Άγριος σπόρος

4

Tι είναι αυτό που κάνει την παράσταση να παίζεται αδιαλείπτως εδώ και τέσσερα χρόνια; Η απάντηση φαίνεται απλή, αν και πολλά παραπάνω κρύβονται πίσω από τη διατύπωση ότι πρόκειται για ένα πολύ καλό έργο σε μια εξίσου καλή σκηνική παρουσίαση.

Άγριος σπόρος

Ο «Άγριος σπόρος» είναι ένα έργο που θα μπορούσε εύκολα να παρερμηνευθεί ή έστω να διαβαστεί μονόπλευρα. Το ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει οφείλεται καταρχήν στη συγγραφική διάνοια του Γιάννη Τσίρου. Πίσω από την ιστορία του Σταύρου, που διατηρεί την παράνομη καντίνα του σε μια ελληνική παραλία και βρίσκεται μπλεγμένος σε μια ιστορία εξαφάνισης ενός Γερμανού τουρίστα, θα μπορούσε κάποιος να διακρίνει μια διάθεση στερεοτυπικής περιγραφής του τύπου του «νεοέλληνα» ή δικαίωσης της «λαμογιάς» του. Ο Τσίρος όμως δεν έχει χαρακτηριστεί άδικα ως ένας εκ των αξιότερων εκπροσώπων της ρεαλιστικής δραματουργίας· ξέρει να κάνει θέατρο πέρα από στερεοτυπικά σχήματα κι εύκολες διατυπώσεις. Αποφεύγει τη γραφικότητα και δεν μας καθοδηγεί προς την υιοθέτηση μονοδιάσταστων θέσεων.

Ακόμη και ο χαρακτηρισμός του έργου ως τυπικά «ελληνικού», στην πραγματικότητα το περιορίζει. Ναι, ο «Άγριος σπόρος» μάς είναι απολύτως οικείος, καθώς φέρνει στη σκηνή αναγνωρίσιμους ανθρώπους και συνομιλεί με ζητήματα που προέκυψαν στον δημόσιο διάλογο κατά την περίοδο της ελληνικής κρίσης (γράφτηκε το 2012). Τελικά όμως ξεπερνάει τα όρια της ελληνικότητας, καθώς στο πρόσωπο του Σταύρου αναγνωρίζεται οποιοσδήποτε αγωνίζεται να επιβιώσει ενάντια σε ένα απρόσωπο σύστημα που τον κατασπαράζει καθώς κι ενάντια στην ίδια την κοινωνία, μια κοινωνία με τις δικές της αμαρτίες, άρα όχι λιγότερο ένοχη απ’ ό,τι ο ίδιος.

Άγριος σπόρος - εικόνα 1

Ο Τσίρος έχει δημιουργήσει ένα ρέον θεατρικό έργο στη ρεαλιστική γραμμή που υπηρετεί, με γλαφυρούς, λαϊκούς χαρακτήρες, ανάλογη γλώσσα, συνεχείς εναλλαγές δραματικής και κωμικής θερμοκρασίας. Στηρίζει εύστοχα όλη τη δράση ανάμεσα σε τρία πρόσωπα και αφήνει τον –σημαντικό για την πλοκή– περίγυρο αόρατο από τους θεατές. Ακόμη πιο ενδιαφέρον, έχει δημιουργήσει ένα έργο που κρύβει όλο το ζουμί του κάτω από την επίφαση μιας αστυνομικής ιστορίας με λίγο από νεοελληνικό χιούμορ.

Άγριος σπόρος - εικόνα 2

Η σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη δικαίως αποδεικνύεται αγέραστη. Έχει συλλάβει εις βάθος το έργο, αναδεικνύει τις αποχρώσεις του, φωτίζει τους χαρακτήρες, δουλεύει τις σχέσεις τους. Μάλιστα, το τελικό αποτέλεσμα αναδύει την ίδια αβίαστη ευκολία που χαρακτηρίζει τη γραφή του Τσίρου. Αν και η παράσταση έχει γνωρίσει τρεις-τέσσερις διαφορετικές διανομές, αυτό δεν δείχνει να έχει πλήξει τη στέρεη κατασκευή της, πρόκειται για μια δουλειά που έχει ποτίσει τους συντελεστές της. Μπορεί ο Τάκης Σπυριδάκης της πρώτης διανομής να είχε ταυτιστεί με την αποστομωτική ερμηνεία του με τον ρόλο του Σταύρου, όμως ο Στάθης Σταμουλακάτος φέρνει τη δική του προσωπικότητα στη σκηνή, υπηρετεί με αμεσότητα έναν αντιήρωα της ζωής, που κινείται στο περιθώριο, μας τον παραδίδει με τα καλά του και τα στραβά του. Ωραία αλληλεπιδρούν οι ηθοποιοί που συμπληρώνουν την ερμηνευτική τριάδα, η Χριστίνα Μαριάννου και ο Χρήστος Κοντογεώργης, καταγράφοντας ο καθένας μερικές ξεχωριστές ερμηνευτικές στιγμές.

ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94, Κολωνός, 2105138067.

Περισσότερες πληροφορίες

Άγριος σπόρος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Ακροβατώντας μεταξύ κωμωδίας και δράματος, ο Τσίρος σκιαγραφεί μια αρχετυπική μορφή του Έλληνα της επαρχίας για να σχολιάσει τον καθημερινό αγώνα για επιβίωση.

Επί Κολωνώ

Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.