Ψηλά από τη γέφυρα

2,5

Ανομολόγητα, παράφορα ερωτικά πάθη οδηγούν σε μια οικογενειακή τραγωδία, χωρίς να παραλείπονται οι κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις. Η πολύσημη κοινωνική γραφή του Αμερικανού δραματουργού στήνει παγίδες σε αυτήν την ανολοκλήρωτη σκηνοθετική προσέγγιση.

Ψηλά από τη γέφυρα

Ανομολόγητα, παράφορα ερωτικά πάθη οδηγούν σε μια οικογενειακή τραγωδία, χωρίς να παραλείπονται οι κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις. Η πολύσημη κοινωνική γραφή του Αμερικανού δραματουργού στήνει παγίδες σε αυτήν την ανολοκλήρωτη σκηνοθετική προσέγγιση.

Ψηλά από τη γέφυρα - εικόνα 1

Αν λάβουμε υπόψη ότι οι πρώτες κριτικές στα μέσα της δεκαετίας του ’50 για το έργο του Μίλερ αμφιταλαντεύτηκαν για το αν πρόκειται για μια οικογενειακή τραγωδία ή απλώς για ένα ρομαντικό μελόδραμα, ίσως κατανοήσουμε ευκολότερα τους λόγους για τους οποίους η Νικαίτη Κοντούρη δεν κατάφερε να αναμετρηθεί ικανοποιητικά μαζί του. Αν προσθέσουμε δε πως στο οικογενειακό­ δράμα προστίθεται το πολιτικό background, τα πράγματα θολώνουν περισσότερο. Στην πραγματικότητα, βέβαια, ο θεματικός πλουραλισμός είναι που κάνει το «Ψηλά από τη γέφυρα» ανοιχτό σε διαφορετικές ερμηνείες και αναγνώσεις, η καθεμία από τις οποίες μπορεί να φωτίσει περισσότερο μια πτυχή έναντι κάποιας άλλης.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η Νικαίτη Κοντούρη φαίνεται να στάθηκε αναποφάσιστη ανάμεσα στο πολιτικό σχόλιο και το ψυχολογικό επίπεδο, αφήνοντας εντέλει και τα δύο ανολοκλήρωτα. Παρότι­, για παράδειγμα, σε ένα σημερινό­ ανέβασμα θα νομιμοποιούνταν μια σύνδεση των Ιταλών παράνομων μεταναστών του τότε που κατέφταναν στη Νέα Υόρκη με τους πρόσφυγες του σήμερα, η εναρκτήρια σκηνή με τους ανθρώπους με τα πορτοκαλί γιλέκα μέσα στη βάρκα ήταν ένα εύρημα που αφέθηκε ανεκμετάλλευτο, επιχειρώντας μάλλον να απευθυνθεί στα συναισθηματικά μας αντανακλαστικά. Ή μπορεί η σκηνοθεσία να επέλεξε τη συνεχή υπενθύμιση του κοινωνικοπολιτικού προσήμου, πλαισιώνοντας τη δράση με βουβές σκηνές από τη ζωή των ανθρώπων του λιμανιού, οι ηθοποιοί όμως χάθηκαν στο βάθος της μεγάλης σκηνής και η πρόθεση έμεινε μισή.

Ψηλά από τη γέφυρα - εικόνα 2

Τα πράγματα δεν βελτιώνονται, ούτε αν αφήσουμε το πολιτικό­ επίπεδο στην άκρη. Στο επίκεντρο­ του έργου, άλλωστε, βρίσκεται η ιστορία του Έντι Καρμπόνε, του Ιταλοαμερικάνου λιμενεργάτη και κρυφά ερωτευμένου με την ανιψιά της γυναίκας του, ο οποίος, τυφλωμένος από το πάθος, καταδίδει στις αρχές τον παράνομο μετανάστη που φιλοξενεί, μόλις αντιληφθεί πως έχει σχέση με την ανιψιά του και πρόκειται να παντρευτούν. Μια σύγχρονη τραγωδία δηλαδή, για την οποία μάλιστα ο Μίλερ μεταχειρίστηκε ελεύθερα το πρότυπο της αρχαίας ελληνικής, εισάγοντας τον ρόλο του δικηγόρου Αλφιέρι που λειτουργεί ως Χορός/Αφηγητής κι επιχειρώντας να προσδώσει στα πρόσωπα αρχετυπική διάσταση.

Στην παράσταση βλέπουμε ηθοποιούς αναγνωρισμένων ικανοτήτων και άλλους νεότερους να βρίσκονται στη σκηνή, επιχειρώντας να δείξει ο καθένας με πειθώ την προσωπική του θέση μέσα στην τραγωδία, χωρίς όμως να συντονίζονται μεταξύ τους, ειδικά οι ηθοποιοί της επίμαχης τετράδας: Γιώρ­γος Κιμούλης (Έντι), Μαρία Κεχαγιόγλου (Μπέατρις), Ηλιάνα­ Μαυρομάτη (Κάθριν), Αλέξανδρος Μαυρόπουλος (Ροντόλφο). Τι μένει τελικά; Ένα ωραίο έργο, η ουσιαστικά λιτή ερμηνεία του Νίκου Χατζόπουλου (Αλφιέρι) και αυτό που έμελλε να είναι το τελευταίο σκηνικό του Γιώργου Πάτσα: μόλις με μία εικόνα, τους δεκάδες γάντζους που αιωρούνται πάνω από τους ηθοποιούς, αποτύπωσε το αναπόδραστο της μοίρας των ηρώων.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ) Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, Ομόνοια, 2105288170. Διάρκεια: 130΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ψηλά από τη γέφυρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Το αυτοκαταστροφικό πάθος του Έντι Καρμπόνε για τη νεαρή ανιψιά του στο οικογενειακό δράμα του 1955.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Γράμμα στον πατέρα" του Κάφκα ξεδιπλώνεται στο H.ug

H ομάδα Αbnormal μεταφέρει θεατρικά την επιστολή του Φραντς Κάφκα που δεν παραδόθηκε ποτέ, με ερμηνευτές τους Φοίβο Παπακώστα και Δημήτρη Καταλειφό και μουσική του The Boy.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/04/2024

"Άλλες εποχές": Το αινιγματικό έργο του Πίντερ ανεβάζει το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη το έργο του Χάρολντ Πίντερ (που είναι περισσότερο γνωστό ως "Παλιοί καιροί").

"Η αξία της ζωής": Βασίλης Ρίσβας και Πέγκυ Σταθακοπούλου μιλούν για τη συνάντησή τους με τον Σωτήρη Τσαφούλια

Για το έργο της Τζέιν Άντερσον και τους ρόλους τους μίλησαν στο "α" οι δύο γνωστοί και ταλαντούχοι ηθοποιοί. Ένα έργο που μιλά για μια ανείπωτη απώλεια αλλά και την ελευθερία του να ζήσεις όπως επιλέγεις εσύ.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις περισσότερες από 100 θεατρικές παραστάσεις πριν το Πάσχα

Μέχρι και τη Μεγάλη Τρίτη οι περισσότερες παραγωγές της φετινής σεζόν ετοιμάζονται να ρίξουν την αυλαία της χειμερινής σεζόν 2023-24. Εμείς τις χωρίσαμε σε κατηγορίες σε ένα πολυσυλλεκτικό οδηγό θεατρικών εξορμήσεων λίγο πριν το Πάσχα.

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.