Γιοακίμ Λαφός: Ξαναδιαβάζοντας την «Μήδεια» με το «Πέρα από τη Λογική»

Ο Βέλγος δημιουργός του σκληρού και κοινωνικά διεισδυτικού «Πέρα από τη Λογική» εξηγεί τις σχέσεις της αρχαίας τραγωδίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Γιοακίμ Λαφός: Ξαναδιαβάζοντας την «Μήδεια» με το «Πέρα από τη Λογική»

Ο Βέλγος δημιουργός του σκληρού και κοινωνικά διεισδυτικού «Πέρα από τη Λογική» εξηγεί τις σχέσεις της αρχαίας τραγωδίας με τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Γιοακίμ Λαφός: Ξαναδιαβάζοντας την «Μήδεια» με το «Πέρα από τη Λογική» - εικόνα 1

Όλα ξεκίνησαν από μια πραγματική ιστορία…
Έξι χρόνια πριν θυμάμαι πως οδηγούσα, όταν άκουσα στο ραδιόφωνο για μια γυναίκα που σκότωσε τα παιδιά της. Τα media την παρουσίαζαν σαν τέρας και όλοι συμφωνούσαν πως έκανε κάτι εξωφρενικό, αδιανόητο. Σκέφτηκα λοιπόν πως πιθανόν να είχε ενδιαφέρον μια ταινία η οποία να προσπαθούσε να καταλάβει αυτό το αδιανόητο. Να το δει ψυχολογικά, αλλά και κοινωνικά. Μέσα από μια άλλη ιστορία βέβαια, μυθοπλαστική, γιατί το «Πέρα από τη Λογική» δεν προσπαθεί να αναπαραστήσει τα αληθινά γεγονότα. Πραγματικές ιστορίες στο σινεμά δεν υπάρχουν έτσι κι αλλιώς, όλα είναι μια κατασκευή…

Η ιστορία της ταινίας παραπέμπει απευθείας στην Μήδεια.
Ως Έλληνας λογικά το σκέφτεστε και έτσι ακριβώς είναι. Η Μιριέλ νιώθει εγκλωβισμένη, παγιδευμένη σ’ αυτή την περίπλοκη σχέση με τον άντρα της και τον Αντρέ, τον πλούσιο γιατρό ο οποίος έχει υιοθετήσει το σύζυγό της και τον προστατεύει διαρκώς, και τελικά προδομένη, όπως ακριβώς και η Μήδεια. Μια ξένη σε μια ξένη χώρα. Η δολοφονία των παιδιών τους δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια τυφλή εξέγερση κι έτσι όπως ο Ευριπίδης προσπαθεί αν όχι να τη δικαιολογήσει, τουλάχιστον να καταλάβει την ηρωίδα του, έτσι προσπαθεί και η ταινία να κατανοήσει τα αληθινά κίνητρα της Μιριέλ, αλλά και όσων την περιβάλλουν άμεσα.

Αυτή η αίσθηση του εγκλεισμού αναδεικνύεται και από τον κλειστοφοβικό τρόπο που κινηματογραφείτε την Μίριελ…
Προσπάθησα, χωρίς αυτό να γίνεται μανιέρα, να εκμεταλλευτώ τις πόρτες και την αρχιτεκτονική των δωματίων για να δώσω μια αίσθηση λαβυρίνθου, ενός περιορισμένου χώρου που κάνει αυτή τη γυναίκα να ασφυκτιά. Συνήθως ανάμεσα στο φακό και σε εκείνη παρεμβάλλονται αντικείμενα που λειτουργούν ως εμπόδια κι επιτείνουν το αδιέξοδο.

Οι Ταχάρ Ραχίμ και Νιλς Άρεστρουπ έρχονται κατευθείαν από τον «Προφήτη», οι ρόλοι τους έχουν μάλιστα κι εδώ μια ανάλογη σχέση με εκείνη στην ταινία του Ζακ Οντιάρ.
Θεωρώ πως οι δυο τους αποτελούν ένα καταπληκτικό ερμηνευτικό δίδυμο και ο τρόπος με τον οποίον ενσάρκωναν αυτή τη σχέση μέντορα - προστατευομένου στον «Προφήτη» με οδήγησε όχι μόνο να τους επιλέξω, αλλά και να φέρω ως ένα σημείο τους χαρακτήρες τους στα δικά τους μέτρα.

Από την άλλη, η πρωταγωνίστρια Εμιλί Ντεκέν («Ροζέτα») μας παραπέμπει κατευθείαν στους αδελφούς Νταρντέν, όπως και ο διευθυντής φωτογραφίας Ζαν – Φρανσουά Ενγκέν.
Είναι αναμφίβολα από τους σπουδαιότερους σύγχρονους δημιουργούς και από τους σκηνοθέτες – όπως ο Χάνεκε, ο Μάικ Λι ή ο Μορίς Πιαλά - που μ’ έχουν επηρεάσει περισσότερο. Ποιος μπορεί να πει σήμερα πως κάνει ρεαλιστικό κοινωνικό σινεμά και δεν έχει στο νου του τους Νταρντέν; Πολύ δε περισσότερο αν είναι και συμπατριώτες του…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες τη Μεγάλη Πέμπτη 2/5

Μια "Barbenheimer" περιπέτεια, ένας πορτοκαλί γάτος και τρόμος από τη Γαλλία προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
28/04/2024

Ουρές στις αίθουσες για το "Μην Ανοίγεις την Πόρτα"

Εντυπωσιακότατη πρεμιέρα για το θρίλερ των Unboxholics, το οποίο έκοψε 27.000 εισιτήρια την πρώτη μέρα προβολής του, ενώ έχει σημειώσει ρεκόρ προπωλήσεων.

Τι έμεινε από την τελετή απονομής του βραβείου κοινού LUX, πέρα από την υποχρέωση ψήφου στις επικείμενες Ευρωεκλογές;

Μια χούφτα αξιόλογες ταινίες με κοινωνικό πρόσημο, μια ψαλμωδία στα Εσθονικά και μια σημαία με τα αστεράκια της ΕΕ.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (25/4-1/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.