Ο Μόνος Επιζών

1

Ρεαλιστική και πολεμοχαρής εξιστόρηση μιας αληθινής στρατιωτικής επιχείρησης η οποία κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία. Υποψήφια για δύο Όσκαρ.

Ο Μόνος Επιζών

Τον Ιούνιο του 2005 τέσσερις Αμερικανοί κομάντος εισχωρούν στο Αφγανιστάν για να εξοντώσουν μυστικά έναν ηγέτη των ταλιμπάν. Αποκόπτονται όμως πίσω από τις εχθρικές γραμμές και γίνονται στόχος των ανταρτών. Ρεαλιστική και πολεμοχαρής εξιστόρηση μιας αληθινής στρατιωτικής επιχείρησης η οποία κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία. Υποψήφια για δύο Όσκαρ (ήχου και ηχητικών εφέ).

Ο Μόνος Επιζών - εικόνα 1

Για τον γνωστό ηθοποιό («Η Τελευταία Αποπλάνηση», «Copland») και σκηνοθέτη («Hancock», «Battleship») Πίτερ Μπεργκ η μεταφορά των γεγονότων της διαβόητης πολεμικής επιχείρησης «Κόκκινα Φτερά» στην οθόνη ήταν μακρόπνοο σχέδιο. ­Γιος στρατιωτικού ο ίδιος, αφιέρωσε χρόνια στην προετοιμασία του, έμεινε για καιρό με πεζοναύτες και διασκεύασε προσωπικά το αυτοβιογραφικό βιβλίο του καταδρομέα Μάρκους Λουτρέλ, του μοναδικού επιζώντος μιας αμερικανικής μυστικής αποστολής στον πόλεμο του Αφγανιστάν η οποία κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία.
Η επιχείρηση «Κόκκινα Φτερά» είχε στόχο την εξόντωση του Αχμάντ Σα, ενός τοπικού ηγέτη των ταλιμπάν στα αφγανο-πακιστανικά σύνορα. Έτσι, τον Ιούνιο του 2005 ­τέσσερις Αμερικανοί κομάντος του ναυτικού περνούν πίσω από τις εχθρικές γραμμές, αλλά παγιδεύο­νται σε μια δύσβατη ορεινή περιοχή και περικυκλώνονται από πολυάριθμους αντάρτες. Η αεικίνητη κάμερα του Μπεργκ προσπαθεί να αναβιώσει την περιπέτειά τους με έναν αλά «Στρατιώτη Ράιαν» ρεαλισμό, αλλά είναι εξαρχής σαφές πως δεν μπορεί να κρατήσει ασφαλείς αποστάσεις. Όχι μόνο γιατί υιοθετεί την οπτική των κομάντος (έτσι κι αλλιώς, κάθε αφήγηση χρειάζεται έναν ήρωα), αλλά και γιατί πριμοδοτεί χωρίς κανέναν ενδοιασμό έναν πολεμοχαρή μιλιταρισμό που χρησιμοποιεί ως άλλοθι τις ιδέες της συντροφικότητας και της αυτοθυσίας.
Κιόλας από τα πρώτα πλάνα, αυτά­ της αληθινής εκπαίδευσης των πεζοναυτών, η ταινία ξεκαθαρίζει τη μονοδιάστατη προσέγγισή της. «Θα σας διηγηθώ μια ιστορία πένθιμου ηρωισμού», μας δηλώνει ευθαρσώς και τηρεί στο ακέραιο το λόγο της. Με μια ντοκιμαντερίστικη ωμότητα, εξαντλητικά λεπτομερή­ περιγραφή της απέλπιδας μάχης των θαρραλέων αντρών και καλο­-μονταρισμένη ισορροπία μεταξύ­ αγωνιώδους έντασης και μελοδραματικής συγκίνησης, κέρδισε­ δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ (ήχου και μοντάζ ηχητικών εφέ), 125 εκατ. δολάρια στο box office και ανέδειξε σε ουσιαστική νίκη της αμερικανικής πολεμικής αρετής κάτι που ιστορικά καταγράφηκε ως μία από τις πλέον επώδυνες ήττες της.
ΗΠΑ. 2013. Διάρκεια: 121΄. Διανομή: AUDIOVISUAL.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Μόνος Επιζών

Lone Survivor
1
  • Πολεμική
  • 2013
  • Διάρκεια: 121 '
  • Πίτερ Μπεργκ

Τον Ιούνιο του 2005 τέσσερις Αμερικανοί κομάντος εισχωρούν στο Αφγανιστάν για να εξοντώσουν μυστικά έναν ηγέτη των ταλιμπάν. Αποκόπτονται όμως πίσω από τις εχθρικές γραμμές και γίνονται στόχος των ανταρτών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
12/12/2025

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.