55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Μαθήματα ελληνικής ιστορίας

Ενώ το αλμοδοβαρικό «Magical Girl» βάζει πλώρη για τον Χρυσό Αλέξανδρο, οι Έλληνες επιστρατεύουν από βρικόλακες ως τα ελγίνεια για να μιλήσουν για ιστορία και πολιτική.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Μαθήματα ελληνικής ιστορίας

Ενώ το αλμοδοβαρικό «Magical Girl» βάζει πλώρη για τον Χρυσό Αλέξανδρο, οι Έλληνες επιστρατεύουν από βρικόλακες ως τα ελγίνεια για να μιλήσουν για ιστορία και πολιτική.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Μαθήματα ελληνικής ιστορίας - εικόνα 1

Αν η νέα γενιά και τα υπαρξιακά άγχη της ήταν το κυρίαρχο μοτίβο των πρώτων φεστιβαλικών ημερών, χθες και σήμερα επιστρατεύτηκαν πραγματικά γεγονότα και ένα… βαμπίρ για να μας μιλήσουν περί πολιτικής ιστορίας. Ξεκινώντας από μια μικρού μήκους η οποία προήχθη (λιγάκι εκβιαστικά) σε 72λεπτο ενδιαφέρον, αλλά ξεπερασμένης σημειολογίας κινηματογραφικό πείραμα, το «Πολκ» των Νίκου Νικολόπουλου και Βλαδίμηρου Νικολούζου χρησιμοποιεί τη γνωστή δολοφονία του Αμερικανού ανταποκριτή στη Θεσσαλονίκη του ’48 ως αφορμή για ένα αφηγηματικά δαιδαλώδες οδοιπορικό πάνω στη μνήμη, τις χρονικές συμπτώσεις και τις ιστορικές αναγκαιότητες.

Κάτι ανάλογο επιχειρεί (πολύ αποτελεσματικότερα) και ο Εσθονός Μάρτι Χέλντε με το στιλιζαρισμένα ασπρόμαυρο «Πλευρικοί Άνεμοι» του διαγωνιστικού τμήματος, ένα πρωτότυπο κολάζ «ακίνητων» ταμπλό βιβάν, στο εσωτερικό των οποίων η κάμερα «εισβάλλει» με μακριά, τελετουργικά τράβελινγκ. Ενώ παρακολουθούμε την ιστορία μιας γυναίκας η οποία το 1941 εξορίστηκε μαζί με χιλιάδες συμπατριώτες της από τις χώρες ης Βαλτικής στη Σιβηρία, ακούμε αποσπάσματα από τα συγκινητικά γράμματα που έστελνε όλα τα χρόνια ως την αποσταλινοποίηση στο σύζυγό της.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Μαθήματα ελληνικής ιστορίας - εικόνα 2
«Πολκ»

Σε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον φετινό διεθνές διαγωνιστικό πρόγραμμα, όπου καμιά ταινία δεν μας έχει μέχρι στιγμής απογοητεύσει, το «Magical Girl» του Ισπανού Κάρλος Βερμούτ αποδείχτηκε ένα από τα ισχυρά φαβορί των σαββατιάτικων βραβείων. Πρόκειται για ένα πειραγμένο θρίλερ που με αλμοδοβαρικό πικρό χιούμορ, σκηνοθετική ακρίβεια και μια ιστορία διασταυρούμενων τραγικών παρεξηγήσεων θίγει μελαγχολικά τη σύγχρονη αστική μοναξιά και τις καταπιεσμένες επιθυμίες που τη συντηρούν.

