Φιλουμένα Μαρτουράνο

3

Η καλοπαιγμένη και καλαίσθητη παράσταση τιμάει ένα έργο με λαϊκή απήχηση και ναπολιτάνικο ταμπεραμέντο, αλλά όχι χωρίς να δημιουργεί ερωτήματα για τη θέση του στο σύγχρονο ρεπερτόριο.

Φιλουμένα Μαρτουράνο Ελίνα Γιουνανλή©

Έργο με λαϊκό χαρακτήρα, ναπολιτάνικο ταμπεραμέντο και έναν δυναμικό γυναικείο πρωταγωνιστικό ρόλο, η "Φιλουμένα Μαρτουράνο" γνώρισε μεγάλη απήχηση, ακόμη και επί δεκαετίες μετά τη συγγραφή της, το 1946. Η ιστορία της πόρνης που διεκδίκησε –και κατάφερε– να την παντρευτεί ο επί είκοσι πέντε χρόνια εραστής της, όχι για λόγους δικής της οικονομικής εξασφάλισης ή "τιμής", αλλά προκειμένου να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον για τους τρεις γιους που είχε αποκτήσει κρυφά στο παρελθόν, δείχνει να συγκινεί ακόμη. Οι ζωηροί χαρακτήρες, η εναλλαγή των συναισθημάτων από το δράμα στην κωμωδία και από εκεί στη συγκίνηση, το συμφιλιωτικό φινάλε και το σημαντικό "μήνυμα" δίνουν στο έργο ισχυρό, όπως αποδεικνύεται, λαϊκό έρεισμα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως πρόκειται για δημιουργία ενός ανθρώπου που μεγάλωσε μέσα στο θέατρο κι έτσι γνώρισε τους σκηνικούς κώδικες από πρώτο χέρι: ο πατέρας του ντε Φιλίππο ήταν συγγραφέας και ηθοποιός, η μητέρα του μοδίστρα θεάτρου, ενώ κι ο ίδιος ήταν επίσης σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Φιλουμένα Μαρτουράνο
Ελίνα Γιουνανλή©

Αυτήν τη γοητεία και τη σκηνική λειτουργικότητα τιμάει η καλοπαιγμένη και καλαίσθητη παράσταση του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου: τα έντονα συναισθήματα που αναδύονται, τις κωμικές και τις δραματικές στιγμές που εναλλάσσονται, τον λαϊκό χαρακτήρα, και πάνω απ’ όλα τα πρόσωπα. Η κεντρική ηρωίδα, μια γυναίκα με τσαγανό, κυριαρχεί επί σκηνής στην ερμηνεία της Μαρίας Ναυπλιώτου, η οποία, έχοντας αποβάλει κάθε ίχνος της έμφυτης φινέτσας της, ενσαρκώνει μια λαϊκή, απολύτως γήινη γυναίκα, σκληραγωγημένη από τη ζωή, παθιασμένη και "μάγκισσα", ακόμη κι όταν, σε κάποιες στιγμές, δείχνει να υπερβάλλει. Επάξιος δίπλα της ο Μελέτης Ηλίας στο ρόλο του Ντομένικο, ενός αρνητικού ήρωα στην πραγματικότητα, που έζησε για χρόνια με τη Φιλουμένα απαξιώνοντας και ταπεινώνοντάς τη. Αλλά και οι υπόλοιποι ρόλοι είναι προσεχτικά δοσμένοι, από την υπηρέτρια Λουτσία που χρωματίζει με απολαυστικούς τόνους η Νεφέλη Μαϊστράλη, τη Ροζαλία της Πηνελόπης Μαρκοπούλου, έως τους τρεις γιους (Βασίλης Ντάρμας, Βασίλης Μηλιώνης, Βαγγέλης Δαούσης), έστω κι αν κάποια πρόσωπα αποδίδονται με κωμική υπερβολή, όπως η Ντιάνα, η αντίζηλος της Φιλουμένα, που ερμηνεύει η Ιωάννα Τζίκα.

Φιλουμένα Μαρτουράνο
Ελίνα Γιουνανλή©

Τα σκηνικά και τα κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδήρη, πιστά στην εποχή του έργου, είναι καλαίσθητα και συμβάλλουν στην ατμοσφαιρική παράσταση, ειδικά στην τελευταία σκηνή χάρη και στους φωτισμούς της Σοφίας Αλεξιάδου. Μένει όμως ως επίγευση το ερώτημα για τη θέση του έργου στο σύγχρονο ρεπερτόριο: Παρόλο που δείχνει να απηχεί κάποιο βαθύτερο προβληματισμό, ακολουθώντας τα ίχνη του ρεύματος του ιταλικού νεορεαλισμού (χωρίς όμως να φτάνει στο δικό του βάθος), έτσι όπως εισβάλλουν στην ιστορία ζητήματα ταξικών ανισοτήτων ή η ιδέα της γυναικείας χειραφέτησης, η "Φιλουμένα Μαρτουράνο" δεν παύει να είναι απλώς ένα δραματικό παραμύθι με ευτυχισμένο τέλος.

Περισσότερες πληροφορίες

Φιλουμένα Μαρτουράνο

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Λαμπρό δείγμα του ιταλικού νεορεαλισμού που συμπυκνώνει στις σελίδες της μια ολόκληρη εποχή, η Φιλουμένα αποτελεί ένα από τα πιο αγαπημένα έργα του παγκόσμιου θεατρικού ρεπερτορίου που διαχρονικά συγκινεί το κοινό, ακόμα κι αν έχουν περάσει 77 χρόνια μετά το πρώτο της ανέβασμα στη Νάπολη (1946). Η Φιλουμένα Μαρτουράνο ξεκίνησε ως πόρνη και κατέληξε ερωμένη του πλούσιου εμπόρου Ντομένικο Σοριάνο. Τώρα, έπειτα από αρκετά χρόνια κοινού βίου, διεκδικεί τη θέση που της αξίζει. Ένα απρόσμενο μυστικό ανατρέπει τις ισορροπίες και αλλάζει τα δεδομένα, στο έργο που βάζει στο μικροσκόπιο τη γυναίκα, τις προβληματικές οικογενειακές και κοινωνικές δομές και τα στερεότυπα φέρνοντας αντιμέτωπους δύο κόσμους με όχημα τη σπουδαία γλώσσα του συγγραφέα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Θεόδωρος Τερζόπουλος: "Η ζωή είναι μια παρένθεση μέσα στη μεγάλη επικράτεια του θανάτου"

Το θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου συμπληρώνει 40 χρόνια λειτουργίας και ανοίγεται σε νέους στοχασμούς. Διαβάστε όσα μας είπε ο κορυφαίος δημιουργός με αφορμή τις πολυαναμενόμενες παραστάσεις "Περιμένοντας τον Γκοντό" στη Στέγη (15-19/5) και "Ορέστεια" στην Επίδαυρο (12-13/7).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/05/2024

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber