September

3

Μια συναισθηματικά ελεγχόμενη και αφηγηματικά λιτή σπουδή πάνω στην αστική μοναξιά και αποξένωση. Πρόκειται για ένα ευαίσθητο δράμα με φεστιβαλική καριέρα (Κάρλοβι Βάρι, Τορόντο), που όμως θέλει να είναι φιλικό και προς το μέσο θεατή.

September
September - εικόνα 1

Τ ο «September» μπορεί να έχει έναν εντελώς αδικαιο­λόγητο αγγλόφωνο τίτλο­, χαρακτηριστικό πολλών σύγχρονων ελληνικών ταινιών, λίγα είναι όμως τα υπόλοιπα στοιχεία­ που το συνδέουν άμεσα με τη θεματική της οικογενειακής καταπίε­σης και το αντιρεαλιστικό στιλιζά­ρισμα του Greek weird wave. Περισσότερες συγγένειες μπορεί­ να βρει κάποιος με το «Δύσκολοι Αποχαιρετισμοί: Ο Μπαμπάς μου», το προ 11ετίας σκηνοθετικό ντεμπούτο της ιδιαίτερα ταλαντούχας­ Πέννυς Παναγιωτοπούλου, το οποίο διαχειριζόταν επίσης το θέμα της επώδυνης απώλειας. Εκεί ήταν ο μικρός Ηλίας αυτός που έχανε ξαφνικά τον πατέρα του, εδώ είναι η Άννα, μια μοναχική 30άρα υπάλληλος, αυτή που χάνει τον αγαπημένο σκύλο και μοναδικό σύντροφό της. Αποτελεί μια απόλυτα καθοριστική σχέση για εκείνη­, υποκατάστατο πολλών ψυχολογικών αναγκών, γι’ αυτό και πρέπει άμεσα να αναπληρωθεί. Η διέξοδος βρίσκεται στη γειτονική μονοκατοικία, όπου ζει μια τετραμελής, απόλυτα ευτυχισμένη οικογένεια. Η Άννα, η οποία έχει πιάσει γνωριμίες μαζί τους, θα ζητήσει αρχικά να θάψει το σκύλο στον κήπο τους και σταδιακά θα μπει όλο και βαθύτερα στην καθημερινότητά τους διεκδικώντας μια θέση ανάμεσά τους. Το «September» χτίζει αργά και μεθοδικά την πλοκή του (το σενάριο συνυπογράφουν η σκηνοθέτις με τη συγγραφέα Κάλλια Παπαδάκη), προσθέτοντας στη λιτή δραματουργία κρίσιμες ψηφίδες που χρωματίζουν με λεπτές αποχρώσεις την αφηγηματική εξέλιξη. Η Παναγιω­τοπούλου δουλεύει με ημιτόνια, αφαιρετικά, περισσότερο υπονοώντας παρά δηλώνοντας καθαρά τις προθέσεις καθενός από τους πρωταγωνιστές στον θεατή. Η ταινία της, άλλωστε, εξερευνά αυτό το αόρατο ανάμεσα που χωρίζει δύο ανθρώπους, δύο σκέψεις, δύο επιθυμίες. Ή δύο σχέσεις, όπως αυτή­ της Άννας με τη Σοφία, τη μητέρα της οικογένειας, κι εκείνη της Σοφίας με τον άντρα της. Χωρίς να γίνεται απόλυτα σαφές, καταλαβαίνουμε ότι η Σοφία έχει συνειδητοποιήσει τη νευρωτική ανάγκη της γειτόνισσάς της να παραποιεί την αλήθεια και να βρίσκει συνεχώς ­δικαιολογίες για να βρίσκεται κοντά της. Όπως καταλαβαίνουμε και ότι η ιδανική σχέση του ζευγαριού δεν είναι τελικά τόσο ιδανική, καθώς πολλές από τις κατά καιρούς διαφωνίες τους έχουν κρυφτεί κάτω από το (ακριβό) χαλί. Ο Σεπτέμβρης σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής και την αρχή μιας άλλης. Το ίδιο και το ανοιχτό φινάλε της ταινίας, το οποίο έρχεται με απόλυτη φυσικότητα, χωρίς ηθικολογίες ή κατασκευασμένες δραματικές συγκρούσεις. Η διαδρομή της Άννας (μια εσωτερική Κόρα Καρβούνη που μιλάει με το βλέμμα) μέχρι την άκρη της μοναξιάς μπορεί να κρύβει θλίψη, αλλά κουβαλά κι αισιοδοξία, μπορεί να είναι ημιτελής, έχει πάρει όμως μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Ο φακός της Παναγιωτοπούλου την περιμένει υπομονετικά

