Δυο Ημέρες, Μια Νύχτα

4

Η συγκινητικότερη ταινία των Νταρντέν είναι ένα καίρια λιτό, ευθύβολο και απόλυτα επείγον κοινωνικό δράμα με μια αφοπλιστική Μαριόν Κοτιγιάρ.

Δυο Ημέρες, Μια Νύχτα

Η Σαντρά έχει ένα σαββατοκύριακο να πείσει τους εργάτες συναδέλφους της να αλλάξουν γνώμη και να αποποιηθούν το μπόνους τους, όρο τον οποίο έχει θέσει η εργοδοσία ώστε να μη χάσει τη δουλειά της εκείνη. Η συγκινητικότερη ταινία των Νταρντέν είναι ένα καίρια λιτό, ευθύβολο και απόλυτα επείγον κοινωνικό δράμα με μια αφοπλιστική Μαριόν Κοτιγιάρ.

Δυο Ημέρες, Μια Νύχτα - εικόνα 1

Παρασκευή μεσημέρι κι ένα τηλεφώνημα σηκώνει την ξαπλωμένη στον καναπέ Σαντρά, γνωστο­ποιώντας της πως η εργοδοσία του εργοστασίου όπου δουλεύει αποφάσισε να κάνει περικοπές κι έχει θέσει τους 16 συναδέλφους της μπροστά στο εξής δίλημμα: για να μην απολυθεί η Σαντρά, η οποία κάνει χρήση της αναρρωτικής της άδειας λόγω ψυχολογικών προβλημάτων, θα πρέπει να αποποιηθούν όλοι το ετήσιο μπόνους τους. Όπως την πληροφορεί η φίλη της Ζιλιέτ, σε μια πρώτη ψηφοφορία 14 από τους 16 επέλεξαν να κρατήσουν τα 1.000 ευρώ που αντιστοιχούν στον καθέναν. Υπάρχει όμως η δυνατότητα για μια δεύτερη, τελική και μυστική ψηφοφορία το πρωί της Δευτέρας, η οποία μπορεί να αλλάξει το αποτέλεσμα.

Αρχικά απρόθυμη και φοβισμένη, η Σαντρά πείθεται τελικά να επισκεφθεί τους συναδέλφους τους μέσα στο σαββατοκύριακο και να τους κάνει να αλλάξουν γνώμη. Σε ένα δεκάλεπτο οι Νταρντέν μας έχουν συστήσει τη βασική ηρωίδα τους, μια καταθλιπτική εργαζόμενη­ μητέρα, και μας έχουν ρίξει κατευθείαν στα βαθιά, σε έναν απελπισμένο αγώνα ενάντια στο χρόνο­. Το βασικό σεναριακό δίλημμα μοιά­ζει σχεδόν απλοϊκό, αλλά το βελγικό σκηνοθετικό δίδυμο το μετατρέπει δεξιοτεχνικά σε δραματικό σημείο εκκίνησης ενός αγωνιώδους θρίλερ, το οποίο δεν ενδίδει ούτε στιγμή στους πειρασμούς του μελοδράματος και του καταγγελτικού διδακτισμού. Αφενός διότι προσεγγίζει το θεμελιακό οικονομικό/ψυχολογικό πρόβλημα με πολιτικό, καθαρά διαλεκτικό τρόπο, τοποθετώντας το στο επίπεδο των κοινωνικών δομών και των ταξικών αντιθέσεων, και αφετέρου διότι δεν αντιμετωπίζει τους εργάτες ως κοινωνιολογικά δείγματα ή δραματουργικά σχήματα, αλλά ως αληθινούς κινηματογραφικούς ήρωες με υπαρκτές ανάγκες, εσωτερικές αντιφάσεις και απρόβλεπτες, διαφορετικές συμπεριφορές.

