Ριχάρδος Β΄

3

Εικαστικής και μεταφυσικής υφής θέαμα-απεικόνιση του μεγαλείου της πτώσης με αφορμή τη σαιξπηρική τραγωδία, με τον Άρη Σερβετάλη και τον πενταμελή θίασο ιερατικά αλλά φλύαρα χορογραφημένους και ανεπαρκώς δουλεμένους στο λόγο.

Ριχάρδος Β΄

Εικαστικής και μεταφυσικής υφής θέαμα-απεικόνιση του μεγαλείου της πτώσης με αφορμή τη σαιξπηρική τραγωδία, με τον Άρη Σερβετάλη και τον πενταμελή θίασο ιερατικά αλλά φλύαρα χορογραφημένους και ανεπαρκώς δουλεμένους στο λόγο.

Ριχάρδος Β΄ - εικόνα 1

Εντυπώνεται μεμιάς στο νου του θεατή η εναρκτήρια σκηνή, με τον Άρη Σερβετάλη να κινείται αργά και ιερατικά στην κορυφή του ομιχλώδους λόφου, μέσα στη χρυσαφένια του πανοπλία, γρονθοκοπώντας το στήθος του ρυθμικά. Πίνακας που ζωντάνεψε για να γίνει ένα οντολογικής υφής εικαστικό υπόμνημα στον «Ριχάρδο Β΄» του Σαίξπηρ και σκηνικό τοπίο δηλωτικό ολόκληρου του έργου είναι αυτή η εικόνα. και δεν είναι η μόνη που θα σας μείνει αξέχαστη. Μια αέναη ποιητική του χώρου αναμοχλεύεται επί σκηνής, αποκαλύπτοντας τον εσωτερικό κόσμο της σαιξπηρικής τραγωδίας. Τα χαλιά που μαζεύονται για να φανεί το χωμάτινο υπέδαφος, τα ξεραμένα φυτά στη μια άκρη, οι ντουντούκες στο βάθος, η εμφάνιση του ακέφαλου σώματος στο ημίφως, σε συνδυασμό με τα ηλεκτρισμένα ηχητικά τοπία του Coti K. και τους «ζωντανούς» φωτισμούς του Θύμιου Μπακατάκη, συνθέτουν μια πανίσχυρη οπτικοακουστική δραματουργία. Πολιτική και θεολογία, οντολογία και μεταφυσική διασταυρώνονται στο πρόσωπο ενός βασιλιά-σκιάχτρο, με το «χους ει και εις χουν απελεύσει» να αποκτά σε αυτήν την παράσταση –σε σύλληψη, σκηνοθεσία, σκηνογραφία κι ενδυματολογία της Έφης Μπίρμπα–, ένα πνιγηρό μεγαλείο. Γιατί ακόμη και η πτώση ενός άθλιου όπως ο Ριχάρδος έχει ομορφιά. Αυτό μοιάζει­ να μας λέει η σκηνοθέτις με ένα ­ρομαντικό απόηχο.

Ριχάρδος Β΄ - εικόνα 2

Διατηρώντας ελάχιστο κείμενο­ –κατά βάση κάποιες φράσεις– από το πρωτότυπο, οι συντελεστές έχουν κάνει μια ελεύθερη διαχείριση της σαιξπηρικής τραγωδίας με μια αφαιρετική σκηνική σύνθεση η οποία εστιάζει σε μια εικαστικής και μεταφυσικής υφής ανάγνωσή του (επιμέλεια κειμένων: Μιχαήλα Πλια­πλιά). Απαλείφονται πρόσωπα, συγκρούσεις, μονόλογοι, στιχομυθίες και απειράριθμα επεισόδια του έργου, διαφαίνεται όμως ο πυρήνας του: το ότι η πτώση αυτού του βασιλιά είναι αναπόφευκτη όπως ο θάνατος, μοιραία όπως κάθε εξουσία, κωμικοτραγική όπως η ίδια η ζωή. Υποχείριο των κολάκων, των ανεπαρκών προσόντων του αλλά και της υπέρμετρης αλαζονείας του, ο Ριχάρδος, αυτός ο μεσαιωνικός αυτιστικός τύραννος που κυβερνά «ελέω Θεού» με παιδιάστικο εγωκεντρισμό, εξορίζοντας τους συγγενείς του, δημεύοντας τις περιουσίες των υπηκόων του, εξαπολύοντας άστοχες εκστρατείες και «ντροπιάζοντας» την Αγγλία, είναι καταδικασμένος a priori να συντριβεί.

Κι ενώ υπάρχει αυτό το πένθιμο μυσταγωγικό πλαίσιο, με τον βασικό καμβά της παράστασης να εξυφαίνεται με ένα αδρό σωματικό παίξιμο και μια κινησιολογία αρκετά φλύαρη κι επαναλαμβανόμενη αλλά απόλυτα στιλιζαρισμένη, βραδυφλεγή και τελετουργική, ο λόγος εκφέρεται αναίτια αδούλευτος. Τα θραύσματα του σαιξπηρικού κειμένου εκφωνούνται σαν να διαβάζονται από μαθητές δημοτικού σχολείου που δεν έχουν ξαναδεί μπροστά τους το κείμενο και ούτε έχουν λάβει υπόψη τα οντολογικά, πολιτικά και κοινωνικά συμφραζόμενά του. Λόγος και όψη δεν συμβαδίζουν αισθητικά κι εννοιολογικά ούτε για μια στιγμή. Γιατί; Τι ωφελεί η παιδαριώδης χρήση του λόγου ανεξαιρέτως από όλους τους ηθοποιούς; Ο θαυμαστός λόγος του Άγγλου βάρδου εκφέρεται μεν, αλλά δεν δικαιώνεται ποτέ. Αν είναι επιλογή, δεν γίνεται κατανοητή. Κάθε άλλο. εκλαμβάνεται ως ανεπάρκεια. Εκτός από τον Άρη Σερβετάλη, παίζουν επίσης οι Νίκος Καμόντος, Ερμής Μαλκότσης, Ιωάννα Τουμπακάρη και Αχιλλέας Χαρίσκος.

ΡΟΕΣ Ιάκχου 16, Γκάζι, 2103474312. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ριχάρδος Β΄

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Άρ. Σερβετάλης ενσαρκώνει τον πιο άδοξο σαιξπηρικό βασιλιά, εκείνον που πρέπει να παραδώσει αμαχητί το θρόνο και το στέμμα, να αποποιηθεί τον τίτλο και μαζί την ίδια την ύπαρξή του

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.