Το Παρελθόν

4

Ένα αριστοτεχνικά δομημένο οικογενειακό θρίλερ, το οποίο επιβεβαιώνει τη μοναδική μαεστρία του Ασγκάρ Φαραντί («Ένας Χωρισμός»). Βραβείο ερμηνείας στις Κάνες για μιαν αγνώριστη Μπερενίς Μπεζό.

Το Παρελθόν

Ο Αχμάντ επιστρέφει στο Παρίσι από την Τεχεράνη για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες διαζυγίου με τη σύζυγό του Μαρί. Κατά την παραμονή του θα ανακαλύψει μερικά καλά κρυμμένα μυστικά σε ένα αριστοτεχνικά δομημένο οικογενειακό θρίλερ, το οποίο επιβεβαιώνει τη μοναδική μαεστρία του Ασγκάρ Φαραντί («Ένας Χωρισμός»). Βραβείο ερμηνείας στις Κάνες για μιαν αγνώριστη Μπερενίς Μπεζό.

Το Παρελθόν - εικόνα 1

Σ την πρώτη σκηνή της ταινίας η Μαρί περιμένει στο αεροδρόμιο τον σύζυγό της Αχμάντ, ο οποίος έρχεται από το Ιράν ύστερα από απουσία τεσσάρων χρόνων για να υπογράψει τα χαρτιά του διαζυγίου τους. Εκείνος προσγειώνεται, αλλά με την τζαμαρία του τμήματος των αφίξεων να χωρίζει το ζευγάρι γινόμαστε μάρτυρες μιας αδύνατης συνεννόησης, καθώς δύο άνθρωποι προσπαθούν μάταια να επικοινωνήσουν μέσω αδέξιων χειρονομιών. Με μια σύντομη και βουβή σεκάνς, ο Ασγκάρ Φαραντί μας εισάγει σε έναν κόσμο περιπετειώδους ανθρώπινης επαφής, του οποίου οι κάτοικοι αισθάνονται χαμένοι στη μετάφραση. Τι είναι όμως αυτό που μονίμως «παραμορφώνει» το σήμα; Από τον Κιαροστάμι στον Κισλόφσκι και από εκεί στον Μάικ Λι, ο ­ρεαλιστής Φαραντί υιοθετεί μια ανθρωποκεντρική κινηματογραφική προσέγγιση. Επικεντρώνοντας τη σεναριακή και σκηνοθετική προσοχή του στο δράμα των χαρακτήρων, το βλέμμα του δεν χάνει ποτέ το «βάθος πεδίου», περιγράφοντας ταυτόχρονα και την περιβάλλουσα πραγματικότητα η οποία υποβάλλει συμπεριφορές, διαμορφώνει ψυχολογία, δημιουργεί πειρασμούς και παρέχει άλλοθι.
Μετακομίζοντας (προσωρινά;) από τη χώρα του στην Πόλη του Φωτός, ο Ιρανός δημιουργός δεν θαμπώνεται στιγμή από τη λάμψη της και αποδεικνύει ότι ξέρει να διαβάζει την ανθρώπινη αλήθεια σε όποια γλώσσα κι αν είναι γραμμένη. Διατηρώντας την ίδια περίτεχνη απλότητα, παρόμοια δραματική πλοκή (ένα ζευγάρι σε κρίση, ένας εμβόλιμος τρίτος ως καταλύτης) και συγγενές αφηγηματικό ύφος (αυτό ενός ψυχολογικού θρίλερ) με τις προηγούμενες ταινίες του, επεκτείνει με αδιατάρακτη σταθερότητα την κινηματογραφική του προβληματική πάνω στις σύγχρονες, σοβαρά περιπλεγμένες οικογενειακές σχέσεις. Οι ήρωες του «Παρελθόντος», από τον Αχμάντ και τη Μαρί μέχρι τον Σαμίρ –τον εραστή της από τον οποίο είναι έγκυος– και την κόρη της Λουσί, είναι δέσμιοι της αδυναμίας τους να ξεφύγουν από την «καταγωγή» τους (εθνική, φυλετική, ταξική), δηλαδή το ίδιο το παρελθόν που τους καθορίζει. Με μια αριστοτεχνική, σεναριακά ιδιοφυή τεχνική, ο Φαραντί περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο αυτό τους αποκαλύπτει μόνο ένα μέρος της αλήθειας και ποτέ τη συνολική εικόνα. Κρατώντας λοιπόν ο καθένας ένα κομματάκι του παζλ, το οποίο στην εξέλιξη της πλοκής κουμπώνει στο διπλανό κομμάτι με ένα διαρκώς ανατρεπτικό και αγωνιώδη τρόπο, παγιδεύονται απόλυτα δικαιολογημένα σε έναν αδιέξοδο κύκλο συναισθηματικής απόγνωσης. Πρόκειται για ένα μοντέρνο «Ρασομόν» δωματίου, με τον Φαραντί να αποκαλύπτει σταδιακά τα πολλαπλά επίπεδα της πραγματικότητας, να οικοδομεί μια καινούργια αλήθεια και αμέσως μετά να την γκρεμίζει, ακριβώς όπως είχε κάνει και στο «Ένας Χωρισμός», το απόλυτο αριστούργημά του. Δίδυμη ταινία, το «Παρελθόν» αποτελεί τη γαλλική παραλλαγή του, ένα (σχεδόν) ισάξιο κινηματογραφικό κομψοτέχνημα.

Γαλλία, Ιράν. 2013. Διάρκεια: 130΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM, SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Παρελθόν

Le Passe
4
  • Δραματική
  • 2013
  • Διάρκεια: 130 '
  • Ασγκάρ Φαραντί

Ο Αχμάντ επιστρέφει στο Παρίσι από την Τεχεράνη για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες διαζυγίου με τη σύζυγό του Μαρί. Κατά την παραμονή του θα ανακαλύψει την καινούρια σχέση της με έναν Άραβα, τις διαρκείς συγκρούσεις με την κόρη της και μερικά καλά κρυμμένα μυστικά από το παρελθόν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Thunderbolts*

Η Marvel ξαναβγάζει από το συρτάρι τη συνταγή της χιουμοριστικής υπερ+αντι-ηρωικής περιπέτειας φαντασίας, η οποία εδώ μοιάζει με κακογραμμένο προσχέδιο για ταινία των "Εκδικητών της β΄ εθνικής". | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
01/05/2025

Ο Κύριος των Νεκρών

Ένας πάλαι ποτέ πρωτοπόρος δημιουργός συρρικνώνει τις εμμονές του σε ένα ανερμάτιστο και αυτοαναφορικό sci-fi θρίλερ, φτωχό σε μέσα παραγωγής, έμπνευση και σκηνοθετικό σφρίγος. | Powered by Uber.

Θεϊκό Τυρί

Αστεία, δραματική και ρεαλιστική διαδρομή ενηλικίωσης που ξεπερνά τα ηθογραφικά κλισέ, χωρίς ποτέ να βγαίνει έξω από το ασφαλές πλαίσιο μιας crowd-pleasing δραμεντί. | Powered by Uber.

Τα Κύματα της Άνοιξης

Στιβαρή όσο και εύπεπτη δραματοποίηση αληθινών γεγονότων, τα οποία οδήγησαν στην Άνοιξη της Πράγας και στη δραματική καταστολή της. | Powered by Uber.

Λύτρωση

Ελεγειακή ατμόσφαιρα, βρετανικός κοινωνικός ρεαλισμός και το χωρίς σεναριακές εκπλήξεις κυνήγι μιας δεύτερης ευκαιρίας. | Powered by Uber.

Η Περήφανη Πριγκίπισσα

Τσέχικο διδακτικό παραμύθι, το οποίο διασκευάζεται με απλοϊκό, ανώδυνο τρόπο αποκλειστικά για το προεφηβικό κοινό. | Powered by Uber.

Η συνεργασία που δεν ξέραμε ότι χρειαζόμαστε: Η Charli XCX γίνεται πρωταγωνίστρια του Τακάσι Μίικε

Ο αιρετικός σκηνοθέτης πρόκειται να συνεργαστεί με τη διάσημη ποπ σταρ η οποία θα έχει, επίσης, ρόλο παραγωγού.