Δυο Ημέρες, Μια Νύχτα - εικόνα 2

Η πολιτική ματιά των Νταρντέν στον κόσμο της Σαντρά είναι σαφέστατη και ταυτόχρονα διακριτική. Κάθε νέα συνάντηση της ηρωίδας με έναν συνάδελφο δίνει και μια καινούργια προοπτική στο πρόβλημα, το οποίο από τη μία είναι ξεκάθαρο πως έχει μετατεθεί­ από τους «επάνω» στους «κάτω­» και από την άλλη διογκώνεται και γίνεται αδιέξοδο, διότι οι τελευταίοι, διασπασμένοι και φοβισμένοι, αδυνατούν να το διαχειριστούν συλλογικά. Εξίσου καθαρή και αποκαλυπτική είναι και η κινηματογραφική ματιά των δύο δημιουργών, που περιγράφουν τον αγώνα επιβίωσης της Σαντρά (την οποία πρωτοσυναντάμε κοιμισμένη) ως μια διαδρομή αφύπνισης και σταδιακής ανάκτησης της αξιο­πρέπειάς της. Γι’ αυτό και παράλληλα με την εξέλιξη της πλοκής η αφήγηση ολοένα σφίγγει κι επιταχύνεται, το σασπένς κορυφώνεται και η συγκίνηση αποκτά κατακλυσμιαίες διαστάσεις όταν στο τέλος, και ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, η Σαντρά (μια αφοπλιστικά λιτή Μαριόν Κοτιγιάρ) καταλαβαίνει πως όσο ισχύει το «ο καθένας για τον εαυτό του» θα ισχύει και το «και ο θεός εναντίον όλων».

Γαλλία, Βέλγιο. 2014. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM, SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Δυο Ημέρες, Μια Νύχτα

Deux Jours, Une Nuit
4
  • Δραματική
  • 2014
  • Διάρκεια: 95 '
  • Ζαν-Πιέρ και Λικ Νταρντέν

Η Σαντρά, μια εργαζόμενη μητέρα με προβλήματα κατάθλιψης, έχει στη διάθεσή της ένα σαββατοκύριακο για να πείσει τους 16 συναδέλφους της να αλλάξουν γνώμη και να αποποιηθούν το μπόνους τους, όρο που έχει θέσει η εργοδοσία ώστε να μη χάσει τη δουλειά της εκείνη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Thunderbolts*

Η Marvel ξαναβγάζει από το συρτάρι τη συνταγή της χιουμοριστικής υπερ+αντι-ηρωικής περιπέτειας φαντασίας, η οποία εδώ μοιάζει με κακογραμμένο προσχέδιο για ταινία των "Εκδικητών της β΄ εθνικής". | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
01/05/2025

Ο Κύριος των Νεκρών

Ένας πάλαι ποτέ πρωτοπόρος δημιουργός συρρικνώνει τις εμμονές του σε ένα ανερμάτιστο και αυτοαναφορικό sci-fi θρίλερ, φτωχό σε μέσα παραγωγής, έμπνευση και σκηνοθετικό σφρίγος. | Powered by Uber.

Θεϊκό Τυρί

Αστεία, δραματική και ρεαλιστική διαδρομή ενηλικίωσης που ξεπερνά τα ηθογραφικά κλισέ, χωρίς ποτέ να βγαίνει έξω από το ασφαλές πλαίσιο μιας crowd-pleasing δραμεντί. | Powered by Uber.

Τα Κύματα της Άνοιξης

Στιβαρή όσο και εύπεπτη δραματοποίηση αληθινών γεγονότων, τα οποία οδήγησαν στην Άνοιξη της Πράγας και στη δραματική καταστολή της. | Powered by Uber.

Λύτρωση

Ελεγειακή ατμόσφαιρα, βρετανικός κοινωνικός ρεαλισμός και το χωρίς σεναριακές εκπλήξεις κυνήγι μιας δεύτερης ευκαιρίας. | Powered by Uber.

Η Περήφανη Πριγκίπισσα

Τσέχικο διδακτικό παραμύθι, το οποίο διασκευάζεται με απλοϊκό, ανώδυνο τρόπο αποκλειστικά για το προεφηβικό κοινό. | Powered by Uber.

Η συνεργασία που δεν ξέραμε ότι χρειαζόμαστε: Η Charli XCX γίνεται πρωταγωνίστρια του Τακάσι Μίικε

Ο αιρετικός σκηνοθέτης πρόκειται να συνεργαστεί με τη διάσημη ποπ σταρ η οποία θα έχει, επίσης, ρόλο παραγωγού.