Εμιgrέδες

3,5

Η αναζήτηση ταυτότητας δύο μεταναστών, ενός διανοούμενου κι ενός εργάτη, σε μια παράσταση που αγγίζει ιδιαιτερότητες του Θεάτρου του Παραλόγου, με πρωταγωνιστές δύο ικανότατους ηθοποιούς.

Εμιgrέδες

Η αναζήτηση ταυτότητας δύο μεταναστών, ενός διανοούμενου κι ενός εργάτη, σε μια παράσταση που αγγίζει ιδιαιτερότητες του Θεάτρου του Παραλόγου, με πρωταγωνιστές δύο ικανότατους ηθοποιούς.

Εμιgrέδες - εικόνα 1

«Ζούμε σαν βακτήρια στο εσωτερικό ενός οργανισμού. Δυο ξένα σώματα. Παράσιτα. Εγώ που νόμιζα πως ήμουν ένα πολύτιμο κύτταρο. Και τώρα ένα παράσιτο συντροφιά μ’ ένα πρωτόζωο». Κάπως έτσι αισθάνεται για τη ζωή του, ο ένας από τους δύο απελπισμένους ήρωες του Μρόζεκ στους «Εμιgrέδες», ενός έργου του 1974, που επιβεβαιώνει πως ο εγκλωβισμός από το αδιέξοδο είναι οικουμενικώς ανθρώπινη υπόθεση. Μοναχικός και χωρίς όνομα είναι ο ΑΑ (Προμηθέας Αλειφερόπουλος), ένας διανοούμενος, πολιτικός μετανάστης^ μετανάστης είναι και ο ΧΧ (Θάνος Τοκάκης), ένας εργάτης που παλεύει για την επιβίωση. Ζουν χαμένοι μέσα σε μια μεγαλούπολη και «ενταφιασμένοι» στην υπόγεια κάμαρά τους.

Μοιράζονται το φαγητό, τον πνιγηρό αέρα και την υγρασία αλλά όχι και τις σκέψεις τους. Ανήσυχος πνευματικά και ιδεολογικά ο ΑΑ, γίνεται κυνικός παρατηρώντας τον συγκάτοικό του, έχει την ικανότητα της χειραγώγησης και τον χρησιμοποιεί ως αντικείμενο μελέτης για το βιβλίο του σχετικά με την απελευθέρωση από κάθε είδους πνευματική ή υλική σκλαβιά. Συναισθηματικός, απολιτικός και υλιστής, ο ΧΧ μαζεύει δεκάρα, δεκάρα το κομπόδεμα που θα του επιτρέψει να γυρίσει στην πατρίδα.

Οι μετανάστες του Μρόζεκ εντάσσονται στο πλαίσιο ενός ψυχρού πολέμου. Ο Πολωνός συγγραφέας κάνει την κοινωνία παρατηρητή των επιζώντων αυτού του πολέμου. Χρησιμοποιώντας το στοιχείο του παραλόγου, θίγει το θέμα της ελευθερίας και προτείνει στους απόκληρους, τους εκπατρισμένους, τους περιθωριακούς να αντιμετωπίσουν επαναστατικά τη διεκδίκηση της ελευθερίας στο πλαίσιο εφαρμογής μιας υπό αμφισβήτηση κοινωνικής δικαιοσύνης. Στο σκηνικό χώρο που δημιούργησαν η Αλεξάνδρα Σιάφκου και ο Αριστοτέλης Καρανάνος ο σωρός αντικειμένων μοιάζουν σαν τοποθετημένα εκεί ανέκαθεν και οι αναμνήσεις σαν αποθηκευμένες για πάντα στη μνήμη, καθώς ο ΑΑ και ο ΧΧ «σκάβουν» συζητώντας, μαλώνοντας, το κατώφλι της συνείδησης.

Ο τονισμός του γκροτέσκου από τη Γιολάντα Μαρκοπούλου προσθέτει στο πνεύμα και την ουσία της κοινωνικοπολιτικής –και έως ένα βαθμό φιλοσοφικής– παραβολής του Μρόζεκ, όμως το αστείο πρόσωπο του ΧΧ με τα κόκκινα μάγουλα κλόουν και τα σπασμωδικά ξεσπάσματα, κάποιες στιγμές, ανέτρεπαν εκ των έσω τον ειρμό των εφιαλτικών σκέψεων και δεν βοηθούσαν τους ηθοποιούς να ανασύρουν το υπέδαφος του δραματικού προσώπου που ερμήνευαν. Η καθαρή εκφορά του λόγου και η ωραία χημεία ανάμεσα στον Τοκάκη και τον Αλειφερόπουλο, οι οποίοι «σκιτσάρουν» φιγούρες από την περιοχή του Θεάτρου του Παραλόγου, στηρίζουν και με το παραπάνω την παράσταση.

Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας – B΄ Σκηνή, Κεφαλληνίας 16, 2108838727.

Περισσότερες πληροφορίες

Εμιgrέδες

  • Κοινωνικό Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Δυο μετανάστες ένας διανοούμενος κι ένας εργάτης σε αναζήτηση ταυτότητας, σε ένα έργο περί ατομικής και κοινωνικής ελευθερίας

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.