Ο ηλίθιος

3

Μοιρασμένη ανάμεσα στο ανέβασμα ενός σπουδαίου λογοτεχνικού κειμένου με το βλέμμα στραμμένο στο ευρύ κοινό και στην απόπειρα αναμέτρησης με τα εμπόδια που βάζει το είδος, η παράσταση δεν κερδίζει εξολοκλήρου το στοίχημα – ούτε και το χάνει.

Ο ηλίθιος

Μοιρασμένη ανάμεσα στο ανέβασμα ενός σπουδαίου λογοτεχνικού κειμένου με το βλέμμα στραμμένο στο ευρύ κοινό και στην απόπειρα αναμέτρησης με τα εμπόδια που βάζει το είδος, η παράσταση δεν κερδίζει εξολοκλήρου το στοίχημα – ούτε και το χάνει.

Ο ηλίθιος - εικόνα 1

Υπάρχουν μάλλον δύο δρόμοι για να αποτιμήσει κάποιος τη σκηνική αναμέτρηση με έναν από τους ογκόλιθους της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η μάχη μπορεί να θεωρηθεί εκ των προτέρων χαμένη, αν ληφθούν υπόψη κάποιοι παράγοντες, με κυριότερη τη λογοτεχνική υπόσταση του έργου, η οποία θέτει επί τάπητος τόσο θέματα διασκευής όσο και σκηνοθεσίας: να επιτευχθεί δραματική οικονομία, να βρεθεί τρόπος –ή τρόποι– να ξεπεραστούν οι αφηγηματικοί σκόπελοι, να υπάρξει σκηνοθετική θέση απέναντι στα θέματα ενός μνημειώδους έργου, να σκιαγραφηθούν σε ικανοποιητικό εύρος και βάθος οι ήρωες κ.λπ. Μπορεί όμως και να θεωρηθεί κερδισμένη αν συνυπολογιστούν το τόλμημα ενός τέτοιου ανεβάσματος και το γεγονός ότι μέσω ενός λαϊκού, συλλογικού γεγονότος όπως το θέατρο επικοινωνείται ένα σπουδαίο έργο, ενδεχομένως και σε ανθρώπους που δεν είχαν προηγούμενη επαφή μαζί του.

Ανάμεσα σε αυτούς τους δύο δρόμους κινείται η παράσταση του Νίκου Διαμαντή. Το πρώτο που οφείλεται να της αναγνωριστεί είναι η δραματουργική ευκρίνεια και άνεση με την οποία μεταδόθηκε το κείμενο στην πλατεία. Η σκηνική διασκευή των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη συντέλεσε προφανώς σε αυτό, αν και δεν αποδίδονται τα ίδια εύσημα στη μετάφρασή τους, που ακούστηκε μάλλον πεζή, με ενοχλητικές­ λέξεις να παρεισφρέουν (όπως «σκασίλα μου», «ξεφτίλα» κ.ά.). Η σκηνογραφική λιτότητα, η μη επιδίωξη να εμπλουτιστεί το θέαμα με ρεαλιστικά ή πλουραλιστικά σκηνικά (Λίλη Πεζανού), ευνόησε ακόμη περισσότερο την ευκρίνεια και μετέθεσε αποκλειστικά στην ανάγνωση των ρόλων και στις υποκριτικές ερμηνείες το κύριο φορτίο. Η διασκευή έδωσε και πάλι ωραία λύση, κρατώντας δέκα βασικά πρόσωπα κι επιτρέποντας έτσι στη σκηνοθεσία να εστιάσει στην ψυχοσύνθεση και στις σχέσεις τους, κάτι που όμως δεν επιτεύχθηκε στον επιθυμητό βαθμό.

Ο ηλίθιος - εικόνα 2

Η όλη προσπάθεια ίσως ζημιώθηκε από κάτι που δεν παρατηρείται πρώτη φορά στο ανέβασμα των κλασικών αριστουργημάτων: κακώς εννοούμενο δέος. Χαρακτηριστική αυτού ήταν η ερμηνεία του Πέτρου Φιλιππίδη, που απέδωσε την ιδιοσυγκρασία του ήρωα μέσω ενός «μελαγχολικού» ύφους (στην προσπάθειά του να απομακρυνθεί από την ιδιότητα του κωμικού;), όπως και το γενικότερο κράτημα της παράστασης: ήταν μάλλον επίπεδη, σε αρκετά σημεία υποτονική και της έλειπαν οι μεγάλες σκηνές. Υπήρξαν βέβαια ερμηνείες που ανέβασαν τη θερμοκρασία (όπως του Ιωάννη Παπαζήση ως Ιππόλυτου), ηθοποιοί που έδειξαν να εμφορούνται από τα πάθη των ηρώων (ο Γιάννης Στάνκογλου ως Ραγκόζιν ή η Μαρία Κίτσου ως Ναστάζια Φιλίποβνα), αλλά τόσο αυτοί όσο και τα υπόλοιπα πρόσωπα έμειναν, λιγότερο ή περισσότερο, στο ημίφως.

Κάποια θέματα αναδείχτηκαν, όπως κάποιες ψυχοσυνθέσεις και κάποιες σχέσεις, όμως (μου) έλειψε η απάντηση σε ένα καίριο ερώτημα: τι μας λέει ο «Ηλίθιος» και τι μας λέει ειδικά σήμερα; Η αναγκαστική σύντμηση του κειμένου δεν του επιτρέπει να «μιλήσει» μόνο του, ενώ τέτοιου­ τύπου ρεπερτοριακές επιλογές απαιτούν εκ των πραγμάτων, επιτακτικότερα από άλλες, πιο αποφασιστικές σκηνοθετικές θέσεις.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου, Πειραιάς, 2104143310-20. Διάρκεια: 180΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο ηλίθιος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 180 '

Ο αδέξιος στις κοινωνικές επαφές πρίγκιπας Μίσκιν επιστρέφει στη Ρωσία, όπου εκπλήσσει με την απλότητα και τον αυθορμητισμό του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Πέθανε η Άννα Παναγιωτοπούλου

Η πολυαγαπημένη ηθοποιός έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 77 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
04/05/2024

Τι είδαμε τελικά τη σεζόν 2023-24;

Νέες πρεμιέρες αναμένονται καθ’ όλη τη διάρκεια του Μαΐου, παρ’ όλα αυτά, καθώς την Κυριακή των Βαΐων κατέβασαν αυλαία οι περισσότερες παραστάσεις του χειμώνα, ο εθιμοτυπικός απολογισμός της σεζόν προσφέρει μια καλή εικόνα της.

"Τα 12 Κουπέ" για 12η χρονιά στο Τρένο στο Ρουφ

Το μοναδικό σιδηροδρομικό πολιτιστικό φεστιβάλ, το οποίο είναι αφιερωμένο στη σύγχρονη νεανική έκφραση και δημιουργία, έρχεται ξανά τον Μάιο στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο, με είσοδο ελεύθερη.

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.