
Στο Βερολίνο των αρχών του 19ου αιώνα ο μελαγχολικός ποιητής Χάινριχ φον Κλάιστ γνωρίζει την παντρεμένη Ενριέτα Φόγκελ, θαυμάστρια του έργου του. Όταν εκείνη διαγιγνώσκεται με μια καταληκτική ασθένεια, ο Χάινριχ προσπαθεί να την πείσει να τον συνοδεύσει στην αυτοκτονία. Στιλιζαρισμένο δράμα πικρής ειρωνείας, το οποίο σαρκάζει τις ψυχολογικές ανασφάλειες και τις κοινωνικές ανισορροπίες πίσω από τον βορειοευρωπαϊκό ρομαντισμό.

Στο «Προσκύνημα στη Λούρδη», την αμέσως προηγούμενη κισλοφσκική ταινία της Αυστριακής Τζέσικα Χάουσνερ, η Κριστίν έφτανε με αναπηρικό καροτσάκι και δίχως καμιά πίστη στη φημισμένη για τη θαυματουργή Παναγία της πόλη της Νοτιοδυτικής Γαλλίας. Στην «Τρελή Αγάπη» και στο Βερολίνο των αρχών του 19ου αι. ο μελαγχολικός συγγραφέας και ποιητής Χάινριχ φον Κλάιστ («Η σπασμένη στάμνα», «Η μαρκησία φον Ο…») έχει χάσει κάθε ελπίδα στο μάταιο τούτο κόσμο και αναζητά την ιδανική σύντροφο που θα τον ακολουθήσει στην αυτοκτονία.
Και αν στην πρώτη περίπτωση τα κάθε λογής καταπιεσμένα πάθη διολίσθαιναν σε μεταφυσικές διεξόδους, στην προτεσταντική Βόρεια Ευρώπη της αστικής επανάστασης (σε μια αρχική σκηνή οι Γερμανοί αριστοκράτες σχολιάζουν επικριτικά τις κοινωνικές ανακατατάξεις που έφερε το γαλλικό 1789) βρίσκουν καταφύγιο στην ορθάνοιχτη αγκαλιά του ρομαντισμού. Πατώντας σε αληθινά βιογραφικά περιστατικά, τα οποία δραματοποιεί με μυθοπλαστική και σαρδόνια ελευθερία, η Χάουσνερ χορογραφεί ένα ακίνητο και όμορφο σαν ζωγραφικό πίνακα ανθρώπινο περιβάλλον, όπου ένα ρεσιτάλ κλασικού τραγουδιού μοιάζει με βασανιστική φάρσα εις βάρος των σιωπηλά εκστατικών ακροατών.

Θεατρικότητα, αδιόρατες κινήσεις της κάμερας (στο νου έρχεται το «Χρονικό της Άννας Μαγδαληνής Μπαχ» των Στραούμπ και Ιγέ) και μια διάσημη ερωτική ιστορία στηριγμένη σε μια σειρά κωμικοτραγικών παρεξηγήσεων: αναζητώντας την αδελφή ψυχή του στην αυτοχειρία, ο Φον Κλάιστ γνωρίζει την παντρεμένη Ενριέτα Φόγκελ, θαυμάστρια του έργου του. Όταν εκείνη διαγιγνώσκεται με μια καταληκτική ασθένεια, τα πράγματα θα πάρουν απρόοπτη τροπή, με την έννοια του πολυτραγουδισμένου amour fou να αποκαλύπτεται ως μεγαλειώδης και ταυτόχρονα απόλυτα εγωιστική, λυτρωτική μα και βαθιά αμφίθυμη, δεμένη με την προτεσταντική λογική της ενοχής και της τιμωρίας.
Μια διεξοδική ψυχολογικο-κοινωνική ανάλυση κατά τη διάρκεια της οποίας η μεθοδική και ακριβολόγος Τζέσικα Χάουσνερ δεν χάνει στιγμή την κινηματογραφική της συγκέντρωση, διατηρώντας ενιαίο σκηνοθετικό ύφος, λεπτό χιούμορ και μηδενική διδακτική διάθεση. Καθαρή σκέψη και σινεμά ουσίας, γεννημένο από την (τευτονική) προσοχή στη λεπτομέρεια.
Αυστρία, Γερμανία. 2014. Διάρκεια: 96΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.
Περισσότερες πληροφορίες
Τρελή Αγάπη
Στο Βερολίνο των αρχών του 19ου αιώνα ο μελαγχολικός ποιητής Χάινριχ φον Κλάιστ γνωρίζει την παντρεμένη Ενριέτα Φόγκελ, θαυμάστρια του έργου του. Όταν εκείνη διαγιγνώσκεται με μια καταληκτική ασθένεια, ο Χάινριχ προσπαθεί να την πείσει να τον συνοδεύσει στην αυτοκτονία.