Ο Χορός της Πραγματικότητας

3

Σουρεαλιστική, αναρχική και κινηματογραφικά προκλητική ματιά του πολυσχιδούς δημιουργού Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι στα χρόνια της παιδικής του ηλικίας στη χιλιανή Τοκοπίγια της δεκαετίας του ’30.

Ο Χορός της Πραγματικότητας

Σουρεαλιστική, αναρχική και κινηματογραφικά προκλητική ματιά του πολυσχιδούς δημιουργού Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι («El Topo», «Santa Sangre») στα χρόνια της παιδικής του ηλικίας στη χιλιανή Τοκοπίγια της δεκαετίας του ’30.

Ο Χορός της Πραγματικότητας - εικόνα 1

Μία από τις πλέον μυθιστορηματικές, συναρπαστικές και απόλυτα sui generis μορφές του παγκόσμιου σινεμά, ο σκηνοθέτης, συγγραφέας, μουσικός, δημιουργός κόμικς («Οι Μεταβαρώνοι») και μυστικιστής φιλόσοφος Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι γιόρτασε φέτος τα 86 του χρόνια αλλά και τα 58 πίσω από την κάμερα. Σε τόσες δεκαετίες όμως δεν υπέγραψε παρά μόνον επτά μεγάλου μήκους ταινίες, με το ντεμπούτο του «Fando and Lis» (1968) να ξεκινά ταραχές στην παγκόσμια πρεμιέρα του στο Μεξικό, όπου και απαγορεύτηκε, το παραισθητικό γουέστερν «El Topo» (1970) να γίνεται ένα από τα πρώτα μεταμεσονύχτια hits παγκοσμίως και όλα τα υπόλοιπα φιλμ του, από το «The Holy Mountain» (1973) μέχρι το «Santa Sangre» (1989) και το «The Rainbow Thief» (1990), να αποκτούν αδιαμφισβήτητο cult status.

Ολόκληρο το έργο του, έντονα επηρεασμένο από τους σουρεαλιστές (ήταν στο ίδιο κίνημα με τους Φρανσίσκο Αραμπάλ και Ρολάντ Τοπόρ), το ζεν και το μυστικισμό, χαρακτηρίζεται από βίαιες, γκροτέσκο εικόνες, έντονα ονειρικά στοιχεία και πολυδιάστατες θρησκευτικές παραβολές. Χαρακτηριστικά που επιστρέφουν δυναμικά στον αυτοβιογραφικό «Χορό της Πραγματικότητας», ο οποίος μας μεταφέρει στη δεκαετία του ’30 και στη γενέτειρα του δημιουργού Τοκοπίγια, ένα λιμάνι στις βόρειες ακτές της Χιλής, όπου ο μικρός Αλεχάντρο μεγαλώνει σε μια έντονα πολιτικοποιημένη ουκρανο­-εβραϊκή οικογένεια.

Ο Χορός της Πραγματικότητας - εικόνα 2

Ο μαγαζάτορας πατέρας του (τον ερμηνεύει ο γιος του σκηνοθέτη Μπρόντις) είναι ένας αυταρχικός, παλαιών αρχών άντρας, φανατικός σταλινικός και ορκισμένος εχθρός του δικτάτορα στρατηγού Κάρλος Ιμπάνες ντελ Κάμπο, ενώ η μητέρα του μια συναισθηματική γυναίκα η οποία μιλάει... τραγουδώντας όπερα και υφίσταται την καθημερινή κακομεταχείριση του συζύγου της. Αν κι εν πολλοίς βασισμένη σε αληθινά περιστατικά (με την εξαίρεση της σχέσης του Αλεχάντρο με τη μητέρα του η οποία δεν ήταν ποτέ τρυφερή), η ταινία απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί πιστή σε... οτιδήποτε. Κοιτάζοντας πίσω στη ζωή και στο έργο του, ο πάντα ανήσυχος­ Γιο­ντορόφσκι στήνει από τα υλικά της αστείρευτης φαντασίας του έναν ξέφρενο «χορό της πραγματικότητας», ο οποίος δεν είναι παρά ένα διασκεδαστικά ανεξέλεγκτο παραμύθι όπου χρόνος, χώρος και άνθρωποι περνούν μέσα από το υποκειμενικό φίλτρο των αναμνήσεων και σχηματίζουν ένα μαγικό κόσμο όπου τα πάντα είναι πιθανά.

Ακόμη και η αλήθεια. Μια αλήθεια απόλυτα κινηματογραφική, η οποία χτίζεται πάνω σε μια απολαυστική αφηγηματική αυθαιρεσία που περιλαμβάνει συνομιλίες του πραγματικού Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι με το επί της οθόνης alter ego του, έντονη κοινωνική κριτική, σουρεαλιστικά ιντερμέδια, φιλοσοφικά τσιτάτα, πολιτικά ανορθόδοξο χιούμορ, ψυχαναλυτικά και μεταφυσικά σύμβολα αλλά και μια σειρά από μικρά θαύματα που μας ταξιδεύουν από το σύμπαν του Λουίς Μπουνιουέλ και του Φεντερίκο Φελίνι σε εκείνο του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες.

Χιλή, Γαλλία. 2013. Διάρκεια: 130΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Χορός της Πραγματικότητας

La Danza de la Realidad / The Dance of Reality
3
  • Σινεφίλ
  • 2013
  • Διάρκεια: 130 '
  • Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι

Ο μικρός Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι μεγαλώνει στη χιλιανή Τοκοπίγια της δεκαετίας του ’30 και σε μια έντονα πολιτικοποιημένη ουκρανο-εβραϊκή οικογένεια.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.