Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη

3

Η κλασική κωμωδία που βλέπει την καλλιτεχνική κοινότητα από την ευτράπελή της πλευρά, μέσα από την ιστορία ενός θιάσου όπερας που δεν συγκροτήθηκε ποτέ, ανεβαίνει σε μια ευφρόσυνη παράσταση, η οποία επιλέγει να μείνει στον αφρό των πραγμάτων.

Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη ©Ελίνα Γιουνανλή

Ένας κόμης που θεωρείται φιλότεχνος κι αναλαμβάνει να βοηθήσει έναν Τούρκο έμπορο που σχεδιάζει να συστήσει θίασο όπερας και να εισαγάγει στη Σμύρνη το δυτικό αυτό είδος, τρεις πριμαντόνες δευτέρας διαλογής, βαρύτονοι, καστράτοι, λιμπρετίστες· αυτός είναι ο κόσμος που πλάθει ο Γκολντόνι σε μια κωμωδία που βλέπει από την ευτράπελή της πλευρά την καλλιτεχνική κοινότητα: το κυνήγι του πρώτου ρόλου, την αγωνία για την επαγγελματική εξασφάλιση, τη ματαιοδοξία, τις αντιζηλίες, τα πισώπλατα μαχαιρώματα. Μοτίβα διαχρονικά, δηλαδή αναγνωρίσιμα, αλλά και στο βάθος τους μάλλον δραματικά. Ο Βασίλης Παπαβασιλείου επέλεξε, παρ’ όλ’ αυτά να συνθέσει ένα μάλλον "απροβλημάτιστο" σκηνικό θέαμα, που στηρίχτηκε ιδιαίτερα στην τυποποίηση και το γέλιο που αυτή προκαλεί. Πάνω στο κεκλιμένο πατάρι του σκηνικού που είναι τόσο εξωρεαλιστικό όσο ένας πίνακας της pop art (του Άγγελου Μέντη, που υπογράφει και τα πολύχρωμα, "κραυγαλέα" κοστούμια), διαδραματίζεται μια ιστορία για ένα θίασο που δεν συγκροτήθηκε ποτέ, μια ιστορία για τις πολιτισμικές διαφορές Ανατολής και Δύσης, μια ιστορία που εκθέτει συμπεριφορές και γεγονότα τα οποία συνήθως μένουν κρυμμένα στα παρασκήνια, αλλά και μια ιστορία για την ανάγκη συσπείρωσης των καλλιτεχνών.

Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη
©Ελίνα Γιουνανλή

Όλα αυτά δοσμένα με τη μεγαλύτερη δυνατή ελαφρότητα. Έτσι, είναι απολαυστικό να παρακολουθείς μια ηθοποιό της κλάσης της Αγορίτσας Οικονόμου να επιδεικνύει τέτοια κωμική φλέβα στο ρόλο της "εν εξάλλω αγριόγατας" Τονίνας, τον Λαέρτη Μαλκότση έξοχο Πασκουαλίνο, απηυδισμένο από τη ζηλιάρα σύντροφό του, τον Θέμη Πάνου σε μια ξεκαρδιστική ερμηνεία του Τούρκου Αλή, στηριγμένη ακριβώς πάνω στην εθνικότητα και τη γλώσσα του, τον Αλέξανδρο Μυλωνά, ως κυνικό κόμη Λάσκα, για τον οποίον η τέχνη δεν είναι παρά "μπίζνες" (και, ενίοτε, ευκαιρία για ερωτικά οφέλη). Όπως επίσης χαίρεται κανείς την Ιωάννα Μαυρέα, που το ύφος της εδώ ταιριάζει γάντι στην Ανίνα, αλλά και τη Δάφνη Λαμπρόγιαννη, που συμπληρώνει με χαρακτηριστικό μπλαζέ ύφος το καστ των τριών τραγουδιστριών. Εξάλλου όλος ο θίασος είναι ξεχωριστός, καθώς αποδίδουν κωμικά χαρακτηριστικούς ανθρωπότυπους, ενώ ο σκηνοθέτης εμπλουτίζει την παράσταση με μικρά οπερατικά ιντερμέδια (σοπράνο η Βάσια Ζαχαροπούλου) και άλλες "ενέσεις" θεατρικότητας, τιμώντας τους δεκάδες αφανείς ήρωες που συντελούν στη δημιουργία μιας θεατρικής παράστασης.

Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη
©Ελίνα Γιουνανλή

Η παράσταση του Εθνικού συνιστά ένα ωραίο παράδειγμα θεάτρου συνόλου, όπου η μουσική του Γιώργου Δούσου, οι χορογραφίες του Φωκά Ευαγγελινού, οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου και κάθε ηθοποιός, μέχρι αυτόν που ερμηνεύει τον μικρότερο, βουβό ρόλο, συνθέτουν ένα ευφρόσυνο θέαμα που γιορτάζει το θέατρο και μοιάζει να λέει εκ μέρους των καλλιτεχνών: Κι αν έχουμε αδυναμίες, αγαπάτε μας! Παρ’ όλ’ αυτά, μένει μάλλον η γλυκόπικρη επίγευση πως η ελαφράδα που επέλεξε ο Βασίλης Παπαβασιλείου κάνει τελικά την επίδραση του θεάματος να εκρήγνυται και να σβήνει τόσο γρήγορα όσο ο αφρός μιας σαμπάνιας.

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.