Περισσότερες πληροφορίες

September

3
  • Δραματική
  • 2013
  • Διάρκεια: 99 '
  • Πέννυ Παναγιωτοπούλου

Η Άννα δουλεύει σ’ ένα ΙΚΕΑ και ζει με το σκύλο της σ’ ένα μικρό διαμέρισμα. Όταν εκείνος πεθαίνει, ζητά να τον θάψει στον κήπο της οικογένειας που μένει στην απέναντι μονοκατοικία, η οποία αρχίζει σιγά σιγά να γίνεται το καταφύγιό της. Έτσι, μεταξύ των μελών της οικογένειας και της Άννας θα αναπτυχθεί μια ιδιόρρυθμη σχέση μεταξύ τρυφερής αποδοχής και ψυχρής απόρριψης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ξεκίνησε η προπώληση για το 8ο Παιδικό & Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου

Ώρα να προμηθευτείτε εγκαίρως τα εισιτήριά σας για την ενθουσιώδη διοργάνωση που βρίσκεται προ των πυλών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
08/10/2025

Ένα μεσημέρι με τον υποψήφιο για Όσκαρ μοντέρ Γιώργο Μαυροψαρίδη

Οι 31ες Νύχτες Πρεμιέρας φιλοξένησαν τον καταξιωμένο επαγγελματία που παρέδωσε masterclass στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Γαλλικού Ινστιτούτου.

Το Φεστιβάλ Παλαιστινιακού Κινηματογράφου επιστρέφει πιο δυναμικά από ποτέ

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα γεμάτο must-see ταινίες, η διοργάνωση για τέταρτη σερί χρονιά αναδεικνύει αιχμηρά την κατάσταση στη Λωρίδα της Γάζας με τον πιο εμφατικό τρόπο.

Μια χορταστική αποκλειστική ματιά στα γυρίσματα του θρίλερ "Στα Βάθη του Χειμώνα"

Οι συντελεστές του αγωνιώδους δράματος με την οσκαρική Έμα Τόμσον μιλούν στην κάμερα για τα παρασκήνια της "τσουχτερής" παραγωγής.

Good Boy: Η horror έκπληξη της χρονιάς έχει πρωταγωνιστή έναν αξιαγάπητο σκύλο

Η ταινία που μας βάζει να παρακολουθούμε τα τρομακτικά γεγονότα με τα μάτια του Ίντι του σκύλου έρχεται στους κινηματογράφους από το Cinobo.

Αυτές είναι οι 5 ταινίες που διεκδικούν το ευρωπαϊκό βραβείο κοινού LUX 2026

Υψηλός ο ανταγωνισμός μεταξύ των υποψήφιων τίτλων με τον νικητή να αναδεικνύουν οι Ευρωπαίοι πολίτες.

Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης θα τιμήσει τους πρωταγωνιστές του παλιού ελληνικού σινεμά

Την Δευτέρα 3 Νοεμβρίου το 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει ετοιμάσει μια λαμπρή τιμητική εκδήλωση για 36 ζώντες, εμβληματικούς ηθοποιούς του ελληνικού σινεμά της δεκαετίας του 1960.