Φεστιβάλ Βενετίας και Τορόντο

Πρώτα η Βενετία και στη συνέχεια το Τορόντο έχουν αναλάβει να μας πρωτοπαρουσιάσουν τις επόμενες τρεις εβδομάδες (σχεδόν) όλη την αφρόκρεμα της επερχόμενης κινηματογραφικής σεζόν.

Φεστιβάλ Βενετίας και Τορόντο

Πρώτα η Βενετία και στη συνέχεια το Τορόντο έχουν αναλάβει να μας πρωτοπαρουσιάσουν τις επόμενες τρεις εβδομάδες (σχεδόν) όλη την αφρόκρεμα της επερχόμενης κινηματογραφικής σεζόν.

Φεστιβάλ Βενετίας και Τορόντο - εικόνα 1
«Birdman»

Μπαίνοντας στην όγδοη δεκαετία του, το αρχαιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της υφηλίου αγωνίζεται κάθε χρόνο σκληρότερα για να κρατηθεί στην πρώτη γραμμή. Η Βενετία παραμένει ακόμη η σπουδαιότερη διεθνής κινηματογραφική γιορτή έπειτα από εκείνη των Κανών, απειλούμενη όχι πλέον από φίλια πυρά, αφού η Ρώμη δεν απέκτησε ποτέ διαστάσεις αντίπαλου δέους, αλλά από το «γιγαντισμό» ο οποίος επικρατεί στην άλλη άκρη του Ατλαντικού. Με πάνω από 400 ταινίες, το Φεστιβάλ του Τορόντο αυξάνει διαρκώς την επιρροή του, καθώς διοργανώνεται τον κατάλληλο χρόνο και στον κατάλληλο τόπο για να λανσαριστούν στην αμερικανική ήπειρο τα φθινοπωρινά μπλοκμπάστερ, όπως και όλα τα φιλόδοξα φιλμ για οσκαρικά (και τα συν αυτοίς) βραβεία (βλ. το «Επιχείρηση: Argo» πρόπερσι, τα «12 Χρόνια Σκλάβος» και το «Gravity» πέρυσι). Η φετινή καναδική κινηματογραφική γιορτή ξεκινά στις 4/9, διαρκεί μέχρι τις 14/9 κι έχει «κλέψει» από την αντίστοιχη βενετσιάνικη πρεμιέρες όπως η σκοτεινή περιπέτεια «The Equalizer» με τον Ντένζελ Ουάσινγκτον, το δικαστικό «The Judge» με τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, το δραματικό θρίλερ «Nightcrawler» με τον Τζέικ Τζίλεγχαλ, η κωμωδία «St. Vincent» με τους Μπιλ Μάρεϊ και Ναόμι Γουότς, το «Men, Women & Children» του Τζέισον Ράιτμαν με τον Άνταμ Σάντλερ αλλά και τους τελευταίους Εντ Ζούικ («Pawn Sacrifice» πάνω στη θρυλική σκακιστική μονομαχία Φίσερ και Σπάσκι του 1972), Φρανσουά Οζόν («Une Nouvelle Amie»), Ολιβιέ Νακάς και Ερίκ Τολεντανό των «Άθικτων» («Samba»), Νόα Μπάουμπαχ («While We’re Young»), Σουζάνε Μπίερ («A Second Chance»), Κρίστιαν Πέτζολντ («Phoenix») και Ντάνις Τάνοβιτς («Tigers»). Θέλετε να προσθέσετε τη δραματική κομεντί εποχής «A Little Chaos» του Άλαν Ρίκμαν­ με την Κέιτ Γουίνσλετ, το «The Good Lie» του Φιλίπ Φαλαρντό («Ο Εξαιρετικός Κύριος Lazhar») με τη Ρις Γουίδερσπουν ή τη φιλόδοξη animated διασκευή του «Προφήτη» του Χαλίλ Γκιμπράν; Η λίστα είναι ατελείωτη και περιλαμβάνει την αμερικανική πρεμιέρα όλων των ταινιών οι οποίες διακρίθηκαν στα πρόσφατα ευρωπαϊκά φεστιβάλ (από τις Κάνες μέχρι το Κάρλοβι Βάρι και το Λοκάρνο) αλλά και τις ελληνικές παραγωγές και συμπαραγωγές «Xenia» του Πάνου Κούτρα, «A Single Body» του Σωτήρη Δανούκου (μικρού μήκους), «Red Rose» της Ιρανής Σεπιντέ Φαρσί και «Modris» του Λετονού Γιούρις Κουσιέρτις.

Φεστιβάλ Βενετίας και Τορόντο - εικόνα 2
«St. Vincent»

Η κινηματογραφική Μπιενάλε, αντίθετα, δεν περιλαμβάνει ελληνική­ ταινία στο φετινό line up της, το οποίο αποτελείται από 120 μεγάλου μήκους ταινίες (94 στα επίσημα προγράμματα και 26 στα παράλληλα) από 39 διαφορετικές χώρες. Στο κέντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται το Διαγωνιστικό Πρόγραμμα, φυσικά, το οποίο ξεκίνησε χθες 27/8 με το δεξί και την προβολή του τελευταίου αγγλόφωνου φιλμ του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου «Birdman», στο οποίο ο Μάικλ Κίτον (ο Μπάτμαν του Τιμ Μπάρτον) υποδύεται έναν ξεπεσμένο χολιγουντιανό σταρ που είχε γνωρίσει κάποτε μεγάλη επιτυχία ως κινηματογραφικός υπερήρωας. Από τις υπόλοιπες 21 ταινίες που διεκδικούν το Χρυσό Λιοντάρι, το οποίο θα απονείμει το Σάββατο 6/9 ο πολυβραβευμένος μουσικός και πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Αλεξάντρ Ντεπλά, ως φαβορί φέρονται το «The Cut» του Φατίχ Ακίν με τον Ταχάρ Ραχίμ, το «A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence» (ο τίτλος της χρονιάς) του sui generis Σουηδού Ρόι Αντερσον («Τραγούδια Από το Δεύτερο Όροφο») και το βιο­γραφικό «Pasolini» του Έιμπελ Φεράρα, με τον Γουίλεμ Νταφόε να υποδύεται τον Ιταλό διάσημο σκηνοθέτη του «Μάμα Ρόμα». Υπάρχουν ακόμη το ντοκιμαντέρ «The Look of Silence» του υποψήφιου για Όσκαρ Τζόσουα Οπενχάιμερ («The Act of Killing»), η επιστροφή του Αντρέι Κοντσαλόφσκι με το ρώσικο «The Postman’s White Nights» και ο καινούργιος Άντριου Νίκολ («Gattaca»), ο οποίος ξαναβρίσκει τον Ίθαν Χοκ –ως πιλότο της πολεμικής αεροπορίας– στο «Good Kill».

Φεστιβάλ Βενετίας και Τορόντο - εικόνα 3
«The Cut»

Ο αγαπημένος του φεστιβάλ Αλ Πατσίνο θα έχει φέτος διπλή παρουσία­. Πρώτα δίπλα στη Χόλι Χάντερ, με το διαγωνιζόμενο «Manglehorn» του πολυάσχολου τελευταία Ντέιβιντ­ Γκόρντον Γκριν («Γελαστός Πρίγκιπας», «Joe») και κατόπιν με τις Γκρέτα Γκέργουιγκ και Νταϊάν Γουίστ στο εκτός συναγωνισμού «The Humbling» του Μπάρι Λέβινσον. Στα μη διαγωνιζόμενα τμήματα θα συναντήσουμε τη διασκευή του μυθιστορήματος του Γουίλιαμ Φόκνερ «The Sound and the Fury» από τον Τζέιμς Φράνκο, το σκοτεινό και βίαιο «One on One» του Κιμ Κι-Ντουκ, την κωμωδία «She’s Funny that Way» του Πίτερ Μπογκντάνοβιτς με τους Ίμογκεν Πουτς και Τζένιφερ Άνιστον καθώς και το director’s cut του δεύτερου μέρους του «Nymphomaniac» του Λαρς φον Τρίερ. Από τις 28 κλασικές ταινίες που θα προβληθούν στο πλαίσιο του φεστιβάλ θα θέλαμε να ξαναδούμε τα «Κλεμμένα Φιλιά» του Φρανσουά Τριφό, «Mouchette» του Ρομπέρ Μπρεσόν, «Μια Ξεχωριστή Μέρα» του Ετόρε Σκόλα, «Μάκβεθ» του Ρομάν Πολάνσκι και «Umberto D.» του Βιτόριο ντε Σίκα, ενώ από τις μικρού μήκους το «The Old Man of Belem», το διάρκειας 19 λεπτών φιλμάκι που γύρισε ο 106 ετών (!) Μανοέλ ντε Ολιβέιρα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τι έμεινε από την τελετή απονομής του βραβείου κοινού LUX, πέρα από την υποχρέωση ψήφου στις επικείμενες Ευρωεκλογές;

Μια χούφτα αξιόλογες ταινίες με κοινωνικό πρόσημο, μια ψαλμωδία στα Εσθονικά και μια σημαία με τα αστεράκια της ΕΕ.

ΓΡΑΦΕΙ: ΑΝΝΑ ΦΑΡΔΗ
26/04/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (25/4-1/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.