Ειρωνικοί, αλλά και έντονα αλληγορικοί, είναι οι κινηματογραφικοί τόνοι και της «Νορβηγίας» του πρωτοεμφανιζόμενου Γιάννη Βεσλεμέ, της μιας από τις δυο ελληνικές συμμετοχές στο διεθνές διαγωνιστικό (ακολουθεί το «Forget me not» του Γιάννη Φάγκρα). Σ’ αυτήν ο Βαγγέλης Μουρίκης – βαμπίρ περιφέρεται στην Αθήνα του 1984, αμολάει cool νικολαϊδικές ατάκες, χορεύει διαρκώς και βλέπει με τον Μάρκο Λεζέ παλιές βιντεοταινίες του τελευταίου, σε ένα cult πανηγύρι απενοχοποιημένων 80s αναφορών, το οποίο εκτροχιάζεται εντελώς όταν επιχειρεί, στο τελευταίο του μισάωρο, να μετατραπεί σε πολιτικοκοινωνική παραβολή πάνω στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

55ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Μαθήματα ελληνικής ιστορίας - εικόνα 3
«Πρόμαχος»

Αυτή η τελευταία παρουσιάζεται ζοφερή (φτώχεια, διαδηλώσεις, διεφθαρμένοι πολιτικοί) στην αγγλόφωνη, ελληνοαμερικανική παραγωγή «Πρόμαχος» των Κέρτε και Τζον Βόρχις, ένα καλών προθέσεων, αλλά πλήρους αφέλειας μυθοπλαστικό δράμα υπέρ της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα. Διαφημιστική αισθητική, φωσκολικές μελοδραματικές εντάσεις, κακοί Βρετανοί, ηρωικοί Έλληνες και ο Τζιανκάρλο Τζιανίνι σε cameo εμφάνιση ως διευθυντής του μουσείου της Ακρόπολης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Sorry, Baby

Μια πνευματώδης και γλυκόπικρη ιστορία θηλυκής "ενηλικίωσης", ανάμεσα στο συγκινητικό δράμα και τη σπιρτόζα κωμωδία. Γραμμένη και σκηνοθετημένη με τη φρεσκάδα του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά των 90s. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
17/07/2025

Την Έλεγαν Μαρία

Μια αληθινή ιστορία, ένα διαχρονικό ερώτημα για τα όρια της ηθικής στην τέχνη και ένα καλοστημένο δράμα που μένει μετέωρο ανάμεσά τους, επιλέγοντας τη λιγότερο αιχμηρή προσέγγιση. | Powered by Uber.

Όταν Έρθει το Φθινόπωρο

Αυτό που ξεκινάει σαν χαμηλότονο οικογενειακό δράμα εξελίσσεται στα χέρια του φορμαρισμένου Οζόν σε ένα υπόκωφο θρίλερ διαδοχικών ανατροπών, στην καλύτερη παράδοση του Ζορζ Σιμενόν. | Powered by Uber.

Ξέρω τι Κάνατε Πέρσι το Καλοκαίρι

Θλιβερό ρίκουελ ενός ανέμπνευστου τρομο-franchise, το οποίο προσπαθεί να επανασυνδεθεί με τα γεγονότα του 1997. Θέλοντας, επιπλέον, να παρωδήσει τον εαυτό του, καταντά εκνευριστικά ανυπόφορο. | Powered by Uber.

Επαναστάτης Χωρίς Αιτία

Κοινωνικό δράμα που απογείωσε το μύθο του Τζέιμς Ντιν. Δυναμικά σκηνοθετημένο, αν και διδακτικό, αποτύπωσε προφητικά τα αδιέξοδα της νέας γενιάς στη μεταπολεμική Αμερική. | Powered by Uber.

The Commitments

Μιούζικαλ της εργατικής τάξης με απίστευτη ενέργεια, ξεκαρδιστικό βρετανικό χιούμορ και ανεπανάληπτο σάουντρακ. Σάρωσε τα BAFTA, ήταν υποψήφιο για Όσκαρ και πλέον έχει αποκτήσει cult χαρακτήρα. | Powered by Uber.

Μαλένα

Χιούμορ, νοσταλγία, ηδονοβλεπτικός ερωτισμός και μια μικρού μήκους ιστορία που μεγεθύνεται υπερβολικά. Με δυο οσκαρικές υποψηφιότητες και μια σούπερ σέξι Μόνικα Μπελούτσι. | Powered by Uber.