Η Αντιγόνη, μια νεαρή φιλόλογος, επιστρέφει στην επαρχιακή κωμόπολη όπου μεγάλωσε και πιάνει δουλειά σε φροντιστήριο. Η γεμάτη διαφθορά και υπόγεια βία καθημερινότητα όμως αποδεικνύεται ασφυκτική, οδηγώντας τη γρήγορα στα όριά της. Κοινωνικά ενδιαφέρουσα, αλλά κινηματογραφικά σχηματική ανατομία της νεοελληνικής πραγματικότητας. Συμμετοχή στα φεστιβάλ Βερολίνου και Τορόντο, βραβείο β΄ αντρικού ρόλου (Ν. Γεωργάκης) της Ελληνικής Ακαδημίας.
Το τρένο που καταφθάνει σε μια ανώνυμη ελληνική κωμόπολη αποβιβάζει μόνο μια νεαρή κοπέλα, στην οποία ένας μοναχικός γέρος που κάθεται στο παγκάκι του σταθμού δηλώνει: «Έρχεται καταιγίδα». Θα μπορούσε να είναι η ενδιαφέρουσα αρχή ενός θρίλερ, αν δεν είχε προηγηθεί ο off μονόλογος της ηρωίδας, που συγκρίνει ειρωνικά το σήμερα με τη δεκαετία του ’80 (όταν και γεννήθηκε), δείγμα της διάθεσης του σκηνοθετικού ντεμπούτου του Γιώργου Σερβετά να διηγηθεί την ιστορία της Αντιγόνης του σαν ένα αλληγορικό κοινωνικό δράμα.
Η Αντιγόνη επιστρέφει στη γενέτειρά της και πιάνει δουλειά σε φροντιστήριο. Ξαναβρίσκει τους παλιούς φίλους της, κάνει σχέση με τον νεότερό της Νίκο και προσπαθεί να ξαναστήσει τη ζωή της, όμως η γεμάτη διαφθορά και υπόγεια βία καθημερινότητα αποδεικνύεται ασφυκτική. Ωστόσο, κουβαλώντας το όνομα της τραγικής ηρωίδας του Σοφοκλή, εκείνη δεν μπορεί παρά να αντισταθεί στην άνομη πραγματικότητα στην οποία βασιλεύει ο «νόμος» του σύγχρονου Κρέοντα/Νώντα, ενός άξεστου ιδιοκτήτη μιας μάντρας παλιών αυτοκινήτων που εκμεταλλεύεται σεξουαλικά τη φίλη της Ελένη και οικονομικά τον συναισθηματικά ανώριμο Νίκο.
Η σκηνοθετική ματιά του Σερβετά διαθέτει φρεσκάδα, η γλώσσα των ηρώων του μια ρεαλιστική τόλμη και η ακτινογραφία της νεοελληνικής επαρχίας που επιχειρείται αποτυπώνει πολλά αόρατα μυστικά της. Γι’ αυτό και το φιλμ ταξίδεψε από το Φεστιβάλ Βερολίνου μέχρι αυτό του Τορόντο, μεταφέροντας προς τα έξω μια ενδιαφέρουσα εικόνα της σύγχρονης –πάντα δεμένης με τις τραγικές ρίζες της– Ελλάδας. Μόνο που αυτή η καταγραφή δεν μπορεί να φτάσει μακρύτερα από το πρώτο αλληγορικό επίπεδο, καταφεύγοντας τόσο σε προβλέψιμες σεναριακές λύσεις που εξοκέλλουν στην υπερβολή (το… γουέστερν φινάλε) όσο και σε μια περισσότερο μαγκιόρικη και λιγότερο ουσιαστική κοινωνική καταγγελία. Έτσι η βαθιά αλήθεια των χαρακτήρων μένει μάλλον μετέωρη, αν και υπηρετείται υποδειγματικά από μια δυναμική Μαρίνα Συμεού κι έναν πειστικά σιχαμένο Νίκο Γεωργάκη (βραβείο β΄ ρόλου της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου).
Ελλάδα. 2013. Διάρκεια: 89΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.
Περισσότερες πληροφορίες
Να Κάθεσαι και να Κοιτάς
Η Αντιγόνη, μια νεαρή φιλόλογος, επιστρέφει στην επαρχιακή κωμόπολη όπου μεγάλωσε και πιάνει δουλειά σε φροντιστήριο. Η γεμάτη διαφθορά και υπόγεια βία καθημερινότητα όμως αποδεικνύεται ασφυκτική, οδηγώντας τη γρήγορα στα όριά της.