Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος: Κινηματογραφώντας την άλλη Ελλάδα

Ακολουθώντας επί ενάμιση χρόνο έναν περιπλανώμενο οπωροπώλη στα βουνά της Πίνδου, ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος αποτυπώνει συγκινητικά στον «Μανάβη» μια αθέατη πλευρά της ελληνικής πραγματικότητας και μιλά στο «α» για την ταινία που απέσπασε το Βραβείο Κοινού στο πρόσφατο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος: Κινηματογραφώντας την άλλη Ελλάδα

Ακολουθώντας επί ενάμιση χρόνο έναν περιπλανώμενο οπωροπώλη στα βουνά της Πίνδου, ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος αποτυπώνει συγκινητικά στον «Μανάβη» μια αθέατη πλευρά της ελληνικής πραγματικότητας και μιλά στο «α» για την ταινία που απέσπασε το Βραβείο Κοινού στο πρόσφατο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος: Κινηματογραφώντας την άλλη Ελλάδα - εικόνα 1

Πώς γεννήθηκε η ιδέα της ταινίας;
Κατάγομαι από το Αρματολικό Τρικάλων, ένα από τα χωριά της διαδρομής του μανάβη, τον οποίο θυμάμαι από νέος. Κάνει αυτήν τη δουλειά πάνω από 30 χρόνια. Πάντα αυτήν τη δια­δρομή των περίπου 75 χλμ. στην άγονη γραμμή των χωριών του Δήμου Πύλης στη Νοτιοδυτική Πίνδο. Πριν από δύο καλοκαίρια τον συνάντησα στο χωριό, μου ήρθε η επιθυμία να κάνω μια βόλτα μαζί του και αυτό που είδα να συμβαίνει γύρω από το μανάβικο, ανάμεσα σε αυτόν και στους ανθρώπους, ήταν κάτι αποκαλυπτικό. Χωρίς συνεντεύξεις, χωρίς κείμενο off, καταγράφοντας απλώς όσα εξελίσσονταν με αφορμή αυτήν την απλή εμπορική συναλλαγή, είχα μπροστά μου ένα πλούσιο υλικό που αποκάλυπτε τα πάντα γι’ αυτόν τον τόπο και τους ανθρώπους του. Σεναριακά, τώρα, η ταινία δομήθηκε πάνω στις τέσσερις εποχές του χρόνου, με έμφαση στο χειμώνα. Έχουμε έναν ήπιο κι ένα σκληρό χειμώνα, μια εποχή κατά την οποία το τοπίο απογυμνώνεται και όλα τα θέματα, όλα τα προβλήματα των ανθρώπων, βγαίνουν στην επιφάνεια. Είναι η εποχή της αλήθειας.
Πόσες φορές ακολούθησες το δρομολόγιο με την κάμερα;
Τα γυρίσματα κράτησαν ενάμιση χρόνο –από την αρχή του ενός χειμώνα μέχρι το τέλος του επόμενου– και τα δρομολόγια που κινηματογραφήσαμε είναι σίγουρα πάνω από είκοσι πέντε. Ήμασταν μικρό συνεργείο, μόλις τέσσερις άνθρωποι, και βοήθησε το ότι εγώ έκανα δεύτερη κάμερα. Προσπαθούσαμε να είμαστε διακριτικοί και να μην μπλέκουμε στα πόδια τους, καθώς αφενός ο μανάβης έπρεπε να κάνει τη δουλειά του και αφετέρου η κάμερα δεν έπρεπε να επηρεάζει τη συμπεριφορά των ανθρώπων.
Έστησες κάποιες σκηνές, ξαναπήγες δεύτερη φορά κάποιο πλάνο ή όλα είναι μια κι έξω;
Όλα είναι φυσικά, ακριβώς όπως συνέβαιναν. Ήθελα η ταινία να ακολουθήσει τους κανόνες του ντοκιμαντέρ παρατήρησης, να υπάρχει δηλαδή η λιγότερη δυνατή επίδραση της παρουσίας της κάμερας στα γεγονότα. Από την άλλη, η ίδια η πραγματικότητα γέννησε κάποια στοιχεία ποιητικά, τα οποία προσπάθησα να εκμεταλλευτώ, όπως το δημοτικό τραγούδι που λέει ένας από τους κατοίκους και το οποίο συνοδεύει τα «πορτρέτα» των πρωταγωνιστών όπως παρελαύνουν στην οθόνη.
Στην πραγματικότητα οι κάτοικοι των χωριών είναι οι ήρωες της ταινίας, όχι ο μανάβης.
Ακριβώς. Το φιλμ δεν είναι ένα πορτρέτο του Νίκου Αναστασίου, γι’ αυτό κι εκείνος δεν μιλάει πολύ, είναι σχεδόν δευτεραγωνιστής. Αυτός και το μανάβικο είναι η αφορμή για να περιγραφούν ο τόπος και οι κάτοικοι της Πίνδου.
Και η προηγούμενη ταινία σου, ο «Γιος του Φύλακα», εξελισσόταν εκεί.
Ολοκληρώνω τώρα ένα ντοκιμαντέρ για τις παλιές φυλακές Τρικάλων και νιώθω πως τελειώνω κινηματογραφικά με τον τόπο καταγωγής μου. Η επόμενη ταινία μυθοπλασίας που γράφω αυτήν τη στιγμή εξελίσσεται αλλού, αλλά και πάλι μακριά από την Αθήνα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο μεγάλος νικητής του 48ου Φεστιβάλ Δράμας, Νεριτάν Ζιντζιρία, μιλάει στο "α"

