Στο Κενό της

3

Ο κοινωνικός νόμος, το ανθρώπινο πάθος και μια ψύχραιμη ματιά σε ένα άγνωστο γειτονικό μας «σύμπαν». Βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας.

Στο Κενό της

Μια 18χρονη Ισραηλινή, μέλος της θρησκευτικά αυστηρής χασιδικής κοινότητας, πιέζεται να παντρευτεί τον άντρα της μεγαλύτερης αδερφής της που πέθανε πάνω στη γέννα. Ο κοινωνικός νόμος, το ανθρώπινο πάθος και μια ψύχραιμη ματιά σε ένα άγνωστο γειτονικό μας «σύμπαν». Βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας.

Στο Κενό της - εικόνα 1

Βαθιά πιστή στον ιουδαϊσμό και η ίδια, η Ράμα Μπερστάιν κάνει το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με μια ιστορία την οποία γνωρίζει από πρώτο χέρι και αφορά την κλειστή, αυστηρή θρησκευτική κοινότητα των χασιδιστών, φανατικά προσκολλημένων στην παράδοση Εβραίων.
Σε αυτήν ανήκει και η 18χρονη Σίρα (η βραβευμένη στη Βενετία Χάντας Γιάρον), αδερφή της γυναίκας που έχει παντρευτεί με τον Γιοχάι Έσθερ και περιμένει μάλιστα το πρώτο τους παιδί. Όταν όμως εκείνη πεθάνει πάνω στη γέννα και ο Γιοχάι αναγκαστεί να μεγαλώσει μόνος του το μικρό, όλοι πιέζουν την αμήχανη Σίρα να πάρει τη θέση της αδερφής της. Εκείνη αντιστέκεται, καθώς προτιμά έναν νεαρό φοιτητή, αλλά κανείς –από τον ραβίνο μέχρι τη μητέρα της– δεν την αφήνει να διαλέξει ελεύθερα, εκβιάζοντάς την ηθικά και ψυχολογικά.
Η πρώτη σοφή κίνηση της Μπερστάιν είναι πως, ενώ στέκει με θετική προδιάθεση απέναντι σε έναν κόσμο τον οποίο οι περισσότεροι παρατηρητές του θα τον περιέγραφαν αφοριστικά και γραφικά, εκείνη προτάσσει τις αφηγηματικές ανάγκες της ιστορίας της και όχι τα προσωπικά της πιστεύω. Το αποκλεισμένο χασιδικό σύμπαν, φαινομενικά αρμονικό μέχρι τη στιγμή της απρόσμενης τραγωδίας, δεν διαφέρει πολύ από μια κλειστή επαρχιακή κοινωνία ή μια πατροπαράδοτη οικογένεια.
Ο φακός αποκαλύπτει τόσο τη διαρκή του σχέση με τις γραφές όσο κι εκείνη με το χρήμα (ο ραβίνος που βοηθά οικονομικά τα μέλη του ποιμνίου), μοιράζει υποχρεώσεις (οι άντρες είναι εξίσου παγιδευμένοι με τις γυναίκες) αλλά κι ευθύνες: κανείς δεν βάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα πάνω από τα ήθη και τα έθιμα, όσο σκληρά κι αν αποδεικνύονται. Με μια κάμερα που προτιμά τους κλειστούς χώρους και τα close ups, η Μπερστάιν υποβάλλει μια αίσθηση εγκλωβισμού και ασφυξίας, χωρίς να γίνεται ποτέ καταγγελτική ή μελοδραματική. Αφήνει την ιστορία της να ξεδιπλωθεί σε σωστούς χρόνους, στέκεται πάντα στις γκρίζες ζώνες και πλησιάζει τρυφερά τους ήρωές της, οι οποίοι –θύτες και θύματα– αποδεικνύονται εξίσου απελπισμένοι.

Ισραήλ. 2012. Διάρκεια: 90΄. Διανομή: STRADA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Στο Κενό της

Fill the Void
3
  • Κοινωνική
  • 2012
  • Διάρκεια: 90 '
  • Ράμα Μπερστάιν

Μια 18χρονη Ισραηλινή, μέλος της θρησκευτικά αυστηρής χασιδικής κοινότητας, πιέζεται να παντρευτεί τον άντρα της μεγαλύτερης αδερφής της που πέθανε πάνω στη γέννα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 18 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
18/12/2025

Avatar: Φωτιά και Στάχτη

Τρίτη παραλλαγή της ίδιας ακριβώς ιστορίας. Όσο όμως το θέαμα διογκώνεται προς το (ακόμα) εντυπωσιακότερο, τόσο όλα τα υπόλοιπα (χαρακτήρες, πλοκή, οικολογική αλληγορία) γίνονται απλοϊκότερα, μελοδραματικότερα και αφελέστερα. | Powered by Uber.

Η Αγγελία

Ψυχολογικό θρίλερ διαδοχικών ανατροπών, το οποίο, από την εξέλιξη της πλοκής έως τις ερωτικές σκηνές, μοιάζει αναποφάσιστο μέχρι τέλους για το αν θα ήθελε να είναι μια σαρκαστική παρωδία. | Powered by Uber.

Αυτά που Σκοτώνεις

Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Σάντανς για ένα αγωνιώδες δράμα, το οποίο στήνει μια υποβλητική ατμόσφαιρα μυστηρίου, θολώνοντας δεξιοτεχνικά τα όρια φαντασίας και πραγματικότητας. | Powered by Uber.

Αλευρίνο, "Το Σπέρμα του Σύμπαντος"

Άλλο ένα χιουμοριστικό, χαοτικό και κατασκευαστικά ερασιτεχνικό σινε-δοκίμιο από τον αθεράπευτα παιγνιώδη και απολαυστικό παραμυθά δημιουργό τού "Πέφτουν οι Σφαίρες σαν το Χαλάζι…" | Powered by Uber.

Χριστούγεννα με τον Ποντικούλη

Ναΐφ, καρτουνίστικη και καλογυρισμένη κωμωδία καταστροφής, όπου τα (ψηφιακά) ποντίκια κλέβουν την παράσταση από τους αμήχανους ζωντανούς χαρακτήρες. | Powered by Uber.

Πέφτουν οι Σφαίρες σαν το Χαλάζι και ο Τραυματισμένος Καλλιτέχνης Αναστενάζει...

Ανοικονόμητο πρωτόλειο το οποίο, έχοντας προσλάβει cult διαστάσεις, αποτυπώνει το συγκεχυμένο πνεύμα μιας εποχής, διατηρώντας σε μεγάλο βαθμό την αναρχική και σατιρική διάθεσή του. | Powered by Uber.