενός χριστιανού και μιας Εβραίας, όμως, είναι απαγορευμένος με κάθε τρόπο. Κι ενώ οι ναζί κλιμακώνουν τις διώξεις τους, οι δυο νέοι θα ζητήσουν τη βοήθεια του διάσημου συνθέτη για να μπορέσουν να ξεφύγουν.