Μόλις μερικές ώρες μετά το θρίαμβο στη διοργάνωση ο σκηνοθέτης μοιράζεται μαζί μας τις εντυπώσεις του

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
15/09/2025

Το "Noi", η Γάζα και μια πολύ αμήχανη στιγμή στο τέλος του 48ου Φεστιβάλ Δράμας

Ένα άβολο τετ-α-τετ του Υφυπουργού Ιάσονα Φωτήλα με την κινηματογραφική κοινότητα επισκίασε μια κατά τα άλλα πανηγυρική απονομή.

IMμF 2025: Το χειροποίητο κινηματογραφικό φεστιβάλ επιστρέφει για 15η χρονιά

Στο φετινό IMμF θα δούμε ελληνικές και διεθνείς ταινίες μικρού μήκους, σπουδαστικά έργα νέων δημιουργών και θα ψηφίσουμε ζωντανά τις αγαπημένες μας ταινίες.

"Sexability": Το ντοκιμαντέρ για τη μυϊκή δυστροφία Duchenne και τον έρωτα έρχεται στον Δαναό

Ένα ντοκιμαντέρ που μιλά ανοιχτά για τον έρωτα, τη σεξουαλικότητα και τη ζωή των ατόμων με Duchenne έρχεται στην Αθήνα για μία μοναδική προβολή.

Ο "Έρωτας στη Βαρκελώνη" είναι μία ιστορία γεμάτη ελπίδα

Η νέα ρομαντική κομεντί του Σεσκ Γκέι μας παρουσιάζει μία άλλη πλευρά της γυναικείας εμπειρίας.

Η χολιγουντιανή σταρ Ελ Φάνινγκ μιλά στο "α" για τη "Συναισθηματική Αξία"

Η Αμερικάνα ηθοποιός μιλάει για τη συνεργασία της με τον Γιόακιμ Τρίερ, αλλά και το μεγάλο στοίχημα της καριέρας της που μπορεί να την οδηγήσει ως τα Όσκαρ.

Οι 10 αγαπημένες μας μικρού μήκους από το 48ο Φεστιβάλ Δράμας

Όλες οι ταινίες που ξεχωρίσαμε από τη φετινή διοργάνωση.