Να Κάθεσαι και να Κοιτάς

2

Κοινωνικά ενδιαφέρουσα, αλλά κινηματογραφικά σχηματική ανατομία της νεοελληνικής πραγματικότητας.

Να Κάθεσαι και να Κοιτάς

Η Αντιγόνη, μια νεαρή φιλόλογος, επιστρέφει στην επαρχιακή κωμόπολη όπου μεγάλωσε και πιάνει δουλειά σε φροντιστήριο. Η γεμάτη διαφθορά και υπόγεια βία καθημερινότητα όμως αποδεικνύεται ασφυκτική, οδηγώντας τη γρήγορα στα όριά της. Κοινωνικά ενδιαφέρουσα, αλλά κινηματογραφικά σχηματική ανατομία της νεοελληνικής πραγματικότητας. Συμμετοχή στα φεστιβάλ Βερολίνου και Τορόντο, βραβείο β΄ αντρικού ρόλου (Ν. Γεωργάκης) της Ελληνικής Ακαδημίας.

Να Κάθεσαι και να Κοιτάς - εικόνα 1

Το τρένο που καταφθάνει σε μια ανώνυμη ελληνική κωμόπολη αποβιβάζει μόνο μια νεαρή κοπέλα­, στην οποία ένας μοναχικός γέρος­ που κάθεται στο παγκάκι του σταθμού δηλώνει: «Έρχεται καταιγίδα­». Θα μπορούσε να είναι η ενδιαφέρουσα αρχή ενός θρίλερ, αν δεν είχε προηγηθεί ο off μονόλογος της ηρωίδας, που συγκρίνει ειρωνικά το σήμερα με τη δεκαετία του ’80 (όταν και γεννήθηκε), δείγμα της διάθεσης του σκηνοθετικού ντεμπούτου του Γιώργου Σερβετά να διηγηθεί την ιστορία της Αντιγόνης του σαν ένα αλληγορικό κοινωνικό δράμα.
Η Αντιγόνη επιστρέφει στη γενέτειρά της και πιάνει δουλειά σε φροντιστήριο. Ξαναβρίσκει τους παλιούς­ φίλους της, κάνει σχέση με τον νεότερό της Νίκο και προσπαθεί να ξαναστήσει τη ζωή της, όμως η γεμάτη διαφθορά και υπόγεια βία καθημερινότητα αποδεικνύεται ασφυκτική. Ωστόσο, κουβαλώντας το όνομα της τραγικής ηρωίδας του Σοφοκλή, εκείνη δεν μπορεί παρά να αντισταθεί στην άνομη πραγματικότητα στην οποία βασιλεύει ο «νόμος» του σύγχρονου Κρέοντα/Νώντα, ενός άξεστου ιδιοκτήτη μιας μάντρας παλιών αυτοκινήτων που εκμεταλλεύεται σεξουαλικά τη φίλη της Ελένη και οικονομικά τον συναισθηματικά ανώριμο Νίκο.

Να Κάθεσαι και να Κοιτάς - εικόνα 2

Η σκηνοθετική ματιά του Σερβετά­ διαθέτει φρεσκάδα, η γλώσσα­ των ηρώων του μια ρεαλιστική τόλμη και η ακτινογραφία της νεοελληνικής επαρχίας που επιχειρείται αποτυπώνει πολλά αόρατα μυστικά της. Γι’ αυτό και το φιλμ ταξίδεψε από το Φεστιβάλ Βερολίνου μέχρι αυτό του Τορόντο, μεταφέροντας προς τα έξω μια ενδιαφέρουσα εικόνα της σύγχρονης –πάντα δεμένης με τις τραγικές ρίζες της– Ελλάδας. Μόνο που αυτή η καταγραφή δεν μπορεί να φτάσει μακρύτερα από το πρώτο αλληγορικό επίπεδο, καταφεύγοντας τόσο σε προβλέψιμες σεναριακές λύσεις που εξοκέλλουν στην υπερβολή (το… γουέστερν φινάλε) όσο και σε μια περισσότερο μαγκιόρικη και λιγότερο ουσιαστική κοινωνική καταγγελία. Έτσι η βαθιά αλήθεια των χαρακτήρων μένει μάλλον μετέωρη, αν και υπηρετείται υποδειγματικά από μια δυναμική Μαρίνα Συμεού κι έναν πειστικά σιχαμένο Νίκο Γεωργάκη (βραβείο β΄ ρόλου της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου).
Ελλάδα. 2013. Διάρκεια: 89΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Να Κάθεσαι και να Κοιτάς

2
  • Δραματική
  • 2013
  • Διάρκεια: 89 '
  • Γιώργος Σερβετάς

Η Αντιγόνη, μια νεαρή φιλόλογος, επιστρέφει στην επαρχιακή κωμόπολη όπου μεγάλωσε και πιάνει δουλειά σε φροντιστήριο. Η γεμάτη διαφθορά και υπόγεια βία καθημερινότητα όμως αποδεικνύεται ασφυκτική, οδηγώντας τη γρήγορα στα όριά της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
12/12/2025

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.

Στο "Αν Είχα Πόδια Θα σε Κλοτσούσα", η Ρόουζ Μπερν διεκδικεί το πρώτο της Όσκαρ

Στη νέα δραματική ταινία της Μέρι Μπρόνσταϊν, η Αυστραλή ηθοποιός ισορροπεί ανάμεσα στην απόγνωση και τη μαύρη κωμωδία, αποσπώντας την Αργυρή Άρκτο στην Μπερλινάλε του 2025.

Η αριστουργηματική "Γκαρσονιέρα" του Μπίλι Γουάιλντερ σε μία δωρεάν χριστουγεννιάτικη προβολή

Η βραβευμένη με πέντε Όσκαρ κομεντί μας επιστρέφει πίσω στην εποχή του χρυσού Χόλιγουντ.