Άννα Καρένινα

2,5

Με τη Μαρία Ναυπλιώτου και τον Ορφέα Αυγουστίδη να ξεχωρίζουν και κάποιους ακόμη ηθοποιούς να δίνουν συμπαθείς ερμηνείες, μια αδιάφορα σκηνοθετημένη πολύωρη παράσταση-αναπαράσταση της υπόθεσης ενός σπουδαίου κειμένου, το οποίο, ωστόσο, συγκλονίζει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Άννα Καρένινα

Με τη Μαρία Ναυπλιώτου και τον Ορφέα Αυγουστίδη να ξεχωρίζουν και κάποιους ακόμη ηθοποιούς να δίνουν συμπαθείς ερμηνείες, μια αδιάφορα σκηνοθετημένη πολύωρη παράσταση-αναπαράσταση της υπόθεσης ενός σπουδαίου κειμένου, το οποίο, ωστόσο, συγκλονίζει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

Άννα Καρένινα - εικόνα 1

Όλοι τη γνωρίζουμε. Το πάθος της «Άννα Καρένινα» (1878) είναι, εξάλλου, γνωστό: σύζυγος ισχυρού τσαρικού παράγοντα και μητέρα ενός παιδιού ερωτεύεται έναν αξιωματικό, αποκτά μαζί του παιδί, σκανδαλίζει τον περίγυρό της κι απομονώνεται, ενδίδει στη μορφίνη, χάνει τα λογικά της και αυτοκτονεί πέφτοντας στις ράγες του τρένου. Κι όμως, όσο γνώριμα –έως και «γραφικά»– ακούγονται όλα αυτά, η ηρωίδα του Τολστόι θα μείνει ανεξιχνίαστη στο διηνεκές, αειθαλές αντικείμενο της λογοτεχνικής κριτικής, της ψυχανάλυσης, της κοινωνιολογίας…

Μια ανοιχτή διερώτηση είναι η ύπαρξή της, συνώνυμη της ιερότητας και της δαιμονικότητας που ενέχουν η ελευθερία και ο έρωτας. «Κανένας δεν με ξέρει. Ούτε εγώ τον εαυτό μου. Γιατί βρίσκομαι εδώ;», αναρωτιέται και η Μαρία Ναυπλιώτου, ενσαρκώνοντάς τη με ήμερη δύναμη, αξιοπρόσεκτες μεταπτώσεις κι ένα πολυκύμαντο φινάλε. Ερμηνευτική επάρκεια επιδεικνύουν και οι Ορφέας Αυγουστίδης, Μελέτης Ηλίας, Ευγενία Δημητροπούλου, Μαρία Σαββίδου, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Δήμητρα Σιγάλα κ.ά.

Άννα Καρένινα - εικόνα 2

Η σκηνική μεταφορά ενός λογοτεχνικού magnum opus είναι, ομολογουμένως, ένας άθλος. Η διασκευή των αδερφών Κούφαλη αφουγκράζεται τους βασικούς θεματικούς πυλώνες και το πνεύμα της εποχής αλλά υστερεί σε εκφραστικότητα και πυκνότητα, ενώ αφανίζει τους συσχετισμούς των εσωτερικών μονολόγων που διέπουν το μυθιστόρημα (πρωτίστως, εκείνον της Καρένινα και του Λεβίν-alter ego του Τολστόι). Η παράσταση του Πέτρου Ζούλια εικονογραφεί προσεγμένα τα τεκταινόμενα, εντοπίζοντας εξίσου το κωμικό όσο και το τραγικό αλλά με μια λογική προσεγμένης ορθότητας και πρώτου επιπέδου ανάλυσης, δίχως φαντασία ή στοχαστικότητα. Η θεατρικότητα ηττάται κατά κράτος, κι όχι μόνο από τα μικρόφωνα-ψείρες. Τα πάντα εκτυλίσσονται μέσα στα άκομψα βαγόνια ενός ογκώδους τρένου, το οποίο καταδυναστεύει τη σκηνή, στριφογυρίζοντας σαν καρουζέλ (σκηνικά/κοστούμια: Αναστασία Αρσένη).

Ο θίασος είναι διαρκώς παρών, παρατηρώντας μέσα από τα κουπέ τους δύο εραστές. Μετατοπίζεται έτσι το κέντρο βάρους από την εσωτερική πάλη των ηρώων στη σφαίρα της έξωθεν κοινωνικής πίεσης και από την τραγωδία στο ηθικώς μεμπτό. Τα πάντα υπογραμμίζονται ανελέητα: ροζ τουαλέτα για την «αθώα» Κίτι, πορφυρή για τη «μοιραία» Καρένινα, ασορτί με –ζωντανό– σκυλάκι η «πρακτική» κόμισσα. Η λογική των παράλληλων μονολόγων, καθώς και οι μεταστροφές των χαρακτήρων, χάνονται μέσα στη νατουραλιστική περιγραφικότητα, τους άνευρους ρυθμούς και το άγχος για σκηνική οικονομία. Ουδέποτε, επίσης, συγκροτείται υποκριτικός κώδικας. Δίχως οργανική σχέση με τους συμπαίκτες τους ή τα λεγόμενά τους, οι ηθοποιοί παίζουν όπως ξέρουν και όπως μπορούν–χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο υπερκινητικός Γεράσιμος Γεννατάς και, αντίστροφα, ο υποτονικός Μάξιμος Μουμούρης.

Η ομίχλη, το χιόνι, ο καπνός, οι τουαλέτες εποχής και οι λυπητερές μελωδίες (Θοδωρής Οικονόμου) είναι εκεί, σε μια «φτιαχτή» ατμόσφαιρα, δίχως μαγεία ή πλαστικότητα, παραπέμποντας στο παλιακό, κακώς εννοούμενο «κλασικό θέατρο» περασμένων δεκαετιών και σε μια τελματωμένη από καιρό παραστασιακή παράδοση.

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ - REX Πανεπιστημίου 48, 2103305074. Διάρκεια: 210΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Άννα Καρένινα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 210 '

Οι ανθρώπινες σχέσεις αλλοιώνονται από τις κοινωνικές συμβάσεις και η εμβληματική ηρωίδα θα πληρώσει ακριβά το τίμημα του πάθους της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.