Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους»

Ο 48χρονος Βρετανός σκηνοθέτης μιλά στο «α» για την πολυβραβευμένη κινηματογραφική επιστροφή του, τη Θάτσερ και το ιστορικό λονδρέζικο θέατρο του Old Vic, του οποίου είναι ο νέος διευθυντής.

Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους»

Ο 48χρονος Βρετανός σκηνοθετεί τη μόλις δεύτερη ταινία της καριέρας του, μια πολιτική κομεντί η οποία παρουσιάζει μιαν άγνωστη ιστορία από τη Μεγάλη Βρετανία του ’80. Ο Γουόρτσας μιλά στο «α» για την πολυβραβευμένη κινηματογραφική επιστροφή του, τη δύναμη της μυθοπλασίας, τη Θάτσερ και το ιστορικό λονδρέζικο θέατρο του Old Vic, του οποίου είναι ο νέος διευθυντής.

Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους» - εικόνα 1

Την τελευταία φορά που σκηνοθετήσατε στο σινεμά ήταν το 1999. Γιατί αργήσατε τόσο πολύ να επιστρέψετε πίσω από την κάμερα;
Έψαχνα να βρω μια ιστορία που να με ενδιαφέρει πραγματικά. Θα μπορούσα να πω ότι αυτή η αναζήτηση κράτησε περίπου δέκα χρόνια! Η αλήθεια είναι ότι το θέατρο με απασχολεί σε φουλ ρυθμούς, αφού είναι αυτό από το οποίο βιοπορίζομαι. Είχα την πολυτέλεια να περιμένω υπομονετικά για κάτι που θα με συναρπάσει.

Και το βρήκα όταν το σενάριο του «Pride» έφτασε στα χέρια μου. Είχε πολλά πράγματα που μου άρεσαν με την πρώτη ματιά, όπως το χιούμορ, η ειλικρίνεια των χαρακτήρων και η πολιτική του χροιά. Είναι μια πραγματική ιστορία που ελάχιστοι γνώριζαν στην Αγγλία και έπρεπε να μαθευτεί.

Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους» - εικόνα 2

Όπως είπατε, το «Pride» βασίζεται στην πραγματική ιστορία μιας ομάδας γκέι ακτιβιστών που στάθηκε στο πλευρό των ανθρακωρύχων το 1984. Πού τελειώνουν τα γεγονότα και ξεκινά η μυθοπλασία;
Ό,τι βλέπετε στην ταινία είναι είτε μια ακριβής αναπαράσταση όσων εκτυλίχθηκαν στην πραγματικότητα το ’84 ή μια ελαφρώς διαφοροποιημένη ματιά πάνω σε αυτά. Κάποια πρόσωπα έχουν αντικατασταθεί και μερικές τοποθεσίες έχουν αλλάξει για χάρη της δραματικής αφήγησης. Παρ’ όλα αυτά, τα συστατικά της ταινίας είναι αληθινά. Φυσικά, το «Pride» δεν είναι ντοκιμαντέρ.

«Tο «Pride» δεν είναι ντοκιμαντέρ. Αυτό που θέλαμε να αποφύγουμε ήταν να μετατρέψουμε την ιστορία σε αγιογραφία, να την κάνουμε εμπορική ή διδακτική.»

Για παράδειγμα, ο Τζο είναι ένας ήρωας που επινοήθηκε για να βάλει τους θεατές μέσα στην ιστορία. Αυτό που θέλαμε να αποφύγουμε ήταν να μετατρέψουμε την ιστορία σε αγιογραφία, να την κάνουμε εμπορική ή διδακτική. Με τον σεναριογράφο Στίβεν Μπέρεσφορντ θεωρήσαμε σημαντικό να είμαστε όσο περισσότερο μπορούμε ειλικρινείς απέναντι στα γεγονότα και τους ήρωές τους.

Αν θέλατε να περιγράψετε την ταινία με δυο λόγια σε έναν φίλο σας, ποιες λέξεις θα χρησιμοποιούσατε; Για παράδειγμα πρόκειται για ένα queer film, μια γκέι δραμεντί ή κάτι άλλο;
Θα τη χαρακτήριζα πολιτική κομεντί. Σίγουρα, πάντως, δεν είναι ένα βαρύγδουπο δράμα.

Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους» - εικόνα 3

Η Θάτσερ είχε πει ότι «δεν υπάρχει κοινωνία, υπάρχουν μόνο τα άτομα και οι οικογένειές τους». Τελικά, η άποψή της κατάφερε να επικρατήσει στη Βρετανία;
Θα έλεγα πως ναι. Αυτό που κατάφερε η Θάτσερ είναι να σπείρει την ατομικότητα στη βρετανική κοινωνία και να βοηθήσει στο θρίαμβο του λαϊκού καπιταλισμού. Γι’ αυτήν τα πάντα είχαν να κάνουν με τον ανταγωνισμό και την κοινωνική κινητικότητα. Επίσης, εισήγαγε την ιδέα της φιλοδοξίας μέσω του ανταγωνισμού. Διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους.

«Επί Θάτσερ η ιδέα τού «ο καθένας για τον εαυτό του» κατάφερε να επικρατήσει στη Βρετανία. Η κοινή δράση δεν υπάρχει πια στη χώρα. Η ταινία μιλάει για έναν κόσμο που ανήκει πλέον στο παρελθόν.»

Κατάφερε να περάσει τις ιδέες της στην εργατική τάξη, πείθοντάς την ότι πρέπει να αγοράσει ένα διαμέρισμα ή μετοχές των κρατικών εταιρειών που ιδιωτικοποιήθηκαν, όπως τα ταχυδρομεία και η βρετανική τηλεφωνία. Ο λαϊκός καπιταλισμός μετέτρεψε την κοινωνία σε μια αρένα ανταγωνιστικότητας.

Και η ιδέα τού «ο καθένας για τον εαυτό του» κατάφερε να επικρατήσει στη Βρετανία. Έτσι ενισχύθηκε η κουλτούρα της εξατομίκευσης, όπου δεν χρειάζεται να συναναστρέφεσαι με πολλούς ανθρώπους και μπορείς να αντικαταστήσεις την κοινωνική επαφή μέσω των ΜΜΕ και του ίντερνετ. Αυτό είχε ως συνέπεια τα συνδικάτα να διαλυθούν, οι εκκλησίες ν’ αδειάσουν, τα κοινωνικά κέντρα να ερημώσουν. Η κοινή δράση δεν υπάρχει πια στη χώρα. Η ταινία μιλάει για έναν κόσμο που ανήκει πλέον στο παρελθόν.

Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους» - εικόνα 4

Μπορεί να αναστραφεί αυτή η κατάσταση;
Πιστεύω ότι όταν οι άνθρωποι εκτίθενται σε ταινίες όπως το «Pride» θυμούνται την αλληλεγγύη που χάθηκε με το πέρασμα του χρόνου. Ποιος ξέρει; Ίσως στο τέλος να καταφέρουμε να ανατρέψουμε το κλίμα της εξατομίκευσης και η ομαδική σκέψη να επιστρέψει.

Είστε ο νέος διευθυντής του Old Vic στο Λονδίνο. Ποιοι είναι οι νέοι στόχοι που έχετε βάλει για το ιστορικό βρετανικό θέατρο; Τι καινούργιο να περιμένουμε;
Ευελπιστούμε να δώσουμε μια νέα ώθηση στο Old Vic. Δουλεύουμε πολλά και διαφορετικά πράγματα. Θέλουμε να ξαναγίνουμε ο λονδρέζικος πυρήνας της καλλιτεχνικής δημιουργικότητας. Θα είμαστε πιο εκλεκτικοί στο πρόγραμμά μας, το οποίο θα περιλαμβάνει από νέα και κλασικά έργα μέχρι μιούζικαλ και οικογενειακές παραστάσεις. Ένα καινούργιο κεφάλαιο ανοίγει για το Old Vic.

Περισσότερες πληροφορίες

Pride

2,5
  • Κωμωδία
  • 2014
  • Διάρκεια: 119 '
  • Μάθιου Γουόρτσας

Στο Λονδίνο του 1984 μια ομάδα γκέι ακτιβιστών προσπαθεί να συγκεντρώσει χρήματα για την υποστήριξη της μεγάλης απεργίας των ανθρακωρύχων. Όταν όμως τα μέλη της χρειαστεί να μεταβούν στην Ουαλία για να συναντήσουν τους απεργούς, θα διαπιστώσουν ότι δεν είναι ακριβώς καλοδεχούμενα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στις αίθουσες τον Μάιο

Ο καινούριος Λάνθιμος, η "Furiosa" Άνια Τέιλορ-Τζόι και η κινηματογραφική εμφάνιση - έκπληξη της Βίκυς Καγιά προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
04/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (1/5-8/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Έρχεται το 8ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου

Ανακαλύψτε τις πρώτες ταινίες που ανακοίνωσε η πληθωρική διοργάνωση.

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".